لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

وزیر کشور ترکیه از عملیات مشترک با ایران علیه گروه‌های کرد خبر داد


یک خودروی نظامی ترکیه در منطقه کرد نشین (عکس از آرشیو)
یک خودروی نظامی ترکیه در منطقه کرد نشین (عکس از آرشیو)

آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه، روز چهارشنبه ۱۵ اسفند از قول وزیر کشور ترکیه خبر داد که عملیات مشترکی با ایران علیه گروه‌های شورشی کرد انجام خواهد شد.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، گفت: «به امید خدا با ایران عملیات مشترکی علیه پ‌کاکا انجام خواهیم داد.»

پ‌کاکا، حزب کارگران کردستان ترکیه، از سوی آنکارا و کشورهای غربی یک گروه تروریستی قلمداد می‌شود.

آقای سویلو نگفت که به کدام یک از پایگاه‌های پ‌کاکا حمله خواهد شد ولی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، قبلا اعلام کرده که هدف این حملات پناه‌گاههای این گروه در شمال خاک عراق خواهند بود.

ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه از اواسط دهه هشتاد میلادی مشغول نبرد با پیکارجویان حزب کارگران کردستان ترکیه بوده‌اند و نیروهای نظامی ایران نیز در خاک آن کشور با گروه حیات آزاد کردستان (پژاک) که وابسته به پ‌کاکا است می‌جنگند. هر دو گروه در عراق پایگاه‌هایی دارند.

در سال ۲۰۱۷ آقای اردوغان گفت که عملیات مشترک با ایران علیه پیکارجویان کرد «همواره در دستور کار است.» او افزود فرماندهان نظامی دو کشور در مورد نحوه مقابله با شورشیان کرد مذاکره کرده‌اند. ولی در آن زمان سپاه پاسداران ایران این موضوع را تکذیب کرد.

هدف حزب کارگران کردستان ترکیه در گذشته استقلال مناطق کردنشین بود ولی در سال‌های اخیر هدف آن کسب خودگردانی است. طی چند دهه نبرد بین این گروه و نیروهای دولتی ترکیه ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.

ارتش ترکیه در موارد زیادی پایگاه‌های این گروه در نواحی کوهستانی شمال عراق را بمباران کرده است.

ایران و ترکیه با وجودی که در جنگ داخلی سوریه از نیروهای رقیب حمایت می‌کنند در سال‌های اخیر همراه با روسیه توانسته‌اند در مورد برخی از اقدامات برای یافتن یک راه حل سیاسی برای این جنگ به توافق برسند.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ س.ن
XS
SM
MD
LG