لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۹

ترکیه آمریکا را به «تناقض‌گویی» در مورد تولید جنگنده‌های اف ۳۵ متهم کرد


مولود چاوش‌اوغلو با همتای روس خود در آنتالیا دیدار داشت.
مولود چاوش‌اوغلو با همتای روس خود در آنتالیا دیدار داشت.

وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه، ۹ فروردین‌ماه، ضمن تاکید بر حفظ و تداوم قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، آمریکا را به «تناقض‌گویی» در مورد تولید جنگنده‌های اف ۳۵ متهم کرد.

واشینگتن بارها گفته‌ است که آنکارا نمی‌تواند همزمان هواپیماهای پیشرفته اف ۳۵ آمریکا و سامانه دفاع موشکی اس‌ ۴۰۰ روسیه را در اختیار داشته باشد.

آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته بر سر موضوعات مختلف از جمله خرید همزمان جنگنده‌های اف ۳۵ و سامانه موشکی اس ۴۰۰ اختلاف داشته‌اند. آمریکا بر این باور است که سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه امنیت جنگنده‌های اف ۳۵ را به خطر می‌اندازد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، اول فروردین، از قول چند مقام‌ در دولت ایالات متحده از احتمال توقف مقدمات تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه خبر داد.

حال مولود چاوش‌اوغلو در کنار همتای روس خود یعنی سرگی لاوروف تاکید کرده است برخلاف مخالفت آمریکا، قرارداد خرید اس ۴۰۰ از روسیه «به قوت خود باقی است».

این مقام عالی‌رتبه در دولت رجب طیب اردوغان همچنین گفت که آنکارا و مسکو در حال گفت‌وگو «درباره زمان تحویل» سامانه اس ۴۰۰ هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای چاوش‌اوغلو که در آنتالیای ترکیه با سرگی لاوروف نشست خبری داشت همزمان تاکید کرده است که کشورش به «وظایف و مسئولیت‌های» خود در برنامه تولید جنگنده‌های اف ۳۵ هم «عمل کرده است».

وزیر خارجه ترکیه همچنین تاکید کرده است که کشورش قصد فروش سامانه اس ۴۰۰ را «ندارد».

او در ادامه همین امر دولت ایالات متحده را به «تناقض‌گویی» متهم کرد.

در میانه اسفندماه پارسال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «ما به روشنی به ترکیه هشدار داده‌ایم که تحویل گرفتن احتمالی اس ۴۰۰، نتیجه‌اش این خواهد شد که مشارکت ترکیه در برنامه اف ۳۵ مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد و ما خطرات نقل‌ و انتقالات نظامی به ترکیه در آینده را مد نظر قرار دهیم.»

جنگنده لاکهید مارتین اف ۳۵ یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های پنهان‌کار و چندمنظوره جهان است که در مراحل توسعه نهایی قرار دارد. آمریکا سرمایه‌گذار اصلی در طرح ساخت این هواپیما است.

ترکیه و برخی دیگر اعضای «ناتو» در توسعه و خرید آن همکاری دارند.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه مقام‌های آمریکایی آگاه از رخدادهای اخیر به رویترز گفتند که کنار گذشتن ترکیه از پروژه ساخت جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف ۳۵ به‌ خاطر نقش آنکارا در این پروژه چالش‌هایی را همراه خواهد آورد، اما شدنی و مقدور است.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG