لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

آمریکا آموزش خلبان های ترکیه جنگنده های اف ۳۵ را متوقف می‌کند


واشینگتن می گوید خرید سامانه روسی اس ۴۰۰ امنیت جنگنده‌های اف ۳۵ را به خطر می اندازد (عکس از آرشیو)
واشینگتن می گوید خرید سامانه روسی اس ۴۰۰ امنیت جنگنده‌های اف ۳۵ را به خطر می اندازد (عکس از آرشیو)

به گفته مقام های آمریکایی به دلیل تشدید اختلافات دو کشور بر سر خرید سامانه های دفاع ضد هوایی ساخت روسیه توسط آنکارا از این پس این کشور خلبان های ترکیه جنگنده های اف ۳۵ را آموزش نخواهد داد.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی می نویسد اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه در ماههای اخیر به صورت علنی مطرح شده است.

واشینگتن می گوید خرید این سامانه روسی امنیت جنگنده های اف ۳۵ را به خطر می اندازد. ترکیه قرار است این جنگنده ها را خریداری کند و در تولید بخشی از قطعات آن نیز مشارکت دارد.

آمریکا می گوید ترکیه نمی تواند هر دو نوع تسلیحات را داشته باشد ولی تاکنون از متوقف کردن آموزش خلبانان آن کشور پرهیز کرده است. اقدام تلافی جویانه اخیرآمریکا می تواند در داخل ترکیه به اعتبار دولت اين کشور ضربه بزند.

دو مقام آمریکایی که حاضر نشدند نامشان در گزارش فاش شود گفتند در صورتی که آنکارا تصمیم خود را تغییر دهد آمریکا نیز ممکن است در این تصمیم تجدید نظر کند. به گفته آنها تصمیم اخیر دولت آمریکا شامل خلبان ها و کارمندان فنی ترکیه خواهد شد که قرار بود در آينده برای آموزش به آمریکا اعزام شوند.

دولت آمریکا تاکنون این تصمیم را رسما اعلام نکرده است. ولی طبق شواهدی که خبرگزاری رویترز در دست دارد این تصمیم به طور جدی در دست بررسی است.

در حال حاضر ۴ خلبان ترکیه در پایگاه هوایی لوک در ایالت آریزونا مشغول آموزش هستند و دو خلبان دیگر آن کشور مربی آموزش پرواز هستند. به گفته منابع نظامی ۲۰ پرسنل فنی و تعمیراتی ترکیه نیز در آمریکا مشغول آموزش هستند.

دولت ترکیه به خرید ۱۰۰ فروند جنگنده اف ۳۵ اظهار تمایل کرده که با توجه به قیمت فعلی این جنگنده هزینه آن حدود ۹ میلیارد دلار است.

به گفته کارشناسان اگر ترکیه از طرح جنگنده های اف ۳۵ حذف شود این مهمترین مورد از اختلافات دو کشور عضو ناتو خواهد بود.

ولی ترکیه و آمریکا علاوه بر این در زمینه جنگ داخلی سوریه، تحریم های ایران و بازداشت کارمندان کنسولگری آمریکا در آنکارا اختلاف دارند.

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز ۲۲ مه اعلام کرد پرسنل نظامی این کشور برای کاربرد سامانه موشکی اس ۴۰۰ در روسیه در حال آموزش هستند و مستشاران روس نیز ممکن است در آینده به ترکیه بیایند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز سه شنبه گفت این کشور «به هیچ وجه» قرارداد با روسیه را لغو نخواهد کرد.

یکی از ارشد ترین سیاستگذاران وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته گفت نهایی شدن قرارداد ترکیه با روسیه بسیار زیانبار است و به برنامه تولید و کاربری جنگنده های اف ۳۵ و هماهنگی عملیاتی ترکیه در چارچوب سازمان ناتو ضربه بزرگی خواهد زد.

وزارت دفاع آمریکا حاضر نشد رسما در مورد خبر توقف آموزش خلبان های ترکیه اظهار نظر کند ولی تاکید می کند که مذاکرات برای احتمال فروش موشک های پاتریوت به ترکیه در جریان است.

آقای اردوغان روز سه شنبه افزود آمریکا به ما پیشنهادی به خوبی سامانه موشکی اس ۴۰۰ نداده است.

با ستفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG