لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

نامزد مخالف حزب اردوغان در شهرداری استانبول مستقر شد


 اکرم امام‌اوغلو تنها با اختلاف ۱۳ هزار رای در انتخابات شهرداری استانبول به پیروزی رسید.
اکرم امام‌اوغلو تنها با اختلاف ۱۳ هزار رای در انتخابات شهرداری استانبول به پیروزی رسید.

به رغم اعتراض حزب حاکم ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان به نتایج انتخابات شهرداری، نماینده حزب اپوزیسیون «جمهوری خلق» چهارشنبه ۲۸ فروردین در شهرداری استانبول مستقر شد.

بر اساس نتایج انتخابات آخر مارس شهرداری‌های ترکیه، اکرم امام‌اوغلو تنها با اختلاف ۱۳ هزار رای، یعنی ۰.۲ آرا، در مقابل نماینده حزب حاکم برنده پست شهرداری استانبول شد.

حزب حاکم که از سال ۲۰۰۲ همواره برنده انتخابات شهرداری استانبول، نبض اقتصادی ترکیه بوده است، مدعی «تقلب سازمان‌یافته و جرائم آشکار» در روند رای‌گیری این شهر شده است.

اعتراضات حزب حاکم «آک پارتی» باعث شد آرای استانبول بازشماری شود، اما باز هم امام‌اوغلو با اختلاف اندکی پیروز انتخابات شد. اکنون حزب حاکم به همراه حزب «جنبش ملی» که متفق «آک پارتی» در انتخابات بود، می‌گویند باید نتیجه انتخابات این شهر کلا لغو و انتخابات جدیدی برگزار شود.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، امام‌اوغلو چهارشنبه با استقرار در شهرداری استانبول گفت «ما هرگز تسلیم نمی‌شویم. ما هرگز نبردمان برای دموکراسی و حقوق بشر را رها نمی‌کنیم».

سایت رسمی حزب جمهوری خلق نیز چهارشنبه اظهارات کمال قلیجدار اوغلو رئیس این حزب را منتشر کرد که پیروزی امام‌اوغلو را نشانه «خواست میلیونها شهروند» عنوان کرد.

با این حال، همزمان سایت رسمی حزب حاکم با انتشار اعلامیه‌ای خواستار لغو نتیجه انتخابات شد و از قول علی احسان یاووز، معاون اردوغان اعلام کرد «در انتخابات استانبول تقلب سازمان‌یافته انجام شده، جرائم آشکاری وجود دارد و نتایج باید لغو شود».

حزب جمهوری خلق این ادعاها را رد کرده و می‌گوید هیچ سندی مبنی بر تقلب وجود ندارد.

استانبول شهری است که اردوغان با پیروزی خود بعنوان شهردار آن در دهه ۱۹۹۰، فعالیت سیاسی خود را بصورت گسترده آغاز کرد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز چهارشنبه از قول کارشناسان گزارش داد محل‌های رای‌گیری که حزب حاکم مدعی تقلب سازمان‌یافته است، عمدتا در کنترل نظارتی خود «آک پارتی» بوده است.

البته، در کنار انتخابات شهرداری، انتخابات شورای شهر نیز برگزار شد و نمایندگان حزب حاکم در استانبول بیشترین کرسی‌ها را تصاحب کردند. حزب حاکم اعتراضی به نتایج انتخابات شورای شهر ندارد.

سهم استانبول با ۱۶ میلیون جمعیت از تولید ناخالص داخلی ترکیه حدود یک سوم است و برای حزب اردوغان پیروزی در این شهر موضوع حساسی است. نتایج انتخابات شهرداری‌های ترکیه نشان داد که ائتلاف «آک پارتی» و «جنبش ملی» در بیشتر شهرهای ترکیه پیروز بودند، اما در شهرهای بزرگ، از جمله آنکارا پایتخت کشور، حزب جمهوری خواه بود که به موفقیت دست یافت.

در آنکارا نیز، حزب اردوغان که با اختلاف ۳ درصد آرا مغلوب نماینده حزب جمهوری خلق شده بود، نتایج انتخابات را به چالش کشید، اما موفق به تغییر نتایج نشد.

اگر «هیات عالی انتخابات» تصمیم به لغو نتایج انتخابات استانبول بگیرد، انتخابات جدید دوم ژوئن، حدود یک ماه و نیم دیگر برگزار خواهد شد.

وضعیت نامشخص نتایج انتخابات طی دو هفته گذشته باعث افت ۵ درصدی ارزش لیره، واحد پول ترکیه شد، اما با استقرار حزب اپوزیسیون در شهرداری استانبول، دوباره مقداری بهبود یافت.

منابع: سایتهای رسمی حزب «آک پارتی» و «جمهوری خلق»، رویترز. د.خ
XS
SM
MD
LG