لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

هشدار ترامپ: اگر ترکیه به کردها حمله کند از نظر اقتصادی «ویران» می‌شود


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در حساب کاربری خود در توئیتر بار دیگر بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید کرده و به مسئله ترکیه، شبه‌نظامیان کرد، ایران و روسیه نیز اشاره کرده‌است.

دونالد ترامپ می‌گوید خروج نیروهای آمریکایی از سوریه آغاز شده‌است؛ در حالی‌که حمله به باقی‌مانده گروه حکومت اسلامی ادامه دارد.

آقای ترامپ افزوده حمله به اعضای داعش در صورت نیاز از «پایگاه‌های موجود در اطراف» سوریه، ادامه پیدا خواهد کرد.

او در عین حال هشدار داده‌است که اگر ترکیه به شبه‌نظامیان کـرد متحد ائتلاف به رهبری واشینگتن حمله کند، «از نظر اقتصادی ویران» خواهد شد. ترامپ در عین حال از کردها خواسته‌است ترکیه را «تحریک نکنند» و گفته یک «منطقه حائل ۲۰ مایلی (۳۰ کیلومتری)» شکل خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخشی دیگر از پست‌های منتشرشده در توئیتر می‌گوید ایران، روسیه و دمشق، از سیاست بلندمدت آمریکا برای نابودی داعش در سوریه «بیشترین بهره را برده‌اند».

ترامپ البته افزوده است که آمریکا نیز بهره برده «اما اکنون زمان آن رسیده که نیروهای نظامی به خانه بازگردند».

دونالد ترامپ اواخر آذر ماه گفته بود تصمیم قطعی خود را برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه گرفته‌است. نیروهای ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با داعش به سوریه اعزام شدند. رئیس‌جمهوری آمریکا با توصیف سوریه به سرزمین «ریگ و مرگ» می‌گوید می‌خواهد به «جنگ‌های بی‌پایان» خاتمه دهد.

با این حال اعلام خروج آمریکا از سوریه با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد، در آمریکا انتقادهایی را همراه آورد و به کناره‌گیری اعتراض‌‌آمیز جیمز متیس، وزیر دفاع دولت آمریکا انجامید. اما رئیس‌جمهوری آمریکا در همان روزهای نخست، در واکنش به این اعتراضات گفت «حال‌که داعش به‌شکل گسترده‌ای شکست خورده، کشورهای منطقه، از جمله ترکیه، به راحتی قادر خواهند بود تا به حساب باقی‌مانده آن برسند».

این سخنان در حالی‌ست که بخشی از نگرانی‌ها مربوط می‌شود به موضوع واکنش آنکارا و حملات احتمالی ترکیه به شبه‌نظامیانی که طی سال‌های اخیر از مهم‌ترین متحدان آمریکا در نبردهای زمینی علیه داعش بودند.

تنها اندکی پیش از آن‌که ترامپ تصمیم خود را در مورد خروج از سوریه اعلام کند، رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرده بود در مورد عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد «با آقای ترامپ صحبت کردیم، و او واکنش مثبت نشان داد». البته پنتاگون در آن زمان به ترکیه در مورد حمله به کردها هشدار داده بود.

رسانه‌های ترکیه روز ۲۳ دی ماه نیز گزارش دادند که در هفته جاری مذاکرات بین واشینگتن و آنکارا در مورد خروج از سوریه، وضعیت شبه‌نظامیان کرد در «یگان‌های مدافع خلق» و «مقدمات عملیات نظامی ترکیه» در شرق رود فرات، «گسترش خواهد یافت».

در عین حال برخی دیگر از چالش‌ها نیز به حضور ایران و روسیه، مهم‌ترین متحدان بشار اسد، در سوریه باز می‌گردد؛ به‌طوری‌که اخیرا شاهزاده سعودی، ترکی الفیصل به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته است خروج آمریکا، به «تثبیت بیشتر ایران، روسیه و حکومت اسد» می‌انجامد.

در توئیت تازه آقای ترامپ به این موضوعات دوباره اشاره شده‌است. در حال حاضر دو مقام نزدیک به رئیس‌جمهوری آمریکا، مایک پومپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی، در حال انجام مذاکراتی در غرب آسیا هستند که عمدتا متمرکز بر ایران و نیز مسئله ترکیه و شبه‌نظامیان کـرد است.

توئیتر، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، حریت، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG