لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

ترکیه: نیروهای کرد سوریه به طور کامل از مناطق مرزی عقب نشینی نکرده‌اند


مولود چاووش اوغلو میگوید٬ هیاتی از روسیه عازم ترکیه است
مولود چاووش اوغلو میگوید٬ هیاتی از روسیه عازم ترکیه است

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دوشنبه ششم آبان گفته است، نیروهای کرد «یگا‌‌ن‌های مدافع خلق» به طور کامل مناطق مرزی در شمال شرقی سوریه را ترک نکرده‌اند.

براساس توافق رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سه‌شنبه گذشته در بندر سوچی نیروهای «یگان‌های مدافع خلق»، نیروهای نظامی کرد سوریه، از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه دور می‌شوند و نیروهای پلیس نظامی روسیه و گارد مرزی سوریه در طول نوار موسوم به امنیتی مستقر خواهند شد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفته است، یک هیات از روسیه عازم ترکیه است تا در خصوص گشت مرزی مشترک مذاکره کند.

مولود چاووش اوغلو تاکید کرد: اگر نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» مطابق توافق سوچی تا عمق ۳۰ کیلومتری عقب نشینی نکنند، نیروهای ارتش ترکیه این «منطقه را از وجود تروریست پاکسازی» خواهد کرد.

وی اضافه کرده است: بخشی از نیروها عقب نشینی کرده‌اند. حکومت سوریه و روسیه نیز تایید می‌کنند این مساله را. اما نمی‌توان گفت که همه نیروها عقب نشینی کرده‌اند.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را گروهی تروریستی می داند و می‌گوید این گروه به حزب کارگران کردستان یا «پ کا کا» وابسته است. این در حالی است که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه که «یگان‌های مدافع خلق» بخشی از آن محسوب می شود، طی سال های اخیر در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی در سوریه در کنار نیروهای آمریکایی جنگیده‌اند.

«نیروهای دموکراتیک سوریه» روز گذشته ضمن اعلام موافقت با عقب نشینی از منطقه حائل، گفته بودند، در حال انتقال «به مواضع تازه‌ای دور از مرز ترکیه و سوریه در شمال‌شرق کشور» هستند.

نیروهای دموکراتیک سوریه تاکید کرد بودند، تصمیم به عقب نشینی و موافقت با اجرای توافق (اردوغان-پوتین) در راستای جلوگیری از «خون‌ریزی و حفاظت از جان مردم در برابر حملات ترکیه» صورت گرفته‌است.

طبق توافق ده ماده‌ای پوتین- اردوغان، واحدهای نظامی یگان‌های مدافع خلق، شاخه عمده نیروهای دموکراتیک کرد سوریه، همراه با تجهیزات نظامی‌شان باید ظرف شش روز انجام شود. این مهلت سه شنبه به پایان می‌رسد.

مولود چاووش اوغلو همچنین در خصوص سفر هیات روسی به ترکیه گفته است، در خصوص آخرین وضعیت عقب نشینی (کردها) رایزنی خواهیم کرد. این که گشت‌های مشترک چگونه باشد، چه کارهای باید انجام بدهند و چه گام‌هایی باید برداشته شود.

ترکیه پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکایی از شمال سوریه خارج خواهند شد، تهاجم گسترده‌ای را با هدف به عقب‌ راندن نیروهای کرد از مرز دو کشور آغاز کرد. اما در نهایت با آتش بس موقت در این منطقه موافقت کرد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG