لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

دادگاه قتل مسعود مولوی با ۱۴ متهم از جمله یک دیپلمات ایرانی در ترکیه برگزار شد


مسعود مولوی
مسعود مولوی

دادگاه رسیدگی به پرونده قتل مسعود مولوی که ۱۴ متهم دارد، در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. ناجی شریفی زیندشتی، قاچاقچی مشهور که گفته شده با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در ارتباط بوده و محمودرضا ناصرزاده، دیپلمات ایرانی،‌ از جمله متهمان این پرونده هستند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، در جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده، عبدالوهاب کوچاک که متهم به شلیک گلوله به مسعود مولوی و قتل اوست، اتهامات خود را رد کرد و گفت هیچ کس را در این پرونده نمی‌شناسد و کسی که این ماجرا را راه انداخته دنبال قربانی کردن افرادی مثل او بوده است.

مسعود مولوی وردنجانی در آبان سال ۹۸ در محله شیشلی استانبول هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، دو مامور اطلاعاتی ایران دستور قتل مسعود مولوی را صادر کردند و ناجی شریفی زیندشتی همدست این قتل بوده است.

مقام‌های دولت آمریکا نیز گفته‌اند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مستقیماً در قتل آقای مولوی دخالت داشته است.

بر اساس رای دادگاه از ۱۴ متهمی که نام‌شان در این پرونده مطرح است، چهار نفر یعنی عبدالوهاب کوچاک، سیاوش اباذری شلمزاری، چنگیز آکین و والی ساری در بازداشت به سر می‌بردند، ولی در جلسه دادگاه، قضات با آزادی مشروط سیاوش اباذری موافقت کردند. آقای اباذری متهم است که به فرار علی اسفنجانی، یکی از متهمان این پرونده، به تهران کمک کرده است.

در جلسه دادگاه، عبدالوهاب کوچاک خود را یک کارگر معمولی خواند و گفت ماموران امنیتی ترکیه او را بدون دلیل بازداشت کرده و به او گفته‌اند تو مامور ایران هستی.

او در عین حال تایید کرد که برادرش در شبکه ناجی شریفی زیندشتی، قاچاقچی مشهور فعال بوده است ولی اتهام دریافت اسلحه از اعضای این شبکه را رد کرد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، در جلسه دادگاه وکیل محمدرضا ناصرزاده، دیپلمات ایرانی،‌ نیز حضور داشت و خواستار تفکیک پرونده موکلش از سایر متهمان شد. این دیپلمات ایرانی به برنامه‌ریزی و مدیریت نقش قتل مسعود مولوی متهم شده است.

آقای ناصرزاده همچنین متهم است که اسناد شناسایی جعلی به علی اسفنجانی که مغز متفکر طرح قتل مسعود مولوی بود، تحویل داده است که قاچاقی به ایران فرار کند.

در این پرونده برای این دیپلمات ایرانی درخواست صدور حکم حبس ابد شده است. علاوه بر او، برای ناجی شریفی زیندشتی نیز درخواست حبس ابد شده است.

آقای زیندشتی حدود یک دهه قبل به اتهام قاچاق هروئین در ترکیه بازداشت و زندانی شده بود. دختر وی نیز در سال ۲۰۱۴ در پی یک تیراندازی که احتمال می‌رود از طرف باند قاچاق رقیب زیندشتی سازماندهی شده بود، کشته شد.

او سال ۲۰۱۸ نیز به اتهام قتل در ترکیه بازداشت شد اما شش ماه بعد دولت ترکیه در اقدامی که جنجالی توصیف شد، وی را آزاد کرد.

آقای زیندشتی در جوانی در ایران نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی شده بود و در ۲۰ سالگی با فرار از زندان اوین، به خارج از کشور گریخت.

مسعود مولوی که بود؟

مسعود مولوی که نام کامل او «مسعود مولوی وردنجانی» است، پیش از این در رسانه‌های ایرانی به عنوان «رئيس تیم تحقیقاتی پارسه اصفهان» و متخصص هوش مصنوعی معرفی شده و گزارش شده بود که با برخی نهادهای نظامی مانند سپاه پاسداران همکاری داشته است.

او پیش از به قتل رسیدن در گزارش‌هایی در اکانت‌های توییتر و تلگرام «جعبه سیاه»، مطالبی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی مقام‌های قضایی منتشر کرد که جنجالی‌ترین آن مربوط به چت‌های قاضی ابوالقاسم صلواتی با یک زن و همچنین افشاگری‌هایی درباره سازمان اطلاعات سپاه بود.

آقای مولوی در آخرین توییتی که ۲۰ مرداد سال ۹۸ منتشر کرد، خطاب به یک کاربر نوشت: «ان‌شالله از بیخ ریشه این مفسدان و مافیای سرداران خاکستری رو خواهم کند. دعا کن قبل اینکه این کارو کنم اونا منو نکشن.»

XS
SM
MD
LG