لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

خبرهای کوتاه

کمال قلیچداراوغلو: اگر رئیس‌جمهور شوم ۱۰ میلیون پناهجو را اخراج می‌کنم

زنی در حال کار با تلفن همراه در مقابل پوستر بزرگ تبلیغاتی کمال قلیچداراوغلو
زنی در حال کار با تلفن همراه در مقابل پوستر بزرگ تبلیغاتی کمال قلیچداراوغلو

کمال قلیچداراوغلو، رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، می‌گوید در صورت پیروزی در انتخابات ۱۰ میلیون پناهجوی خارجی را به کشورهای خود بازخواهد گرداند.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است روز ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار شود.

آقای قلیچداراوغلو روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در ادامه گفت اگر اردوغان رئیس‌جمهور کشور شود، ۱۰ میلیون پناهجوی دیگر وارد کشور خواهد شد.

کارزار انتخاباتی آقای قلیچداراوغلو پیروزی او را موضوع «حیاتی» برای کشور عنوان کرده است و به نظر می‌رسد که اظهارات او برای کسب آرای جناح ملی‌گرای دست راستی در کشور باشد که پیشتر حامی سینان اوغان، نامزد مغلوب در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، بودند.

رجب طیب اردوغان در دور اول انتخابات بیش از ۴۹ درصد آرا را کسب کرد و آرای قلیچداراوغلو کمتر از ۴۵ درصد بود و بقیه آرا متعلق به آقای اوغان بود.

اظهارات او درباره وجود ۱۰ میلیون پناهجو در ترکیه در حالی است که طبق ارزیابی نهادهای بین‌المللی و دولت آنکارا، تعداد واقعی پناهندگان خارجی در این کشور نصف رقم یادشده است.

تلاش قلیچداراوغلو برای جلب آرای حامیان آقای اوغان در حالی است که بنابر نظرسنجی‌ها، حامیان این نامزد شکست‌خورده در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به اردوغان رای خواهند داد.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

صدیقه وسمقی در زندان بینایی خود را از دست داده و با مشکل قلبی مواجه است

پزشکی قانونی با درخواست عدم تحمل حبس برای این زندانی سیاسی موافقت کرده و درخواست اکنون برای دادستان ارسال شده است
پزشکی قانونی با درخواست عدم تحمل حبس برای این زندانی سیاسی موافقت کرده و درخواست اکنون برای دادستان ارسال شده است

همسر صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و تحلیل‌گر منتقد جمهوری اسلامی، می‌گوید حال این زندانی سیاسی در زندان «مناسب نیست» و او «علاوه بر از دست دادن بینایی با مشکل تپش قلب و فشار خون بسیار بالا مواجه است».

محمد ابراهیم‌زاده روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با سایت «رویداد ۲۴» گفت خانم وسمقی اخیراً به دلیل «یک بیماری ژنتیکی» بینایی خود را «به طور کامل» از دست داده است.

آقای ابراهیم‌زاده تأکید کرد که از دست رفتن بینایی همسرش ارتباطی با زندان ندارد اما «آنچه در زندان برای خانم وسمقی حادث شده،‌ بیماری قلبی است».

او در ادامه با بیان اینکه صدیقه وسمقی «قبل از حبس هیچ‌گونه مشکل قلبی نداشته»، اعلام کرد: «بهداری زندان مدت‌ها با داروهای دم‌دستی سعی می‌کردند مشکل قلبی ایشان را رفع کنند اما در نهایت متقاعد شدند که مشکل جدی است و در نهایت ایشان به بیمارستان طالقانی منتقل شد.»

بر این اساس پزشکی قانونی با درخواست عدم تحمل حبس برای این زندانی سیاسی موافقت کرده و درخواست اکنون برای دادستان ارسال شده است.

وضعیت سلامت صدیقه وسمقی در حالی نامناسب اعلام می‌شود که حساب کاربری او در اینستاگرام اعلام کرد به دلیل مقاومت در برابر سیاست حجاب اجباری همچنان این اسلام‌پژوه از حقوق بدیهی خود در زندان اوین از جمله دیدار با وکیل و اعضای خانواده محروم است.

صدیقه وسمقی ۲۶ اسفندماه پارسال توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در خانه‌اش در تهران بازداشت شد و یکی از اتهامات او «حضور بدون حجاب شرعی در ملأعام است».

او اعلام کرده که «حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی» نمی‌داند و «حجاب اجباری یک بازی سیاسی بیهوده است که زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد».

هشدار مکرون درباره «تهدید وجودی» اروپا توسط روسیه؛ تأکید بر ضرورت استقلال از آمریکا

مکرون با اشاره به خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، گفت: «در دهه آینده... خطر تضعیف یا حتی سقوط (اروپا) بسیار زیاد است»
مکرون با اشاره به خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، گفت: «در دهه آینده... خطر تضعیف یا حتی سقوط (اروپا) بسیار زیاد است»

رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که اروپا با «تهدید وجودی» ناشی از تجاوز روسیه روبروست و از کشورهای این قاره خواست تا یک استراتژی دفاعی «معتبر» را اتخاذ کنند که کمتر به آمریکا وابسته باشد.

امانوئل مکرون روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در سخنرانی در دانشگاه سوربون پاریس، رفتار روسیه پس از حمله به اوکراین را «غیرقابل مهار» خواند و گفت دیگر معلوم نیست که «حد و مرز» مسکو کجاست.

او همچنین در مورد «بی‌احترامی» روسیه و چین به قوانین تجارت جهانی هشدار داد و از اتحادیه اروپا خواست که در سیاست‌های تجاری خود تجدیدنظر کند.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «اروپای ما امروز فانی است و می‌تواند بمیرد».

آقای مکرون به خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت که «در دهه آینده... خطر تضعیف یا حتی سقوط (اروپا) بسیار زیاد است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مضامین مطرح‌شده توسط رئیس‌جمهور فرانسه همان محورهایی است که او چند ماه پس از تصدی مقام ریاست‌جمهوری در دانشگاه سوربن پاریس در سپتامبر ۲۰۱۷ بیان کرده بود، اما این بار شرایط بواسطه برگزیت، همه‌گیری کووید-۱۹ و تهاجم روسیه به اوکراین برعکس شده است.

آقای مکرون در اظهارات روز پنجشنبه خود گفت که «شرایط ضروری» برای امنیت اروپا «این است که روسیه در جنگ تجاوزکارانه در اوکراین پیروز نشود».

او با اشاره به لزوم «دفاع معتبر اروپایی»، گفت که اروپا نیازمند تقویت ظرفیت‌های خود برای دفاع سایبری و امنیت سایبری است.

رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد: «هیچ دفاعی بدون صنعت دفاعی وجود ندارد... ما دهه‌ها عقب‌ماندگی سرمایه‌گذاری داریم» و «اروپایی‌ها باید تجهیزات نظامی اروپایی را ترجیح دهند».

او گفت: «ما باید بیشتر تولید کنیم، باید سریع‌تر تولید کنیم و باید به عنوان اروپایی‌ها تولید کنیم».

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان این‌که «ما هنوز خیلی کند هستیم و به اندازه کافی جاه‌طلب نیستیم»، خواستار یک «اروپای قدرتمند» شد که به گفته او، «احترام دارد»، «امنیت خود را تضمین می‌کند» و «استقلال استراتژیک خود» را دوباره به دست می‌آورد.

آقای مکرون مدت‌هاست که خواستار «استقلال راهبردی» اروپا با اتکای کمتر به ایالات متحده است، با این حال، بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا بر این باورند که در حال حاضر هیچ جایگزین معتبری برای چتر نظامی آمریکا وجود ندارد.

سیستان‌و‌بلوچستان با اختلاف بسیار با دیگر مناطق، «محروم‌ترین» استان معرفی شد

مدرسه یک روستا در سیستان و بلوچستان
مدرسه یک روستا در سیستان و بلوچستان

بر اساس یک گزارش رسمی مجلس، سیستان و بلوچستان با اختلاف بسیار، «محروم‌ترین» استان ایران به شمار می‌رود. فاصله این استان با مقام دومِ محرومیت ۲۲ درصد است.

روزنامه اعتماد روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت، در گزارشی به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نوشت که در استان سیستان و بلوچستان «نزدیک به ۳۰ درصد» خانوارها در محرومیت به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش، اختلاف سطح محرومیت در سیستان و بلوچستان «با استانی مانند تهران ۲۸ درصد است». اختلاف این استان با رده دوم این رتبه‌بندی یعنی استان کرمان نیز «۲۲ درصد»‌ عنوان شده است.

پس از کرمان، استان خراسان جنوبی قرار دارد. در مقابل استان‌های «سمنان، اصفهان و قزوین کمترین درصد محرومیت در بین خانوار‌ها را دارا هستند».

مرکز پژوهش‌های مجلس با استفاده از «شاخص فقر چندبعدی جهانی و... داده‌های پرسشنامه درآمد و هزینه خانوار در سال ۱۴۰۱» به این تصویر از وضعیت موجود محرومیت در کشور رسیده است.

استان سیستان و بلوچستان در طول تاریخ جمهوری اسلامی همواره به عنوان یکی از محروم‌ترین استان‌ها معرفی شده، امری که نمایندگان این استان در مجلس و همین طور رهبران مذهبی این استان از جمله مولوی عبدالحمید بارها به آن اشاره کرده‌اند.

با این حال، آن طور که در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده است، در «برنامه‌ریزی برای کاهش محرومیت، اولویت‌ها» هدف نبوده است؛ به بیان دیگر،‌ این استان جزء‌ اولویت‌ها نبوده است.

این در حالی است که طبق این گزارش در ۴۵ سال گذشته «در مناطق روستایی، محرومیت از دسترسی به گاز لوله‌کشی به ۲۱ درصد، محرومیت از دسترسی به آب لوله‌کشی به ۴ درصد، محرومیت از دسترسی به برق به زیر یک درصد و محرومیت از دسترسی به مسکن ایمن به ۶ درصد کاهش پیدا کرده و همه این ارقام برای مناطق شهری به زیر ۵ درصد رسیده است».

استان سیستان و بلوچستان حدود دو میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت (عمدتاً سنی‌مذهب) دارد، و آمارهای سالانه در چند سال اخیر همواره جمعیت زیر خطر فقر مطلق در این استان را بیش از ۴۵ درصد اعلام کرده است.

این استان همواره با مشکلاتی چون نبود امکانات آموزشی برای کودکان، کمبود شدید آب آشامیدنی، نبود فرصت‌های شغلی و ناامنی‌های مرزی مواجه بوده است.

در شهریورماه سال گذشته، علی خامنه‌ای عدم رسیدگی حکومت خود به سیستان‌ و بلوچستان را پای «تنبلی دولت‌ها»ی گذشته گذاشت و تأکید کرد که به دولت ابراهیم رئیسی در این زمینه «امیدوار» است.

تظاهرات گسترده در اسرائیل به‌دنبال انتشار ویدئویی از یک گروگان توسط حماس

هِرش گلدبرگ پولین، گروگان ۲۳ ساله اسرائیلی در غزه
هِرش گلدبرگ پولین، گروگان ۲۳ ساله اسرائیلی در غزه

در پی اقدام گروه افراطی حماس در انتشار فیلمی از هِرش گلدبرگ پولین، یک مرد اسرائیلی ۲۳ ساله گروگان در غزه، که در آن یکی از دستان بریده‌شده او قابل مشاهده است، صدها اسرائیلی به خیابان‌های اورشلیم ریختند.

معترضان خواستار موافقت دولت با شرایط حماس برای دستیابی به یک توافق هستند. این تجمعات اعتراضی روز پنجشنبه هم در تل‌آویو ادامه دارد.

هرش گلدبرگ پولین یکی از صدها جوان اسرائیلی شرکت کننده در جشنواره موسیقی نووا در جنوب اسرائیل بود که در حمله اعضای حماس در روز ۱۵ مهر کشته، زخمی یا ربوده شدند.

تنها فیلمی که از هرش تا حال وجود داشت، مربوط به همان روز ربایش بود که او را با دست خون آلود در احاطه شماری از اعضای حماس نشان می‌داد که با خود به سوی غزه می‌بردند. در بیش از ۲۰۰ روز اخیر هیچ نشانه دیگری از او بدست نیامده بود.

هرش در فیلمی که حماس چهارشنبه پنجم اردیبهشت منتشر کرد، نام والدین و دو خواهر و برادر خود را برد و گفت آن‌ها را بسیار دوست دارد و می‌داند که در تلاش برای بازگرداندن او به خانه هستند. وی از دولت اسرائیل نیز خواست موجبات آزادی‌اش و سایر گروگان‌ها را فراهم کند.

والدین هرش در یک ویدیو خطاب به پسرشان گفتند که اگر این فیلم را می‌بیند، از او می‌خواهند طاقت بیاورد و برای بقا بکوشد.

مادر این گروگان که در دوره بحران گروگان‌گیری اسرائیلی‌ها برای آزادی پسرش تلاش وسیعی در جهان کرده، به تازگی از سوی مجله تایم به عنوان یکی از صد زن تأثیرگذار سال انتخاب شده بود.

پدر هرش پنجشنبه به شبکه کان گفت دولت باید هم اکنون معامله با حماس را انجام دهد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، دولت آمریکا از وجود این فیلم از روز دوشنبه این هفته آگاه بود.

به گفته شبکه کان اسرائیل، فیلم این گروگان این احتمال را نیز تقویت کرده که «همانند موارد دیگری در جریان عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه، حماس ممکن است او را اعدام کند».

پلیس اسرائیل شماری از اسرائیلی‌های معترض در جریان تجمع و راه‌پیمایی‌های شبانه در کنار اقامتگاه بنیامین نتانیاهو به ظن زیرپا گذاشتن قانون و ارتکاب خشونت، بازداشت موقت کرد.

تظاهرکنندگان روز پنجشنبه نیز به محل برگزاری کابینه جنگ اسرائیل در تل‌آویو رفته و خواهان آن شدند که ارتش به جای آغاز عملیات زمینی در رفح، ابتدا توافق تبادل گروگان‌ها با زندانیان امنیتی فلسطینی را انجام دهد.

به گزارش کان، رئیس ستاد ارتش این کشور پنجشنبه با شماری از خانواده‌های گروگان‌ها دیداری کم سابقه انجام داد.

موساد در بیانیه روزهای گذشته خود اعلام کرده بود حماس تمامی کوشش‌ها برای تنظیم توافق را در جریان مذاکرات اخیر دوحه و قاهره ناکام گذاشت. مقامات ارشد آمریکا نیز اظهارات مشابهی بیان کردند.

در حمله حماس به اسرائیل ۲۵۳ اسرائیلی که برخی از آن‌ها تابعیت دوگانه کشورهای غربی را داشتند، ربوده شدند. حدود ۷ هفته پس از آغاز جنگ، در یک معامله ۱۱۰ گروگان اسرائیلی و چند کارگر تایلندی آزاد شدند.

اسرائیل ارزیابی می‌کند که شماری از ۱۳۳ گروگان باقی‌مانده کشته شده باشند اما معتقد است که هنوز از راهکار نظامی می‌تواند بر حماس برای قبول یک معامله فشار وارد کند.

وبسایت اکسیوس و شبکه کان اسرائیل گزارش دادند ارتش دو تیپ از نیروهای ذخیره خود را برای عملیات زمینی در رفح، به مرز غزه فراخوانده و انتظار می‌رود این عملیات بسیار زود آغاز شود.

گزارش‌هایی درباره «تعویض» رادار آسیب‌دیده در پایگاه اصفهان با یک رادار تازه

بر اساس گزارش‌ها، رادار آسیب دیده از نوع «توم‌استون» بوده ولی اکنون رادار «چیزبورد» در محل نصب شده است
بر اساس گزارش‌ها، رادار آسیب دیده از نوع «توم‌استون» بوده ولی اکنون رادار «چیزبورد» در محل نصب شده است

نشریه بریتانیایی «اکونومیست» و مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل بر اساس تصاویر تازه ماهواره‌ای گزارش دادند که بعد از حمله منتسب به اسرائیل به پایگاه هشتم شکاری اصفهان، جمهوری اسلامی ایران برای «لاپوشانی حقیقت»، رادار آسیب‌دیده را با یک رادار تازه «تعویض کرد».

این گزارش‌ها مدعی شده‌اند که سامانه دفاع هوایی مستقر در محل با رادار آسیب‌دیده «کار نمی‌کند» و رادار نصب شده از «مُدلی متفاوت» است.

بر اساس این گزارش‌ها، رادار آسیب‌دیده از نوع «توم‌استون» بوده ولی اکنون با رادار «چیزبورد» جایگزین شده که «نمی‌تواند جای آن» را بگیرد.

اکونومیست در گزارش روز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت، نوشته که «تعویض رادار برای فریب آمریکا و اسرائیل نیست زیرا این دو کشور خود دارای ماهواره‌های پیشرفته هستند و می‌دانند رادار تازه، یک اقدام پوششی است اما تهران با این کار به حامیان خود امکان می‌دهد تا مدعی شوند که همه چیز عادی است و به این ترتیب از گسترش بحران جلوگیری کند.»

اکونومیست می‌افزاید این اتفاق نشان داد که «اسرائیل حتی بدون ورود به حریم هوایی ایران، می‌تواند به سامانه‌های پدافند هوایی آن و سایت‌های ارزشمندی که این سامانه‌ها مأمور مراقبت از آن‌ها هستند، حمله کند.»

پس از حمله نظامی بی‌سابقه ایران به اسرائیل در نیمه شب ۲۵ فروردین که با شلیک صدها فروند موشک بالستیک و کروز و پرتاب صدها فروند پهپاد انتحاری همراه بود، در حمله‌ متقابلی که رسانه‌های آمریکا آن را به اسرائیل نسبت دادند، سامانه راداری پایگاه هشتم شکاری اصفهان هدف قرار گرفت.

تجهیزات راداری ساخت روسیه مسئول حفاظت از تأسیسات هسته‌ای و نظامی حساس ایران در اصفهان و اطراف آن است.

از حدود ۲۲ سال پیش که به طور علنی فاش شد ایران دارای مرکز هسته‌ای در نظنز است، جمهوری اسلامی تدابیر محافظتی از آن را در برابر حملات احتمالی اسرائیل تقویت کرد و پس از مدتی سامانه راداری اس-۳۰۰ روسیه را در آن فعال کرد.

ایران در واکنش به حمله منتسب به اسرائیل، تنها از مشاهده «سه ریزپرنده» در نزدیکی محل خبر داد اما هنوز هر نوع آسیب به این سامانه را قاطعانه انکار می‌کند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است هنوز شواهدی در دست نیست که اسرائیل اصولاً به ایران حمله کرده باشد.

حملات ایران و اسرائیل به یکدیگر، جهان را نسبت به احتمال وقوع جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه و فراتر از آن نگران کرده است.

جایگزینی رادار یک روز پس از حمله منتسب به اسرائیل

کریس بیگرز، یک تحلیلگر تصاویر ماهواره‌ای که پیشتر در آژانس اطلاعات بصری-جغرافیایی وابسته به آژانس اطلاعات ملی آمریکا کار کرده است، به اکونومیست گفت ایران با «انکار و فریب»، یک روز بعد از حمله رادار را تعویض کرد.

به گفته او، پرتابگرهای سامانه نیز در «وضعیت عمودی قرار گرفتند، گویی آماده شلیک هستند تا چنین جلوه داده شود که سایت هنوز فعال است»، اما «تقریباً با اطمینان می‌توان گفت که چنین نیست؛ زیرا دو رادار قابل تعویض با یکدیگر نیستند و سامانه پدافند هوایی با رادار آسیب‌دیده کار نمی‌کند».

این کارشناس افزود که ایران سایر تجهیزات را نیز ظاهراً از «بیم تکرار حمله اسرائیل، از محل خارج کرده است».

همچنین تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده توسط مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل نشان می‌دهد که رادار سامانه دفاعی ایران در حمله یادشده «آسیب» دیده است.

این مؤسسه در زمینه آگاهی‌رسانی در امور هسته‌ای به ریاست دیوید آلبرایت، بازرس پیشین هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت می‌کند.

تصاویر این مؤسسه متعلق به یک روز قبل و یک روز بعد از حمله منتسب به اسرائیل است.

تا پنجشنبه هفته گذشته چهار پرتابگر موشک و یک پوشش متحرک راداری در محل پایگاه شکاری هشتم اصفهان مستقر بودند اما در تصاویر روز بعد از حمله منتسب به اسرائیل به نظر می‌رسد خودرویی که پوشش متحرک راداری روی آن نصب بود، احتمالاً «آتش» گرفته و نشانه‎‌هایی از «مایعات اطفای حریق» مشاهده می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز سوم اردیبهشت با استناد به اظهارات کارشناسان و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده، گزارش داد که ایران برخی تجهیزات سامانه راداری پدافند هوایی را از محل حمله «بیرون» برده و نشانه‌های آتش‌سوزی ناشی از حمله مشهود بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز هم روز شنبه نوشته بود خلبانان اسرائیلی پس از اصابت موشک نخست به هدف، «خود موشک دوم شلیک شده را منهدم کردند تا از وارد شدن آسیب شدید به ایران خودداری شود».

به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل اگر می‌خواست می‌توانست به تأسیسات هسته‌ای ایران لطمه بزند اما از این کار جلوگیری کرد تا تنها پیام خود را به ایران رسانده باشد.

دِکِر اِوِلِث، کارشناس مؤسسه آمریکایی مطالعات بین‌المللی میدلبری نیز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا به اکونومیست گفت حمله موشکی ایران به اسرائیل به‌دلیل (اقدام اسرائیل) در پارازیت انداختن به روی چی‌پی‌اس‌ها یا به خاطر مسافت طولانی که موشک‌ها طی کردند، «دقیق نبود و دقت آن از حمله چهار سال پیش سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد عراق نیز کمتر بود».

رهبر جمهوری اسلامی در آغاز این هفته اصابت کردن یا نکردن موشک‌ها به اهداف در اسرائیل را «یک موضوع فرعی» دانست.

با استفاده از اکونومیست، شبکه ایکس، جروزالم پست و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.

بازداشت خواهران و برادر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در فومن

مزار مهران بصیر توانا
مزار مهران بصیر توانا

در ادامه فشار بر خانواده‌های دادخواه در ایران، خبرها از فومن از بازداشت دو خواهر و برادر مهران بصیر توانا حکایت دارد.

سایت خبری کولبرنیوز روز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت، خبر داد که مهسا، مریم و میثم بصیرتوانا، خواهران و برادر مهران بصیرتوانا، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

ساعتی بعد، آتنا دائمی، فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق هم در شبکه ایکس خبر داد که با گذشت چندین ساعت از بازداشت خانواده بصیر توانا هنوز از محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.

مهران بصیر توانا روز ۲۵ آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، همزمان با سالگرد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در شهر صومعه‌سرا هدف اصابت گلوله جنگی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

او سه روز بعد در ۲۸ آبان در اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جان خود را در بیمارستان از دست داد و پیکرش روز سوم آذرماه در فضای به شدت امنیتی در آرامستان مسجد روستای سند بالا در چهار کیلومتری فومن به خاک سپرده شد.

از همان زمان به بعد، خانواده این قربانی سرکوب اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز تحت فشار بوده‌اند و پیش از این نیز چند بار بازداشت شده و با وثیقه آزاد شده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از سال‌های دهه ۱۳۶۰ تاکنون سوابق متعدد و طولانی از آزار، بازداشت و زندانی کردن خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده و معترضان کشته شده دارند و در مواردی خانواده‌های دادخواه را تا دهه‌های بعد نیز مورد آزار و تهدید و بازداشت و زندان قرار داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در سال ۱۳۹۹ طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی با پنهانکاری در مورد محل دفن و ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری، حقوق خانواده‌های دادخواه و ماده ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نقض می‌کنند.

اخطار کنگو به شرکت اَپل درباره کاربرد «غیرقانونی» مواد معدنی این کشور

در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۲ درصد کُبالت جهان در کنگو استخراج شد
در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۲ درصد کُبالت جهان در کنگو استخراج شد

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق وکلایش در فرانسه در مورد استفاده «غیرقانونی» از مواد معدنی این کشور به کمپانی آمریکایی اَپل رسماً هشدار داد.

به گفته وکلای این دولت، اپل در تولیدات خود از جمله گوشی‌های آیفون از مواد معدنی استخراج‌شده در کنگو که «غیرقانونی» از شرق این کشور خارج شده استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخطار حقوقی کنگو به اپل به این معناست که در صورت ادامه این اقدام، کنگو اپل را به دادگاه خواهد برد.

دولت کنگو اپل را متهم می‌کند که مواد معدنی را که غیرقانونی از این کشور به روآندا منتقل می‌شود خریداری کرده است.

کمپانی آمریکایی در پاسخ به این اتهام به بیانیه‌های گذشته خود ارجاع داده مبنی بر این که «هیچ مبنای منطقی برای این نتیجه‌گیری نیافته» است که منفعت فروش چهار فلز مهم قلع، تانتالوم، تنگستن و طلا به گروه‌های مسلح کنگو یا کشور همسایه رسیده است.

کنگو، سازمان ملل و چند کشور غربی نیز پیشتر روآندا را متهم کرده‌اند که با هدف بهره بردن از سود منابع معدنی غنی در این منطقه از گروه‌های شورشیِ مسلح حمایت می‌کند.

دولت روآندا رسماً این اتهام را رد کرده است.

کشور کنگو در مناطق شرقی خود از منابع غنی قلع، طلا، تنگستن و تانتالوم برخوردار است که همگی از فلزات گرانبهایی به شمار می‌روند و در تولید گوشی و دیگر ابزارهای الکترونیکی کاربرد دارند.

وکلای دولت کنگو سه هفته به کمپانی اپل وقت داده‌اند که به پرسش‌هایی درباره محل تأمین این فلزات پاسخ دهد.

پیشتر سازمان غیردولتی «گلوبال ویتنس» گزارش داده است که این فلزات گرانبها پس از استخراج به روآندا قاچاق شده تا همچون پولشویی برای آنها اسناد و مدارک جعل شود.

سازمان ملل نیز در سال ۲۰۲۳ با اشاره به این که مردم ساکن شرق کنگو در خشونت بی‌حد و حصر زندگی می‌کنند این منطقه را یکی از «بدترین نقاط جهان» برای کودکان نامیده بود.

بلینکن: آمریکا و چین باید اختلافات خود را مسئولانه مدیریت کنند

آنتونی بلینکن (نفر اول از راست) همراه با اریک ژنگ رئیس اتاق بازرگانی آمریکا و چین و نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در چین
آنتونی بلینکن (نفر اول از راست) همراه با اریک ژنگ رئیس اتاق بازرگانی آمریکا و چین و نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در چین

وزیر خارجه آمریکا از ایالات متحده و چین خواست تا اختلافات خود را «مسئولانه» مدیریت کنند.

آنتونی بلینکن که به چین سفر کرده، این اظهارات را روز پنجشنبه ششم اردیبهشت بیان کرد.

او یک روز قبل از ملاقات با مقام‌های ارشد چین برای مذاکره در مورد موضوعات مهمی چون روسیه، تایوان و تجارت، از شهر شانگهای دیدار کرد و علاوه بر امتحان غذاهای محلی، یک بازی بسکتبال را تماشا کرد و در بخش تفریحی شهر قدم زد.

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با دبیر محلی حزب کمونیست گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به گفتگوی «مستقیم و پایدار» بین دو اقتصاد بزرگ جهان پس از سال‌ها تنش فزاینده پایبند است.

بلینکن گفت: «ما نسبت به مردم خود، و در واقع نسبت به جهان، تعهد داریم که مناسبات بین دو کشورمان را مسئولانه مدیریت کنیم».

چن جینینگ، دبیر حزب کمونیست چین در شانگهای، از بلینکن استقبال کرد و از اهمیت تجارت با آمریکا برای این شهر سخن گفت.

آقای چن گفت: «این‌که ما همکاری یا رویارویی را انتخاب کنیم، بر رفاه هر دو ملت، هر دو کشور و آینده بشریت تاثیر می‌گذارد».

شانگهای، پایتخت مالی چین، اغلب پله‌ای برای رسیدن به قدرت در چین است و شی جین‌پینگ رهبر فعلی این کشور پیشتر برای مدت کوتاهی در این شهر خدمت کرده بود.

هنوز برنامه‌ای برای دیدار بلینکن با رهبر چین اعلام نشده است، اگرچه در آخرین سفر وزیر خارجه آمریکا در ماه ژوئن، آن‌ها در آخرین لحظه با هم ملاقات کردند.

انتظار می رود آقای بلینکن در دیدار با رهبران چین نگرانی‌های خود را در مورد روابط پکن با مسکو مطرح کند.

اگرچه مقام‌های آمریکا در ابتدا خرسند بودند که چین برای جنگ اوکراین تسلیحات در اختیار روسیه قرار نداده، اما اکنون می‌گویند که این کشور مقادیر زیادی تجهیزات صنعتی به روسیه صادر کرده است.

جدال بر سر شبکه اجتماعی پرطرفدار «تیک‌تاک» و تایوان نیز از موضوعات مورد بحث وزیر خارجه آمریکا در چین خواهد بود.

کنگره آمریکا اخیراً قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن مالکیت چینی تیک‌تاک در آمریکا باید واگذار شود یا این شبکه در بزرگترین اقتصاد جهان ممنوع خواهد شد.

آقای بایدن از این قانون حمایت کرده و گفته است که این شبکه محبوب در بین جوانان، نگرانی‌های امنیتی ایجاد می‌کند.

مقام‌های آمریکایی همچنین می‌گویند که آقای بلینکن قرار است چین را تشویق کند تا در برابر تایوان خویشتنداری به خرج دهد، زیرا مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید این جزیره در ماه آینده برگزار خواهد شد.

چین دهه‌هاست که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و استفاده از زور برای تصرف آن را رد نکرده است.

مقام ارشد حماس: در صورت تشکیل کشور فلسطین، سلاح‌هایمان را زمین می‌گذاریم

تصویری از میزان تخریبِ خان‌یونس، نوار غزه
تصویری از میزان تخریبِ خان‌یونس، نوار غزه

یک مقام ارشد گروه افراطی حماس که رئیس هئیت این گروه در مذاکرات ماه‌های اخیر در دوحه و قاهره بوده، در یک گفتگو گفت که در صورت تشکیل یک دولت فلسطینی، این گروه اسلحه خود را زمین می‌گذارد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر منطقه و جهان به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

خلیل الحیه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز پنجم اردیبهشت، گفت که «ما برای تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ آماده هستیم و اگر این دولت تشکیل شود، سلاح خود را زمین می‌گذاریم.»

به گفته او، حماس آماده است با خلع سلاح و تبدیل شدن به یک حزب سیاسی، در صورت برپایی کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ موافقت کند.

خلیل الحیه افزوده که «حماس برای آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر آماده است» و در صورت تحقق شرایط مورد نظر «بازوی نظامی حماس منحل خواهد شد».

با این حال مشخص نیست که اظهارات بیان شده از سوی خلیل الحیه که از رهبران حماس در خارج از سرزمین‌های فلسطینی است، تا چه حد با خواسته‌های رهبران داخلی حماس مانند یحیی سنوار در باریکه غزه مطابقت دارد.

سران حماس در خارج از نوار غزه پیش از این تأیید کرده بودند که از برنامه رهبران داخلی حماس برای حمله غافلگیرانه به اسرائیل آگاهی نداشتند.

اساسنامه حماس بر لزوم نابودی اسرائیل و مبارزه مسلحانه با آن تا «بازپس‌گیری تمامی سرزمین فلسطین» «از نهر تا بحر» (تمامی سرزمین واقع در میان رود اردن تا دریای مدیترانه) به عنوان سرزمین اسلامی تأکید دارد.

گفتگوی آسوشیتدپرس با خلیل الحیه روز چهارشنبه در استانبول انجام شد؛ جایی که یک هیئت ارشد حماس به ریاست اسماعیل هنیه روز یکشنبه این هفته با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه گفته بود مقامات حماس آمادگی خود را برای تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ تأیید کرده و پس از برپایی کشور فلسطین، می‌توانند «از مبارزه مسلحانه دست بکشند».

به نوشته آسوشیتدپرس، خلیل الحیه با این حال در اظهارات خود به این موضوع اشاره نکرد که آیا استقبال آشکار او از راه حل دو کشوری (تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل) به منزله پایان دادن به نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی است یا گامی موقت در مسیر هدف اعلام شده حماس برای نابودی اسرائیل.

با این حال او گفت حماس آماده است به سازمان آزادی‌بخش فلسطین بپیوندد تا دولتی واحد برپا شود که هم غزه و هم کرانه باختری را اداره کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، اظهارات خلیل الحیه امتیاز قابل توجهی از سوی این گروه شبه نظامی است که رسماً متعهد به نابودی اسرائیل است. اما بعید است که اسرائیل چنین سناریویی را محتمل بداند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی به اظهارات خلیل الحیه واکنش نشان نداده است. جنبش فتح که بخش اصلی در سازمان آزادی‌بخش فلسطین است و ریاست هر دو در دست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی است، رقیب دیرینه حماس است.

در پی حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر سال گذشته که به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ تن و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی به غزه منجر شد، اسرائیل به فروپاشی حماس و مقابله با هر نوع احتمالی برای بازگشت حماس به قدرت در غزه متعهد شده است.

تمامی مذاکرات برای آتش‌بس در جنگ غزه یا معامله‌ بر سر آزادی بقیه گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس با زندانیان امنیتی فلسطینی، متوقف شده است.

جنگ غزه به زودی ماه هفتم خود را پشت سر می‌گذارد و ارتش اسرائیل این روزها دو تیپ از نیروهای ذخیره خود را برای احتمال عملیات زمینی در رفح در جنوبی‌ترین بخش این باریکه آماده کرده است.

ارتش اسرائیل در عملیات خود در غزه، تا کنون از ورود به رفح، از جمله به‌دلیل فشارهای آمریکا، خودداری کرده بود.

صدور حکم ادامه بازداشت برای شهروند ایرانیِ دستگیرشده در پِرو تا زمان اتمام تحقیقات

مجید عزیزی در بازداشت پلیس پرو
مجید عزیزی در بازداشت پلیس پرو

یک قاضی در پرو به ادامه بازداشت مجید عزیزی، متهم به عضویت در سپاه قدس و تلاش برای کشتن یک شهروند اسرائیل، به مدت یک سال و نیم حکم داد.

مقام‌های پلیس و وزارت کشور پرو در میانه اسفندماه ۱۴۰۲ اعلام کردند یک شهروند ایرانی که «از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران» است به همراه دو همدست پرویی خود بازداشت شده است.

در همان زمان مقام‌های پرو اعلام کردند که عزیزی به دنبال هدف قرار دادن یک تاجر اسرائیلی بوده است.

حال خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت، نوشته است که با حکم دادگاه مجید عزیزی و دو همدست پرویی او تا یک سال و نیم دیگر و تا زمان اتمام تحقیقات پلیس در بازداشت می‌مانند.

یک مورد اتهامی این افراد «توطئه برای اقدام تروریستی» قید شده است.

به گفته دادستان‌ها در پرو، در محل زندگی مجید عزیزی عکس‌ها و مدارکی یافت شده حاکی از برنامه او برای به قتل رساندن دو اسرائیلی.

در گزارش‌ها، یکی از این اسرائیلی‌ها راهنمای تورهای جهانگردی و دیگری کافه‌دارمعرفی شده و مشخص نیست که چرا این افراد هدف طرح «اقدام تروریستی» بوده‌اند.

به گفته مقام‌های پرو، مجید عزیزی اوایل اسفندماه سال گذشته وارد لیما، پایتخت پرو، شده و سازما‌ن‌های اطلاعاتی «خارجی» این مقامات را در جریان سفر او گذاشته‌اند.

وکلای عزیزی تمام اتهامات علیه او را رد کرده‌اند.

سنتکام از انهدام یک موشک بالستیک ضدکشتی و چهار پهپاد حوثی‌ها خبر داد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام٬ روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت از انهدام یک موشک بالستیک ضدکشتی و چهار پهپاد شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران خبر داد.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، یکی از کشتی‌های نیروهای ائتلاف نظامی بین‌المللی قبل از ظهر چهارشنبه به وقت محلی با موفقیت یک موشک بالستیک ضدکشتی «حوثی‌های تروریست مورد حمایت ایران» را که از نواحی تحت کنترل این گروه در یمن به سوی خلیج عدن شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرده است، احتمالا این موشک به سوی کشتی تجاری «ام وی یورک تاون» شلیک شده بود.

طبق این گزارش، «ام وی یورک تاون» یک کشتی با پرچم ایالات متحده، با ۱۸ خدمه آمریکایی و چهار خدمه یونانی است.

سنتکام گفته است، هیچ تلفات یا خسارتی از سوی کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین تصریح کرده است که در عملیات دیگری نیروهای ارتش آمریکا با موفقیت چهار پهپاد را بر فراز مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن منهدم کردند.

سنتکام تاکید کرده است که این موشک بالستیک ضد کشتی و پهپادها تهدیدی فوری برای کشتی‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده بودند.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در ادامه گفته است: «این اقدامات به منظور محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن ‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

حملات حوثی‌ها، حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز را مختل کرده و شرکت‌ها را مجبور کرده است مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضا را وتو کرد

نشست شورای امنیت
نشست شورای امنیت

روسیه روز چهارشنبه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن را که از همه کشورها می‌خواست از یک مسابقه خطرناک تسلیحات هسته‌ای در فضا جلوگیری کنند، وتو کرد.

پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی آمریکا و ژاپن پس از شش هفته مذاکره به رای گذاشته شد ۱۳ رای موافق بهمراه داشت. چین به این قطعنامه رای ممتنع داد اما به دلیل وتوی روسیه این قطعنامه به تصویب نرسید.

