لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

آمریکا: اگر خرید اس ۴۰۰ نهایی شود، ترکیه جنگنده‌های اف ۳۵ را از دست خواهد داد


رجب طیب اردوغان روز سه شنبه یک بار دیگر تاکید کرد که قرارد خرید موشک‌های روسی اجرا خواهد شد. (عکس از آرشیو)
رجب طیب اردوغان روز سه شنبه یک بار دیگر تاکید کرد که قرارد خرید موشک‌های روسی اجرا خواهد شد. (عکس از آرشیو)

سفیر آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو روز سه شنبه چهارم تیر گفت اگرخرید سامانه موشکی روسی اس ۴۰۰ قطعی شود ترکیه استفاده و مشارکت در طرح تولید جنگنده‌های اف ۳۵ را از دست خواهد داد.

به گزارش رویترز آمریکا و متحدانش از ترکیه خواسته‌اند سامانه موشکی اس ۴۰۰ را به کار نگیرد. به گفته آنها این سامانه موشکی قادر است نحوه ردگیری و شناسایی جنگنده‌های اف ۳۵ را فرا بگیرد. جنگنده‌های اف ۳۵ طوری طراحی و ساخته شده‌اند که بتوانند از شبکه رادار و سنسورهای تشخیص حرارت دشمن بگریزند.

ولی با وجود نگرانی‌های سایر اعضای ناتو رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز سه شنبه یک بار دیگر تاکید کرد که قرارد خرید موشک‌های روسی اجرا خواهد شد.

آقای اردوغان در سخنرانی خطاب به اعضای پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت:«امیدوارم از ماه آینده موشک‌های اس ۴۰۰ را که از روسیه خریداری کرده ایم، دریافت کنیم. ترکیه کشوری نیست که از دیگران اجازه بگیرد و یا به فشارها تسلیم شود. موشک‌های اس ۴۰۰ مستقیما با استقلال ما ارتباط دارد و ما عقب نشینی نخواهیم کرد.»

دولت ترکیه اعلام کرده قرارداد خرید این موشک‌ها از روسیه نهایی شده است. این قرارداد در کنار مسایل دیگری نظیر اختلاف بر سر جنگ داخلی سوریه، تحریم‌ها علیه ایران و بازداشت کارکنان کنسولی آمریکا تنش در مناسبات آنکارا و واشنگتن را تشدید کرده است.

کیت بیلی هاتچیسون، سفیر آمریکا در ناتو روز سه شنبه در بروکسل گفت:«همه نشانه‌ها حاکی از آن است که روسیه به زودی موشک‌های اس ۴۰۰ را به ترکیه تحویل خواهد داد و این پیامدهایی خواهد داشت. مشارکت ترکیه در به کارگیری و تولید جنگنده‌های اف ۳۵ متوقف خواهد شد. ما نمی توانیم اجازه دهیم که سامانه‌های موشکی روسی در کشورهای عضو ناتو مستقر شود و جنگنده‌های اف ۳۵ را به مخاطره بیاندازد.»

آمریکا می گوید این جنگنده‌ها به اعضای ناتو برتری‌های فنی، از جمله قابلیت ایجاد اختلال در شبکه ارتباطات و هدایت علائم خواهد داد.

ترکیه در تولید برخی از قطعات این جنگنده‌ها از جمله سیستم سوخت رسانی، ابزارهای فرود و کابین هواپیما مشارکت دارد.

سفیر آمریکا در ناتو گفت ترکیه در طرح تولید این جنگنده‌ها یک شریک مهم است ولی نگرانی‌ها در مورد موشک‌های روسی بر این مسئله ارجحیت دارد.

خانم هاتچیسون افزود:«بسیاری از ما تلاش کرده ایم ترکیه را منصرف کنیم.»

خبرگزاری رویترز می افزايد دولت آمریکا در ازای لغو قرارداد خرید موشک‌های روسی پیشنهاد داده سامانه موشکی پاتریوت را که گرانتر است با تخیفی ویژه‌ای در اختیار ترکیه قرار دهد. ولی به نظر می رسد فروش این سامانه موشکی به ترکیه نمی تواند به سرعت انجام شود .

دولت ترکیه می گوید در شرایط دشوار امنیتی اعضای ناتو به این کشور کمک نکرده اند در نتیجه ناگریز بوده به دنبال گزینه‌های دیگر از جمله موشک‌های ساخت روسیه برود.

آلمان و آمریکا در سال ۲۰۱۳ موشک‌های پاتریوت زمین به هوا را به طور موقت در ترکیه مستقر کرند ولی در سال ۲۰۱۵ به دلیل نیاز به این تسلیحات در نقاط دیگر آنها را از ترکیه منتقل کردند.

واشنگتن در عین حال به ترکیه هشدار داده که به دلیل خرید موشک‌های روسی آن کشور ممکن است تحریم شود. چنین اقدامی از سوی آمریکا می تواند به اقتصاد ضعیف ترکیه و صنایع دفاعی آن کشور ضربه بزرگی بزند.

دولت ترکیه با رد هشدارهای واشنگتن اعلام کرده حاضر است با تشکیل کمیسیون مشترکی نگرانی‌های آمریکا را بررسی کند.

انتظار می رود آقای اردوغان در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ که اواخر هفته جاری در ژاپن برگزار خواهد شد در مورد این موضوع با دونالد ترامپ گفتگو کند.

وزارت دفاع آمریکا از مدتی پیش آموزش خلبانان ترکیه برای پرواز با جنگنده‌های اف ۳۵ رامتوقف کرده است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر

XS
SM
MD
LG