لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

موافقت نیروهای دمکراتیک سوریه با عقب‌نشینی از منطقه حائل با ترکیه؛ استقبال دمشق


شبه‌نظامیان کرد و دیگر اعضای نیروهای دمکراتیک سوریه در سپتامبر ۲۰۱۸ در قامشلی
شبه‌نظامیان کرد و دیگر اعضای نیروهای دمکراتیک سوریه در سپتامبر ۲۰۱۸ در قامشلی

شبه‌نظامیان عمدتا کرد در شمال سوریه پنجم آبان ماه اعلام کردند بیش از ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه، یا به‌عبارتی از منطقه حائل، عقب‌نشینی خواهند کرد؛ این موضوع با استقبال دولت مرکزی سوریه روبه‌رو شده که از ترکیه خواسته این کشور را ترک کند.

عملیات ترکیه در سوریه ۱۰ روز پیش و پس از آن‌که رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد نیروهای کشورش را از شمال‌شرق سوریه خارج می‌کند، آغاز شد. نیروهای آمریکایی متحد شبه‌نظامیان عمدتا کـرد، تا کنون به‌مانند چتر حفاظتی جلوی عملیات گسترده ترکیه علیه این گروه را گرفته بودند.

عملیات ترکیه در نهایت با میانجی‌گری معاون و وزیر خارجه دونالد ترامپ متوقف شد و پس از سفر رجب طیب اردوغان به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، آنکارا اعلام کرد فعلا قصد از سرگیری آن را ندارد.

آقایان اردوغان و پوتین در واپسین روز مهر ماه توافق کردند که شبه‌نظامیان کرد سوری را از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه دور کرده و در طول منطقه‌ای موسوم به نوار امنیتی گشت‌زنی مشترک داشته باشند.

روسیه در همین راستا روز جمعه گذشته صدها تن از اعضای پلیس نظامی خود و ۲۰ خودروی زرهی به شمال سوریه فرستاد.

در نهایت در روز یک‌شنبه گروه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» در بیانیه‌ای اعلام کرد آن‌ها در حال انتقال «به مواضع تازه‌ای دور از مرز ترکیه و سوریه در شمال‌شرق کشور» هستند.

به گفته گروه اقدام آن‌ها «در چارچوب توافق (اردوغان-پوتین) برای جلوگیری از خون‌ریزی و حفاظت از جان مردم در برابر حملات ترکیه» صورت گرفته‌است.

کاروان نیروهای روسیه در راه کوبانی
کاروان نیروهای روسیه در راه کوبانی

«نیروهای دمکراتیک سوریه» در عین حال از روسیه خواسته‌اند تا شرایط «گفت‌وگوی سازنده» دولت کرد منطقه، و دولت بشار اسد را فراهم کند.

مسکو و تهران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند.

دولت آقای اسد ضمن استقبال از بیانیه نیروهای دمکراتیک از ترکیه خواسته «به تجاوزات» پایان دهد و از خاک کشور خارج شود چراکه «مهم‌ترین بهانه» حمله از آنکارا گرفته شده‌است.

پیش از این رئیس‌جمهوری ترکیه هشدار داده بود اگر توافق او با ولادیمیر پوتین اجرا نشود و شبه‌نظامیان کرد تا پایان مهلت توافق شده از مرز عقب‌نشینی نکنند، حملات از سر گرفته می‌شوند.

بر پایه گزارش رویترز/ت
XS
SM
MD
LG