لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

ترکیه: تحریم‌های آمریکا در مورد موشک‌های اس ۴۰۰ را تلافی خواهیم کرد


چاووش اوغلو گفته است، ما در مورد موشک‌های اس ۴۰۰ مصمم هستیم. (عکس از آرشیو)
چاووش اوغلو گفته است، ما در مورد موشک‌های اس ۴۰۰ مصمم هستیم. (عکس از آرشیو)

وزیر خارجه ترکیه روز جمعه ۲۴ خرداد گفت اگر آمریکا به دليل خرید موشک‌های روسی اس ۴۰۰ ترکیه را تحریم کند «اقدامات متقابل انجام خواهیم داد.» اين تازه‌ترین اظهار نظر در مورد رویارویی دو عضو ناتو در اين زمينه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی ترکیه در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال تحریم این کشور از سوی آمریکا گفت:«اگر آمریکا هر گونه اقدام منفی در مورد ما انجام دهد ما نیز اقدامات متقابل انجام خواهیم داد.»

اختلاف شدید آنکارا و واشنگتن در مورد خرید سامانه موشکی روسی اس ۴۰۰ از سوی ترکیه از ماهها پیش علنی شده است. قرار است این موشک‌ها ماه آینده به ترکیه تحویل داده شوند. دولت آمریکا گفته است در واکنش به خريد اين موشکها ترکیه را تحریم خواهد کرد و در نامه‌ای به دولت ترکیه اعلام کرد که آن کشور از طرح جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ حذف خواهد شد.

تحت تاثیر این واکنش آمریکا ارزش برابری لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا به نازلترین حد طی دو هفته اخیر و ۵.۹۳ در مقابل یک دلار کاهش یافت.

آقای چاووش اوغلو در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«ما در مورد موشک‌های اس ۴۰۰ مصمم هستیم. فارغ از اینکه پیامدهای آن چه باشد ما عقب نشینی نخواهیم کرد.» او افزود که فسخ این قرارداد با روسیه ناممکن است.

سامانه موشکی اس ۴۰۰ با تسلیحات ناتو قابل انطباق نیست و دولت آمریکا می گوید این موشک‌ها امنیت جنگنده‌های اف ۳۵ که ترکیه قرار است صد فروند از آنها را خریداری کند به خطر می اندازد.

دولت ترکیه پیشنهاد داده که اعضای ناتو با تشکیل یک گروه کاری تاثیر موشک‌های اس ۴۰۰ را بررسی کنند ولی تاکنون جوابی از واشنگتن دریافت نکرده است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG