لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ در مورد سامانه اس-۴۰۰ روسیه


روسای جمهوری ایالات متحده و ترکیه روز نهم اردیبهشت ماه تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. به گفته دفتر ریاست جمهوری ترکیه، این گفت‌وگو دربرگیرنده پیشنهاد «تشکیل کارگروه» بر سر موضوع خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه و مسائل سوریه بود.

کاخ سفید آمریکا نیز تائید کرده‌است که دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان در مورد مسئله خرید سامانه پدافند هوایی روسیه گفت‌وگو کرده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی رهبران دو کشور بر سر سامانه روسی در حالی انجام می‌شود که انتقال آن به ترکیه، نه تنها با انتقادهای شدید شماری از مقام‌های ارشد آمریکا، که با اعتراضات و انتقادهای هم‌پیمانان آنکارا در «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) روبه‌رو شده‌است.

ترکیه تا کنون هیچ نشانه‌ای از انصراف از قرارداد سامانه اس-۴۰۰ بروز نداده و برعکس بر این‌که این توافق برگشت‌ناپذیر است، تاکید کرده‌است.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه می‌گوید آقای اردوغان پشینهاد «تشکیل کارگروه» برای ارزیابی موضوع را با آقای ترامپ مطرح کرده‌است.

در بیانیه دفتر اردوغان مشخص نیست واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا به این پیشنهاد چه بوده‌است. البته موضوع تشکیل کارگروهی برای ارزیابی قرارداد با روسیه، به روزهای گذشته باز می‌گردد.

در پایان فروردین ماه وزیر خارجه ترکیه گفته بود ناتو به این پیشنهاد «رویکرد مثبتی نشان داده» اما ایالات متحده هنوز پاسخی نداده‌است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید «ما در تاکید بر نگرانی عمیق خود در مورد اس-۴۰۰، در جریان دیدارهای مختلف با نمایندگان دولت ترکیه در عالی‌ترین سطح، کاملا روشن و صریح بودیم».

ایالات متحده به‌صراحت با خرید اس-۴۰۰ مخالفت کرده و در مورد پیامدهای آن بر روابط ناتو و ترکیه هشدار داده‌است. از جمله نگرانی‌های واشینگتن تاثیر فعالیت سامانه روسی بر کار جنگ‌افزارهای فوق‌پیشرفته‌ای مانند جنگنده اف-۳۵ است. آنچه آنکارا رد کرده و برای اثبات گفته‌های خود به حضور سامانه‌های روسی در سوریه و پروازهای جنگنده‌های آمریکایی در این کشور اشاره می‌کند.

اواسط فروردین ماه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، علنا هشدار داد که «ترکیه باید انتخاب کند؛ آیا می‌خواهد همچنان یک عضو مهم در موفق‌ترین پیمان نظامی تاریخ جهان باقی بماند، یا با تصمیم‌های عاری از حس مسئولیت که اتحاد ما را زیر سوال می‌برد، ضمانت عضویت در این پیمان را به خطر بیاندازد».

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه رهبران دو کشور در مورد مسائل دیگر مانند سوریه و روند مقابله با تروریسم، چشم‌انداز تجاری و مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری ترکیه، رویترز، رادیو فردا|ت|خ
XS
SM
MD
LG