لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

ترکیه به آمریکا: اف-۳۵ نفروشید به دنبال تسلیحات روسی می‌رویم


مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه
مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه

ترکیه هشدار داد که اگر آمریکا جنگنده «اف ۳۵» و سامانه موشکی «پاتریوت» را در اختیار این کشور قرار ندهد، ترکیه به دنبال خرید بیشتر جنگ‌افزارهای مشابه روسی خواهد رفت.

آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته بر سر خرید سامانه موشکی روسی اس۴۰۰ توسط آنکارا اختلاف داشته‌اند.

آمریکا بر این باور است که سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه با سیستم پدافندی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که ترکیه نیز عضو آن است، سازگار نیست.

ایالات متحده اس۴۰۰ را تهدیدی برای جت‌های جنگی اف ۳۵ ناتو می‌داند و هشدار داده در صورتی که ترکیه از روسیه سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ بخرد، احتمالاً تحریم خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند کنار گذشتن ترکیه، یک عضو ناتو، از پروژه ساخت جنگنده‌های فوق‌پیشرفته اف ۳۵، به‌خاطر نقش آنکارا در این پروژه چالش‌هایی را همراه خواهد آورد، اما شدنی و مقدور است.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، سه‌شنبه ۲۰ فروردین ماه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «ان‌تی‌وی» ترکیه گفت که بسیاری از اعضای ناتو سامانه موشکی اس۳۰۰ روسیه (مدل قدیمی‌تر اس۴۰۰) را دارند و هیچ تهدیدی برای آمریکا یا ناتو نبوده‌اند.

وی گفت: «هواپیماهای آمریکایی در آسمان سوریه پرواز می‌کنند؛ جایی که هم سامانه موشکی اس۴۰۰ وجود دارد و هم کنترل آن دست روس‌ها است، چطور ممکن است که این سامانه در خاک ترکیه که کنترل آن هم دست نظامیان ترکیه است، تهدیدی برای آمریکا و ناتو باشد؟»

به گفته وی، قرارداد خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ با روسیه بسته شده و اولین محموله این جنگ‌افزار تا ماه ژوئیه (سه ماه دیگر) وارد ترکیه می‌شود و امکان فسخ معامله وجود ندارد.

وی گفت که اگر آمریکا بخاطر این معامله از فروش جنگنده «اف ۳۵» و سیستم ضدهوایی «پاتریوت» به ترکیه سر باز بزند، ترکیه هم سامانه‌های ضد دفاعی بیشتری از روسیه خواهد خرید و هم جنگنده‌های (روسی) سوخو مدل ۳۴ و ۵۷ را می‌تواند جایگزین اف ۳۵ بکند: «مادامی که ما خود این تسلیحات را تولید نمی‌کنیم، از خارج و از هر کشوری لازم باشد، خواهیم خرید».

آمریکا به ترکیه پیشنهاد داده‌است در صورت لغو خرید اس۴۰۰ روسیه، آماده است تا موشک‌های ضدهوایی پاتریوت را به این کشور بفروشد، اما اگر قرارداد لغو نشود، هم فروش اف ۳۵ را متوقف خواهد کرد و هم احتمالاً با تحریم آمریکا مواجه خواهد شد.

چندین سناتور آمریکایی نیز ترکیه را تهدید به تحریم و توقف فروش اف ۳۵ کرده‌اند.

ترکیه عضو رسمی ناتو است، سازمانی که هم‌اکنون به‌عنوان سدی برای «تهدید نظامی روسیه» علیه غرب قلمداد می‌شود، اما ترکیه روابط تجاری بسیار گسترده‌ای با روسیه نیز دارد.

دوشنبه هفته جاری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به روسیه سفر کرد. به گزارش سایت رسمی ریاست جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین همتای روس وی طی نشست خبری مشترک با اردوغان اعلام کرد که تجارت دوجانبه دو کشور طی سال گذشته ۱۶ درصد نسبت به ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرده و به ۲۵٫۵ میلیارد دلار رسیده‌است. اردوغان نیز اظهار امیدواری کرد که این رقم به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

همچنین پوتین گفت که شرکت‌های ترک تاکنون دو هزار قرارداد پروژه عظیم به ارزش ۷۰ میلیارد دلار با روسیه امضا کرده و در توسعه روسیه نقش چشمگیری دارند.

روسیه اخیراً همچنین خط لوله گازی موسوم به «جریان ترک» را تا مرزهای آبی ترکیه در دریای سیاه تکمیل کرد.

این خط لوله با ظرفیت انتقال سالانه ۳۱ میلیارد متر مکعب گاز، هم بخشی از گاز ترکیه را تأمین خواهد کرد و هم از طریق ترکیه راهی اروپا خواهد شد. روسیه سال گذشته با ارسال ۲۴ میلیارد متر مکعب، نیمی از گاز مورد نیاز ترکیه را تأمین کرد.

روسیه همچنین یکی از مهم‌ترین تامین‌کننده‌های نفت ترکیه است و در حال احداث اولین نیروگاه اتمی ترکیه نیز هست.

با استفاده از شبکه ان‌تی‌وی ترکیه، سایت ریاست جمهوری روسیه، خبرگزاری آناتولی، رویترز؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG