لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

ادامه تحویل اس ۴۰۰ به ترکیه در سکوت رسانه‌ای از طرف آمریکا


عکس از اولین محموله اس ۴۰۰ در ترکیه
عکس از اولین محموله اس ۴۰۰ در ترکیه

در حالی که محموله‌ای تازه از سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روز شنبه، ۲۲ تیرماه، از روسیه به ترکیه رسید، دولت ایالات متحده هنوز واکنش قابل توجهی به این خبر نشان نداده است.

وزارت دفاع ترکیه روز جمعه رسما اعلام کرد که اولین بخش از سامانه موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه دریافت کرده است.

در همین روز دو هواپیمای باری روسی دیگر نیز در پایگاه هوایی نزدیک آنکارا به زمین نشست.

با این حساب، محموله‌ای که روز شنبه به پایگاه مورتد رسید محموله چهارم از سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ است که به دست ترکیه می‌رسد.

با این حال واکنش واشینگتن به تحویل این سلاح روسی به ترکیه که یکی از اعضای سازمان ناتو به شمار می‌رود محدود بود.

جدا از این خبر که مارک اسپر،‌ وزیر دفاع موقت آمریکا، با همتای ترک خود گفت‌وگو کرده است، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، تنها رسما اعلام کرد که کنفرانس خبری خود در این باره را فعلا «به تعویق می‌اندازد».

آقای اسپر، به گزارش خبرگزاری رویترز، تنها اشاره کرده است که واشینگتن هم‌چنان بر موضع خود باقی است.

موضوع قرارداد خرید و سپس پافشاری ترکیه بر دریافت سامانه پدافندی اس ۴۰۰ روسیه، یکی از دلایل اصلی تنش‌های اخیر بین آنکارا و متحدانش در «ناتو» و به‌ طور مشخص ایالات متحده بوده است.

ناتو و آمریکا می‌گویند این سامانه جنگی از سوی یک کشور رقیب پیمان آتلانتیک شمالی، در یک کشور عضو این پیمان، تهدیدی برای جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف ۳۵ است که ترکیه نیز در ساخت آن مشارکت دارد.

رویترز در گزارش خود می‌گوید که مارک اسپر ۳۰ دقیقه با همتای ترک خود تلفنی گفت‌وگو کرده، اما از جزئیات این مکالمه چیزی در اختیار رسانه‌ها نگذاشته است.

در مقابل وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر کرد با اشاره به مکالمه خلوصی آکار، وزیر، با مارک اسپر می‌گوید که آقای آکار «گفته است که ترکیه در معرض تهدید هوایی و موشکی جدی است و خرید سامانه اس ۴۰۰ برای ترکیه نه گزینه،‌ بلکه نیاز بوده است».

دولت ترکیه پیشتر هم در پاسخ به انتقادات دولت ترامپ گفته است که در شرایط دشوار امنیتی اعضای ناتو به این کشور کمک نکرده‌اند، در نتیجه ناگریز بوده به دنبال گزینه‌های دیگر از جمله موشک‌های ساخت روسیه باشد.

واشینگتن در عین حال به ترکیه هشدار داده است که خرید موشک‌های روسی می‌تواند برای آنکارا تنها تحریم به ارمغان بیاورد. چنین اقدامی از سوی آمریکا می‌تواند به اقتصاد ضعیف ترکیه و صنایع دفاعی‌اش ضربه بزرگی بزند.

خبرگزاری روسی تاس روز جمعه نوشته بود که یک محموله دیگر شامل ۱۲۰ موشک هدایت‌شونده نیز در پایان تابستان جاری با کشتی به ترکیه خواهد رسید.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG