لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

ترکیه: آمریکا هنوز به پیشنهاد تشکیل گروه کاری درباره «اس ۴۰۰» پاسخ نداده است


گفته می شود که احتمالا حلوصی آکار و پاتریک شاناهان در حاشیه برگزاری اجلاس سران ناتو گفت‌وگو خواهند کرد. (عکس فوریه ۲۰۱۹)
گفته می شود که احتمالا حلوصی آکار و پاتریک شاناهان در حاشیه برگزاری اجلاس سران ناتو گفت‌وگو خواهند کرد. (عکس فوریه ۲۰۱۹)

یک مقام ارشد دفاعی ترکیه روز دوشنبه ۲۰ خرداد گفت ، آمریکا تاکنون به پیشنهاد آنکارا برای تشکیل یک گروه کاری مشترک جهت حل مناقشه بر سر خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه پاسخی نداده است.

اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه در ماه‌های اخیر تشدید شده است. واشینگتن می‌گوید، خرید این سامانه روسی امنیت جنگنده‌های اف ۳۵ را به خطر می اندازد.

ترکیه قرار است تعدادی از جنگنده ها اف ۳۵ را خریداری کند و در تولید بخشی از قطعات آن نیز مشارکت داشته باشد.

به گزارش رویترز، اسماعیل دمیر، مدیر صنایع دفاعی ترکیه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت، آنکارا آماده است تا در خصوص نگرانی‌های واشینگتن در این زمینه گفت وگو کند.

اسماعیل دمیر گفته است، اگر نگرانی بر سر مسائل فنی ناشی از استقرار موشک‌های اس ۴۰۰ در ترکیه است، ما بارها گفته ایم آماده‌ایم در این زمینه مذاکره کنیم.

مدیر صنایع دفاعی ترکیه اضافه کرده است: اما به رغم این موضوع، طرف دیگر (ایالات متحده) هیچ گامی در راستای تشکیل تیم فنی برای بحث در این زمینه بر نداشته است.

یک مقام ارشد ترکیه هم به رویترز گفته است، حلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور احتمالا پاتریک شاناهان، سرپرست وزیر دفاع آمریکا، در حاشیه برگزاری اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که در ۲۶ و ۲۷ ژوئن در بروکسل برگزار می‌شود، گفت‌وگو خواهد کرد.

به رغم این که ترکیه می‌گوید، «به هیچ وجه» قرارداد با روسیه را لغو نخواهد کرد، آمریکا می‌گوید، مذاکرات با آنکارا در این زمینه و همچنین برای احتمال فروش موشک های پاتریوت به ترکیه ادامه دارد.

توقف آموزش خلبانان ترک

رویترز همچنین گزارش داده است آموزش خلبانان ترکیه در پایگاه نیروی هوایی لوک در ایالت آریزونا برای جنگنده های اف ۳۵ متوقف شده است.

پاتریک شاناهان پیشتر گفته بود خلبانان ترک تا پایان ماه ژوئیه می توانند در پایگاه نیروی هوایی لوک باقی بمانند تا ترکیه تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند.

مایک اندروز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون گفته است که از توقف آموزش و پرواز خلبانان ترک در پایگاه هوایی لوک آگاه است.

سخنگوی پنتاگون همچنین تصریح کرده است که بدون تغییر در سیاست ترکیه، همکاری این کشور در پروژه ساخت این جنگنده نیز متوقف خواهد شد.

پیشتر گزارش شده بود که ۴ خلبان ترکیه در پایگاه هوایی لوک در ایالت آریزونا مشغول آموزش هستند و دو خلبان دیگر آن کشور مربی آموزش پرواز هستند. به گفته منابع نظامی ۲۰ پرسنل فنی و تعمیراتی ترکیه نیز در آمریکا مشغول آموزش هستند.

دولت ترکیه به خرید ۱۰۰ فروند جنگنده اف ۳۵ اظهار تمایل کرده که با توجه به قیمت فعلی این جنگنده هزینه آن حدود ۹ میلیارد دلار است.

به گفته کارشناسان اگر ترکیه از طرح جنگنده های اف ۳۵ حذف شود این مهمترین مورد از اختلافات دو کشور عضو ناتو خواهد بود.

ولی ترکیه و آمریکا علاوه بر این در زمینه جنگ داخلی سوریه، تحریم های ایران و بازداشت کارمندان کنسولگری آمریکا در آنکارا اختلاف دارند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG