لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

رویترز: پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای تاخیر در خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه


سامانه اس-۴۰۰ در نمایشگاه تسلیحات در مسکو در سال ۲۰۱۴.
سامانه اس-۴۰۰ در نمایشگاه تسلیحات در مسکو در سال ۲۰۱۴.

یک منبع مطلع روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت گفته است، آمریکا به ترکیه پیشنهاد داده است که خرید سامانه موشکی اس -۴۰۰ از روسیه را به تاخیر بیاندازد.

این منبع مطلع که نامش فاش نشده به رویترز گفته است: امریکا در مقابل تاخیر در خرید سامانه اس ۴۰۰ با تشکیل کارگروهی برای ارزیابی قرارداد با روسیه موافقت می‌کند.

مقام های ترکیه پیشتر گفته بودند که پیشنهاد تشکیل این کار گروه را به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و امریکا داده بودند که ناتو نسبت به آن رویکرد مثبتی داشته، اما واشینگتن به این پیشنهاد پاسخی نداد.

در همین زمینه، یک مقام ترکیه روز دوشنبه در گفت وگو با رویترز بار دیگر بر موضع آنکارا در خصوص خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه تاکید کرده و گفته است که ترکیه از این قرارداد عقب نشینی نمی‌کند.

این مقام ترک گفته است: ما سامانه اس-۴۰۰ را در ماه ژوئیه خواهیم خرید. تغییری در موضع ما در این زمینه روی نداده است.

با این حال منابع مطلع به رویترز گفته مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

خرید سامانه دفاع اس-۴۰۰ توسط ترکیه باعث تشدید اختلافات واشینگتن و آنکارا شده است. آمریکا به‌صراحت با خرید سامانه از روسیه مخالفت کرده و در مورد پیامدهای آن بر روابط ناتو و ترکیه هشدار داده‌است. از جمله نگرانی‌های واشینگتن تاثیر فعالیت سامانه روسی بر کار جنگ‌افزارهای فوق‌پیشرفته‌ای مانند جنگنده اف-۳۵ است.

با این حال،ترکیه تاثیر فعالیت این سامانه بر جنگنده اف ۳۵ را رد کرده و برای اثبات گفته‌های خود به حضور سامانه‌های روسی در سوریه و پروازهای جنگنده‌های آمریکایی در این کشور اشاره می‌کند.

رویترز می‌گوید، هدر ویلسون، وزیر نیروی هوایی ایالات متحده، روز دوشنبه تداوم توقف ارسال قطعات و تجهیزات جنگنده اف ۳۵ به ترکیه را تایید کرد.

با استفاده از رویترز؛ خ

XS
SM
MD
LG