لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

نرخ تورم در ترکیه در ماهی که گذشت به ۷۰ درصد اوج گرفت


مرکز آمار ترکیه در تازه‌ترین آمار ماهانه خود که روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت منتشر شده، می‌گوید نرخ تورم در ترکیه طی ماه گذشته میلادی به نزدیک ۷۰ درصد اوج گرفت. افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال جاری میلادی نیز بیش از ۳۱ درصد بوده است.

در مقایسه، بالاترین تورم ایالات متحده در ۴۰ سال گذشته که ماه گذشته ثبت شده ۶٫۶ درصد است. در ۱۹ کشوری که از ارز یورو استفاده می‌کنند نیز تورم در ماه گذشته به رکورد ۷٫۵ درصد رسید.

برخی از بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان نرخ‌های بهره را برای مبارزه با تورم افزایش می‌دهند، اما در ترکیه، منتقدان، افزایش قیمت‌ها را به دلیل سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور این کشور می‌دانند که طرفدار کاهش نرخ بهره با هدف «تقویت رشد اقتصادی و صادرات» است.

رجب طیب اردوغان با هزینه‌های بالای وام‌گیری مخالف است و تأکید می‌کند که این هزینه‌ها باعث تورم می‌شوند - موضعی که با تفکر اقتصادی تثبیت شده جهانی در تضاد است.

سقوط ارزش لیتر ترکیه نیز اکنون به همراه افزایش چشمگیر قیمت حامل‌های انرژی، به‌ویژه برق و گاز به اوج‌گیری تورم در ترکیه دامن زده است. لیر ترکیه از اردیبهشت پارسال تاکنون ۴۳ درصد از ارزش خود را از دست داده و هم‌اکنون هر دلار آمریکا حدود ۱۵ لیر است.

مرکز آمار ترکیه می‌گوید بیشترین افزایش قیمت در کشور مربوط به بخش حمل و نقل بوده که تورم ۱۰۶ درصدی را تجربه کرده است. مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی نیز تورم ۸۹ درصدی را تجربه کرده است.

آمارهای این نهاد رسمی نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه (افزایش قیمت‌ها در ماه آوریل نسبت به مارس) نیز بیش از ۷ درصد بوده است.

با این‌حال، انتظار می‌رود با ثبات نسبی در نرخ ارز، تورم در ماه‌های آینده با شتاب کمتری رشد داشته باشد.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود که ۸ اردیبهشت امسال منتشر کرد، گفته بود نرخ تورم ترکیه در سال گذشته کمتر از ۲۰ درصد بود، اما با افت چشمگیر ارزش لیر و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، انتظار می‌رود امسال ۶۰ درصد باشد.

در این میان، روزنامه فایننشال تایمز طی گزارشی از چالش کشاورزان ترکیه در پی افت چشمگیر ارزش لیر خبر داده و گفته است افزایش هزینه‌های کشاورزی در کنار افت ارزش لیر بر درآمدهای نیم میلیون کشاورز ترکیه تأثیر منفی بسیار زیادی گذاشته است.

محمود چام، کشاورز ترک به این روزنامه گفته‌است پارسال هزینه سوخت ۵ تراکتور وی ۳۰۰۰ لیر بود، اما امسال به ۱۳ هزار لیتر اوج گرفته‌است.

کشاورزی سهمی ۷ درصدی در تولید ناخالص داخلی ترکیه دارد.

با استفاده از گزارش‌های مرکز آمار ترکیه، صندوق بین‌المللی پول، فایننشال تایمز؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG