لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

هوک: تا ایران به طور کامل از سوریه نرود به بازسازی سوریه کمک نمی‌کنیم


برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا
برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا

برایان هوک، رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفت تا زمانی که نیروهای ایرانی و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به‌طور کامل از سوریه رانده نشوند، ایالات متحده کمکی به بازسازی سوریه نخواهد کرد.

مشاور ارشد سیاسی وزیر خارجه آمریکا این مطلب را شنبه، ۲۲ دی‌ماه، در ابوظبی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد.

برایان هوک در این مورد توضیح داد: «به باور ما اگر با همه در منطقه همکاری کنیم و اگر دیپلماسی خود را به نحوی که می‌خواهیم پیش ببریم، می‌توانیم از تمامی نیروهای تحت کنترل ایران خلاص شویم.»

او با اشاره به نیروهای ایرانی افزود: «اجازه نخواهیم داد آنچه را که در لبنان انجام دادند در سوریه هم انجام دهند؛ و از کمک به بازسازی خودداری خواهیم کرد، برای دستیابی به این هدف، ابزارهای متعددی در دسترس داریم.»

برایان هوک در این مصاحبه در پاسخ به منتقدانی که بیرون راندن ایران و گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی از سوریه را «ناممکن» می‌دانند گفت: «ما به جماعت شکست‌باور گوش نمی‌دهیم. اگر بخواهیم همیشه به منتقدان گوش بدهیم در سیاست خارجی به جایی نمی‌رسیم.»

رئیس گروه ویژه اقدام ایران با اشاره به حضور کشورش در خاورمیانه و ظرفیت‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی تأکید کرد: «در آنجا دیپلمات‌هایی داریم با تعداد زیادی اهرم فشار، و همچنان از طریق نظامیان و دیپلمات‌های خود در خلیج [فارس] حضوری بسیار چشمگیر داریم.»

او اضافه کرد: «مأموریت به هیچ وجه عوض نشده و راه‌های فراوانی برای به انجام رساندن مأموریت وجود دارد، و به شما قول می‌دهم که این راه را بسیار استوار ادامه خواهیم داد.»

حضور جمهوری اسلامی در سوریه مدتی است زنگ خطر را برای اسرائیل که از هم‌پیمانان آمریکا است به صدا درآورده است و گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز شنبه گفت که کشورش از سال ۲۰۱۷ به این سو برای مقابله با این خطر به «هزاران» هدف ایرانی در سوریه حمله کرده‌است.

سخنان تازه برایان هوک در مورد ایران و سوریه در حالی بیان می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد دو هزار نظامی آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند. این اقدام باعث تعجب مقامات ارشد آمریکا شد و جیم متیس، وزیر دفاع، نیز در اعتراض به این تصمیم استعفا کرد.

پس از آن سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، که از او به عنوان یکی از گزینه‌های مد نظر برای جایگزینی جیمز متیس در وزارت دفاع آمریکا یاد می‌شود، پس از دیدار با دونالد ترامپ توضیحاتی ارائه کرد.

لیندسی گراهام در توئیتر خود نوشت که بنا به توضیح رئیس‌جمهور آمریکا، طرح خروج نیروها از سوریه به‌شکلی انجام خواهد گرفت «که اطمینان حاصل شده باشد، یک: داعش به‌طور کامل از بین رفته‌است، دو: در نهایت کار ایران قرار نیست جای خالی را پر کند، سه: متحدان کرد ما تحت حفاظت خواهند بود».

ایالات متحده در ماه‌های اخیر حدود دو هزار نیرو در سوریه داشته است که بیشتر آنها نیروهای عملیاتی ویژه هستند و با متحدان کرد و شبه‌نظامیان عرب موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه کار می‌کنند.

با استفاده از سی‌ان‌بی‌سی و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG