لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

اردوغان: پس از اس-۴۰۰ پروژه مشترک تولید اس-۵۰۰ را آغاز می‌کنیم


سامانه اس-۴۰۰؛ مارس ۲۰۱۹ در کالنینگراد، منطقه برون‌بوم روسیه در مرز لهستان و لیتوانی
سامانه اس-۴۰۰؛ مارس ۲۰۱۹ در کالنینگراد، منطقه برون‌بوم روسیه در مرز لهستان و لیتوانی

رئیس‌جمهوری ترکیه بار دیگر تاکید کرده هیچ‌گونه شک و تردیدی در مورد دریافت سامانه‌های پدافند هوایی روسیه، اس-۴۰۰، وجود ندارد. ناتو و آمریکا به این قرارداد اعتراض کرده و واشینگتن در واکنش به آن اقداماتی را پی گرفته‌است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، می‌گوید «تردید نکنید که ترکیه قطعا از قرارداد خرید سامانه اس-۴۰۰ عقب نخواهد نشست. این یک قرارداد تمام‌شده است».

او در جریان نشست پرسش و پاسخ با گروهی از دانشجویان در استانبول، گفته پس از دریافت اس-۴۰۰ «پروژه مشترکی [با روسیه] برای ساخت سامانه اس-۵۰۰ آغاز خواهد شد».

او همچنین تاکید کرده‌است که ایالات متحده همچنان به آنکارا اجازه دهد در ساخت جنگنده‌های فوق پیشرفته اف-۳۵ حضور داشته باشد.

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید ایالات متحده «بی‌میلی» خود را در جریان ادامه حضور کشورش در این پروژه نشان داده، «اما دیر یا زود، ما اف-۳۵ ها را دریافت خواهیم کرد».

مقام‌های ناتو و آمریکا در مورد خرید سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه هشدار داده‌اند. آن‌ها می‌گویند این سامانه در تقابل با جنگ‌افزارهای ناتو، از جمله اف-۳۵ است.

چندی پیش کیتی ویلبارجر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی، در توضیح دلیل مخالفت آمریکا به رویترز گفته بود: «اس-۴۰۰ یک رایانه است. اف-۳۵ هم یک رایانه است. شما رایانه خودتان را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهید: ما هم دقیقاً همین قصد را داریم».

ترکیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است و می‌گوید این سامانه‌ها در سوریه فعال هستند و مشکلی برای جنگنده‌های ائتلاف علیه «داعش» در این منطقه پیش نیامده‌است.

وزارت خارجه آمریکا ۱۴ اسفند ماه گفته بود اگر آنکارا برنامه خود برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کند، واشینگتن ممکن است در مورد انتقال جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به ترکیه، تجدید نظر کند.

اردوغان اما می‌گوید کشورش حتما جنگنده‌های اف-۳۵ را دریافت خواهد کرد و عدم انتقال آن‌ها «در میان گزینه‌ها جایی ندارد».

ترکیه قصد دریافت صد فروند جنگنده اف-۳۵ را دارد.

جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵، از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های پنهان‌کار و چندمنظوره جهان است که در مراحل توسعه نهایی قرار دارد. آمریکا سرمایه‌گذار اصلی در ساخت این هواپیما است. ترکیه و برخی دیگر کشورها در توسعه و خرید آن همکاری دارند.

سامانه پدافند زمین به هوای اس-۴۰۰ روسیه نسل جدیدی از سامانه‌های پدافند هوایی روسیه است. نشریه اکونمیست در سال ۲۰۱۷ این سامانه را «یکی از بهترین سامانه‌هایی که تا کنون ساخته شده» توصیف کرده بود. سامانه اس-۵۰۰ سامانه مشابهی ضد موشک‌های بالیستیک است که مکمل اس-۴۰۰ به شمار می‌رود.

توافق خرید اس-۴۰۰ بین ترکیه و روسیه در دی ماه ۱۳۹۶ نهایی شد.

رویترز، اسوشیتدپرس، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG