لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

رئیسان جمهوری ترکیه و فرانسه در مورد سوریه گفت‌وگو می‌کنند


اردوغان و مکرون در این تصویر در ماه مه سال ۲۰۱۷ در بروکسل
اردوغان و مکرون در این تصویر در ماه مه سال ۲۰۱۷ در بروکسل

بنا بر گزارش‌ها رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و امانوئل مکرون، هم‌تای فرانسوی او، طی دیداری در روز جمعه در پاریس، در مورد سوریه و جنگ داخلی آن کشور گفت‌وگو خواهند کرد. اردوغان به‌تازگی، بشار اسد را «تروریست» نامیده‌است.

یک منبع خبری در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه، به رویترز گفته مذاکرات پیش‌رو، به‌طور مشخص پیرامون جنگ داخلی سوریه و نیز تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای پذیرش اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل صورت می‌گیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به‌تازگی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را «تروریست» توصیف کرده و بار دیگر گفته‌ غیرممکن است بتوان تلاش‌های صلح را با وجود او به فرجام رساند.

رئیس جمهوری ترکیه، شـشم دی ماه در جریان یک نشست خبری همراه محمد باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری تونس، اظهار داشت «اسد نزدیک به یک میلیون تن از هموطنان خود را کشته‌است».

دولت ترکیه به رهبری اردوغان، از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد در جریان جنگ هفت ساله در سوریه، به‌شمار می‌رود. در حالی‌که در همسایگی آن، دولت ایران، و نیز دولت روسیه از مهم‌ترین حامیان اسد هستند.

این سه کشور در ماه‌های اخیر دست به برگزاری نشست‌هایی در پایتخت قزاقستان زدند که هدف از آن‌ها ایجاد مناطق کاهش خشونت در سوریه بود. این مناطق در بخش‌هایی از سوریه شکل گرفته‌است.

اول دی ماه و پس از نشستی دو روزه میان ترکیه، روسیه و ایران، آن‌ها در بیانیه مشترکی اعلام کردند که مذاکراتی با عنوان «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه»، با هدف «تسریع یک توافق صلح»، در بندر سوچی روسیه برگزار خواهد شد.

نشست سوچی برای روزهای پایانی ماه ژانویه برنامه‌ریزی شده، هرچند ده‌ها گروه شورشی در روزهای اخیر اعلام کردند قصد حضور در آن را ندارند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، که به‌زودی میزبان آقای اردوغان خواهد بود نیز رهبری کشوری را برعهده دارد که زمانی از منتقدان اصلی حکومت بشار اسد به‌شمار می‌رفت. با این وجود آقای مکرون به‌تازگی گفته پاریس قصد دارد تلاش‌هایی را در راستای مذاکرات صلح، با حضور همه طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه از جمله بشار اسد، انجام دهد.

در حال حاضر سازمان ملل مذاکراتی را پیش‌ می‌برد که هدف از آن، پیدا کردن راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است. رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید در آغاز سال میلادی پیش‌رو، «طرح تازه‌ای» برای مذاکرات صلح ارائه خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ت.ط.
XS
SM
MD
LG