لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

ترکیه: واکنش ناتو به تشکیل کارگروه برای رایزنی در مورد اس-۴۰۰ مثبت بود


وزیر خارجه ترکیه (وسط) در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتایان لهستانی و رومانیایی تاکید کرده مسئله لغو قرارداد با روسیه در دستور کار نیست
وزیر خارجه ترکیه (وسط) در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتایان لهستانی و رومانیایی تاکید کرده مسئله لغو قرارداد با روسیه در دستور کار نیست

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید ناتو رویکرد مثبتی به تشکیل کارگروه با آنکارا، برای تبادل‌نظر و رایزنی در مورد سامانه پدافند هوایی ساخت روسیه دارد. خرید سامانه اس-۴۰۰ توسط ترکیه با انتقاد ناتو و آمریکا روبه‌رو شده‌است.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، ۳۰ فروردین ماه در جریان کنفرانس خبری مشترکی با همتایان لهستانی و رومانیایی خود گفته کشورش به آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی -که ترکیه خود عضوی از آن است- پیشنهاد داده در مورد سامانه اس-۴۰۰ کارگروه تشکیل دهند و گفت‌وگو کنند.

هرچند آقای چاوش‌اغلو همانند گذشته تاکید کرده مسئله لغو قرارداد با روسیه در دستور کار نیست.

او گفته «ما نگرانی‌های ناتو را درک می‌کنیم. این‌که گفته می‌شود ترکیه اهمیتی [به این نگرانی‌ها] نمی‌دهد، درست نیست. ما در مورد این موضوع حساس هستیم».

وزیر خارجه ترکیه در عین حال افزوده است که هم‌پیمانان کشورش در ناتو نیز «باید این موضوع را درک کنند؛ ما خیلی فوری به سامانه پدافند هوایی نیاز داریم».

آن‌طور که مولود چاوش‌اغلو گفته پیمان آتلانتیک شمالی به تشکیل کارگروه برای تبادل نظر واکنش مثبت نشان داده، اما ایالات متحده هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده‌است.

چندین ماه است که جدال لفظی بین مقام‌های ترکیه از یک سو، و متحدان آن در پیمان آتلانتیک شمالی از سوی دیگر، در مورد قرارداد خرید سامانه پیشرفته اس-۴۰۰ روسیه ادامه دارد.

ترکیه اظهار کرده‌است که روسیه این سامانه را زودتر از بقیه شرکا به کشورش تحویل می‌دهد و در عین حال موافقت کرده فناوری آن را نیز انتقال دهد.

ناتو و ایالات متحده نگرانی خود را از دریافت یک سامانه نظامی روسی توسط یکی از اعضا و پیامدهای آن بر جنگنده‌های پیشرفته‌ای مانند اف-۳۵ که در اختیار آن‌هاست پنهان نمی‌کنند.

چندی پیش کیتی ویلبارجر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی، در توضیح دلیل مخالفت آمریکا به رویترز گفته بود: «اس-۴۰۰ یک رایانه است. اف-۳۵ هم یک رایانه است. شما رایانه خودتان را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهید: ما هم دقیقاً همین قصد را داریم».

پافشاری ترکیه برای دریافت اس-۴۰۰ به مرور زمان واکنش‌های تندتری را از سوی مقام‌های دولت دونالد ترامپ و قانون‌گذاران آمریکایی برانگیخته‌است.

شماری از نمایندگان کنگره ترکیه را تهدید به تحریم و توقف فروش اف ۳۵ کرده‌اند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، دو هفته پیش در اظهاراتی تند به ترکیه هشدار داد با خرید سامانه پدافند هوایی روسیه، جایگاه خود در پیمان آتلانتیک شمالی را به‌خطر می‌اندازد. در واکنش اما آنکارا تاکید کرده قرارداد خرید اس-۴۰۰ بازگشت‌ناپذیر است.

صباح، آناتولی، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG