لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

آمریکا انتقال تجهیزات جنگنده اف-۳۵ به ترکیه را «متوقف کرد»


جنگنده لاکهید مارتین اف ۳۵ یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های رادارگریز  و چندمنظوره جهان است که در مراحل توسعه نهایی قرار دارد.(عکس از آرشیو)
جنگنده لاکهید مارتین اف ۳۵ یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های رادارگریز  و چندمنظوره جهان است که در مراحل توسعه نهایی قرار دارد.(عکس از آرشیو)

مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه ۱۲ فروردین گفته اند که واشینگتن در واکنش به اقدام آنکارا در خرید سامانه دفاع موشکی اس‌ ۴۰۰ روسیه، ارسال قطعات و تجهیزات جنگنده اف-۳۵ به ترکیه را متوقف کرده است.

مقامهای دولت آمریکا که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به آسوشیتدپرس گفته‌اند، سامانه دفاع موشکی اس‌ ۴۰۰ روسیه تهدیدی برای جنگنده اف-۳۵ است.

چند منبع مطلع نیز در گفت وگو با خبرگزاری رویترز توقف ارسال قطعات و تجهیزات جنگنده اف ۳۵ به ترکیه را تایید کرده‌اند.

دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند، مقام‌های آمریکایی به همتایان ترک خود خبر داده‌اند که قطعات و تجهیزاتی را که برای جنگنده‌های اف-۳۵ ضروری است، به ترکیه فرستاده نمی‌شود.

رویترز همچنین می‌گوید، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، توقف ارسال قطعات و تجهیزات مورد نیاز جنگنده‌های اف-۳۵ را تایید کرده است.

آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته بر سر موضوعات مختلف از جمله خرید همزمان جنگنده‌های اف ۳۵ و سامانه موشکی اس ۴۰۰ اختلاف داشته‌اند. آمریکا بر این باور است که سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه امنیت جنگنده‌های اف ۳۵ را به خطر می‌اندازد.

دو منبع مطلع همچنین به رویترز گفته‌اند، محموله بعدی شامل تجهیزات آموزشی و دیگر تجهیزات مرتبط با جنگنده اف‌ـ۳۵ بود که ارسال آنها متوقف شده است.

پیشتر مقام‌های آمریکایی در اول فروردین سال جاری از احتمال توقف مقدمات تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه خبر داده بودند.

جنگنده لاکهید مارتین اف ۳۵ یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های رادارگریز و چندمنظوره جهان است که در مراحل توسعه نهایی قرار دارد. آمریکا سرمایه‌گذار اصلی در طرح ساخت این هواپیما است.

ترکیه و برخی دیگر اعضای «ناتو» در توسعه و خرید آن همکاری دارند.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه هفته گذشته مقام‌های آمریکایی آگاه از رخدادهای اخیر به رویترز گفتند که کنار گذشتن ترکیه از پروژه ساخت جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف ۳۵ به‌ خاطر نقش آنکارا در این پروژه چالش‌هایی را همراه خواهد آورد، اما شدنی و مقدوراست.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز، و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG