لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

آمریکا درباره پیامدهای اقدام یکجانبه نظامی ترکیه در منطقه هشدار داد


مایک پومپئو و مولود چاووش‌اوغلو (عکس از آرشیو)
مایک پومپئو و مولود چاووش‌اوغلو (عکس از آرشیو)

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۴ فروردین در جریان دیدار با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود نسبت به پیامدهای «ویرانگر » اقدام نظامی ترکیه در منطقه هشدار داده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است: وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام حمایت از مذاکرات در خصوص شمال سوریه، نسبت به عواقب ویرانگر احتمالی هرگونه اقدام یکجانبه نظامی ترکیه در منطقه هشدار داد.

ترکیه پیش از این بارها تهدید کرده است که علیه منطقه تحت کنترل کردها و به ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه دست به اقدام نظامی خواهد زد.

آمریکا در جریان نبردهای زمینی علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی، داعش،از برخی گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه حمایت می‌کند؛ یکی از مهم‌ترین این گروه‌ها شبه‌نظامیان کردی هستند که در «یگان‌ها مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) گرد آمده‌اند و هسته اصلی «نیروهای دموکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهند. اما ترکیه میگوید «نیروهای دموکراتیک سوریه» با گروه «پ کا کا» مرتبطند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، نگرانی ایالات متحده در خصوص وضعیت نیروهای کرد که با آمریکایی علیه داعش جنگیده‌اند باعث شده است که تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به تاخیر بیفتد.

مولود چاووش‌اوغلو برای شرکت درنشست هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به واشینگتن سفر کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو پیش از این دیدار در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا سیاست مشخصی در سوریه دارد؟ گفت:«نه و مشکل هم همین است.»

آزادی شهروندان آمریکایی و موشک های اس ۴۰۰

بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که آقای پومپئو همچنین خواستار حل موضوع بازداشت «ناعادلانه شهروندان » آمریکایی در ترکیه شد.

مایک پومپئو در دیدار خود با چاووش‌اوغلو ، وی را به‌دلیل اقدام آنکارا در خرید سامانه دفاع موشکی اس‌ ۴۰۰ روسیه تحت فشار قرار داده است.

علاوه بر اختلاف واشینگتن و آنکارا بر سر سوریه،تنش بین آمریکا و ترکیه بر سر فروش جنگند‌ه‌های اف-۳۵ تشدید شده است.

منابع مطلع روز دوشنبه گفته بودند، مقام‌های آمریکایی به همتایان ترک خود خبر داده‌اند که قطعات و تجهیزاتی را که برای جنگنده‌های اف-۳۵ ضروری است، به ترکیه فرستاده نمی‌شود.

آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته بر سر موضوعات مختلف از جمله خرید همزمان جنگنده‌های اف ۳۵ و سامانه موشکی اس ۴۰۰ اختلاف داشته‌اند. آمریکا بر این باور است که سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه امنیت جنگنده‌های اف ۳۵ را به خطر می‌اندازد.

دو منبع مطلع همچنین به رویترز گفته‌اند، محموله بعدی شامل تجهیزات آموزشی و دیگر تجهیزات مرتبط با جنگنده اف‌ـ۳۵ بود که ارسال آنها متوقف شده است.

با استفاده از بیانیه وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG