لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

هشدار مجدد آمریکا به ترکیه در مورد خرید پدافند هوایی از روسیه


یکی از سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ در این عکس از نوامبر ۲۰۱۸ در شهر ژانکوی در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه دیده می‌شود
یکی از سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ در این عکس از نوامبر ۲۰۱۸ در شهر ژانکوی در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه دیده می‌شود

وزارت خارجه ایالات متحده بار دیگر به ترکیه در مورد برنامه آن کشور برای خرید سامانه دفاع هوایی پیشرفته روسیه، هشدار داده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۴ اسفند ماه گفته اگر آنکارا برنامه خود برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کند، واشینگتن ممکن است در مورد انتقال جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ به ترکیه، تجدید نظر کند.

رابرت پالادینو می‌گوید: «ما به روشنی به ترکیه هشدار داده‌ایم که تحویل گرفتن احتمالی اس-۴۰۰، نتیجه‌اش این خواهد شد که مشارکت ترکیه در برنامه اف-۳۵ مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد و ما خطرات نقل‌وانتقالات نظامی به ترکیه در آینده را مد نظر قرار دهیم».

دیگر مقام ارشد آمریکایی که در روز سه‌شنبه هشدارها در مورد خرید اس-۴۰۰ را بازتاب داده، ژنرال کرتیس اسکاپاروتی، فرمانده ستاد اروپایی ارتش آمریکا است.

ژنرال اسکاپاروتی در نشستی با کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، گفته خرید سامانه روسی توسط ترکیه «نمایانگر مشکلی برای تمامی هواپیماهای ما، ولی به‌طور مشخص برای اف-۳۵ خواهد بود».

جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵، یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکا است و ترکیه و برخی دیگر اعضای «ناتو» در توسعه و خرید آن همکاری دارند.
جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵، یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکا است و ترکیه و برخی دیگر اعضای «ناتو» در توسعه و خرید آن همکاری دارند.

جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵، یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های پنهان‌کار و چندمنظوره جهان است که در مراحل توسعه نهایی قرار دارد. آمریکا سرمایه‌گذاری اصلی در طرح ساخت این هواپیما است. ترکیه و برخی دیگر اعضای «ناتو»، از جمله هلند، دانمارک، کانادا و بریتانیا در توسعه و خرید آن همکاری دارند.

سامانه پدافند زمین به هوای اس-۴۰۰ نسل جدیدی از سامانه‌های پدافند هوایی روسیه است. نشریه اکونمیست در سال ۲۰۱۷ این سامانه را «یکی از بهترین سامانه‌هایی که تا کنون ساخته شده» توصیف کرده بود.

ترکیه و روسیه پس از یک دوره سردی روابط ناشی از تنش‌های شدید در سوریه و سقوط جنگنده روسی، به سوی بهبود روابط پیش رفتند و در دی ماه ۱۳۹۶ آنکارا از نهایی‌شدن توافق خرید سامانه اس-۴۰۰ خبر داد.

از همان زمان این موضوع با واکنش ایالات متحده روبه‌رو شد. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ مجلس نمایندگان آمریکا به ترکیه هشدار داد ‌خرید اس-۴۰۰ می‌تواند به «تنش» و «توقف» فروش تسلیحات آمریکایی به آن کشور بیانجامد.

از سوی دیگر اما آنکارا این هشدارهای ایالات متحده را به‌مانند «دیکته‌کردن» خواسته‌ها به ترکیه توصیف کرده و می‌گوید چنین کاری «به سود اتحاد دو کشور -آمریکا و ترکیه- نیست».

مقام‌های ترکیه گفته‌اند خرید اس-۴۰۰ «قابل بازگشت نیست». آنکارا هنوز به اظهارات تازه مقام‌های ایالات متحده واکنش نشان نداده‌است.

دیفنس‌وان، اکونمیست، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG