لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

افت ارزش پول و بازار بورس ترکیه بعد از تحریم‌های آمریکا


 عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

یک روز بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا بر دو وزیر ترکیه، ارزش پول و بازار بورس این کشور با تلاطم مواجه شد.

به گزارش روزنامه حریت، هر دلار آمریکا در آغاز روز پنج‌شنبه ۱۱ مردادماه با ۴.۹۸ لیر ترکیه معامله شد و در نیمه‌های روز ارزش آن ۵ لیر و ۵ کروش افزایش یافت. (هر صد کروش ترکیه برابر یک لیر است).

بدین ترتیب ارزش پول ترکیه طی روز جاری ۱.۴ درصد کاهش یافته است. ارزش لیر طی ماه‌های گذشته نیز کاهش‌هایی تجربه کرده بود. لیر ترکیه نسبت به ابتدای سال جاری ۲۵ درصد ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.

ارزش سهام بازار بورس ترکیه نیز در ابتدای روز جاری با ۱.۷ درصد کاهش مواجه شد و این کاهش در طول روز ادامه داشته است. در لحظه تنظیم این گزارش، ارزش بازار سهام ترکیه بیش از ۳ درصد نسبت به روز گذشته سقوط کرده است.

روز گذشته ایالات متحده در واکنش به ادامه بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه، وزرای کشور و دادگستری دولت رجب طیب اردوغان را تحریم کرد. واشینگتن می‌گوید این دو وزیر در دستگیری و بازداشت آقای برانسون نقش داشتند.

در این میان رجب طیب اردوغان تحریم وزاری کابینه خود را غیرقابل قبول خوانده است. وزیر خارجه ترکیه نیز تهدید کرده است که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، برات آلبایراک، وزیر اقتصاد ترکیه نیز گفته است که تاثیر تحریم‌های آمریکا «محدود و گذرا» خواهد بود.

در این میان خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به نیاز ترکیه برای جذب سرمایه‌های خارجی به منظور ترمیم اقتصاد کشور از یک طرف و بازپرداخت آن با دلار گران‌تر از طرف دیگر، گزارش داده است که کشور با مشکل مواجه شده است.

این خبرگزاری همچنین به تورم بالای ۱۶.۳ درصدی ترکیه در ماه گذشته اشاره کرده و می‌نویسد که افت ارزش لیر باعث شدت گرفتن تورم در کشور خواهد شد.

بانک مرکزی ترکیه که قبلا برای سال جاری تورم ۸.۴ درصدی را پیش‌بینی کرده بود، روز سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد که نرخ تورم تا پایان سال به ۱۳.۴ درصد خواهد رسید.

نرخ تورم ماه ژوئیه ترکیه، بالاترین رقم طی ۱۴ سال گذشته است.

منابع: روزنامه حریت، بلومبرگ، بانک مرکزی ترکیه. د.خ
XS
SM
MD
LG