این قطعنامه از همه کشورها می‌خواست که سلاح‌های هسته‌ای یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی را در فضا توسعه ندهند یا مستقر نکنند.

رابرت وود، معاون نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پیش از انجام رای‌گیری گفته بود که اگر روسیه به این قطعنامه رای مثبت ندهد نشان‌گر آن است که چیزی برای پنهان کردن دارد.

این در حالی است که لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا پس از رای گیری گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو قصدی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

به گفته خانم گرینفیلد وتوی روز چهارشنبه بر این نکته تاکید می‌کند که اگر از قوانین پیروی می‌کنید چرا این قطعنامه را وتو می‌کنید . او این اقدام روسیه را «مایه شرمساری»‌عنوان کرد .

این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، این قطعنامه پیشنهادی آمریکا را «کاملاً پوچ و سیاسی» خواند و گفت که این قطعنامه به اندازه کافی برای ممنوعیت انواع سلاح‌ها در فضا اقدام نمی‌کند.

با این حال روسیه و چین اصلاحیه‌ای را برای پیش‌نویس آمریکا و ژاپن پیشنهاد کردند که از همه کشورها، به‌ویژه آن‌هایی که دارای قابلیت‌های فضایی بزرگ هستند، می‌خواهد «برای همیشه از قرار دادن تسلیحات در فضا و تهدید به استفاده از زور در فضاهای بیرونی جلوگیری کنند.»

رای ۷ کشور به این اصلاحیه موافق، و ۷ کشور مخالف و یک کشور ممتنع بود و این متمم به دلیل عدم کسب حداقل ۹ رای مثبت لازم برای تصویب، شکست خورد.

واسیلی نبنزیا ایالات متحده را متهم کرد که از سال ۲۰۰۸ پیشنهاد روسیه و چین برای انعقاد معاهده‌ای علیه قرار دادن تسلیحات در فضا را مسدود کرده است.

اواخر بهمن‌ماه سال جاری جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که روسیه در حال ساخت یک سلاح «نگران‌کننده» جدید ضدماهواره‌ای است. او اضافه کرد که روسیه هنوز چنین سلاحی را در فضا مستقر نکرده است.

چند روز بعد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، گزارش‌ها در خصوص قصد مسکو برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را رد کرد و گفت: «ما همیشه مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا بوده و هستیم.»

۱۱۴ کشور از جمله آمریکا و روسیه در سال ۱۹۶۷ «معاهده‌ فضای خارج از جو» را امضا کردند که به‌موجب آن ارسال یا توسعه سلاح اتمی در مدار زمین ممنوع است.

به گفته کاخ سفید، سلاح فضایی جدید که آمریکا می‌گوید روسیه در حال توسعه آن است این معاهده را نقض می‌کند.

ملک سلمان پس از «معاینه‌ای معمولی» بیمارستان را ترک کرد

 ملک سلمان بن عبدالعزیز
ملک سلمان بن عبدالعزیز

رسانه‌های دولت عربستان سعودی روز چهارشنبه به نقل از دربار سلطنتی این کشور گزارش دادند که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، پس از «یک معاینه معمولی» بیمارستان تخصصی ملک فیصل در جده را ترک کرد.

ملک سلمان در همین روز چهارشنبه به بیمارستان رفته بود.

ملک سلمان، خادم حرمین الشریفین که مقدس‌ترین مساجد مسلمانان محسوب می‌شود، سال ۲۰۱۵ پس از حدود دو سال و نیم که ولیعهد سعودی بود، حاکم بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت جهان شد.

پادشاه ۸۸ ساله عربستان سعودی آخرین بار در ماه مه ۲۰۲۲ برای انجام کولونوسکوپی و آزمایش‌های پزشکی در بیمارستان بستری شده بود. او در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

وزیر دفاع اسرائیل: نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان کشته شده‌اند

در ادامه تشدید تبادل آتش بین گروه حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در مرزهای دو کشور، روز چهارشنبه جنگنده‌های اسرائیلی به حدود ۴۰ هدف در جنوب لبنان حمله کردند و حزب‌الله نیز به سوی یک روستای مرزی اسرائیل راکت کاتيوشا شلیک کرد.

از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در نوار غزه در روز ۱۵ مهر، درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل در حد بی‌سابقه‌ای تشدید شده و خطر گسترش جنگ در منطقه را افزایش داده است.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت گفت اهداف حملات هوایی این کشور مناطق اطراف روستای عیتا الشعب واقع در عمق سه کیلومتری خاک لبنان بوده است که انبارهای تسلیحاتی و زیرساخت‌های حزب‌الله لبنان در آنجا قرار دارد و شبه‌نظامیان این گروه در آن تردد دارند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پس از حضور در جلسه عملیاتی در مقر سرفرماندهی نیروهای شمالی اسرائیل گفت: «عملیات تهاجمی ارتش اسرائیل در جنوب و سایر نقاط لبنان ادامه دارد و نتایج این عملیات بسیار چشمگیر بوده است.»

او افزود که نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

یک مقام حزب‌الله لبنان، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، ادعای وزیر دفاع اسرائیل را «کاملا بی ارزش» توصیف کرد و گفت هدف آن فقط تقویت روحیه اسرائیلی‌ها است.

او خاطر نشان کرد که حزب‌الله لبنان همواره عکس و زندگینامه نفرات خود را که در جنگ کشته شده‌اند، منتشر می‌کند.

روز چهارشنبه حزب‌الله لبنان مراسم خاکسپاری حسین علی غزقول، یکی از فرماندهان میدانی این گروه را که در روزهای گذشته در حملات اسرائیل کشته شد، برگزار کرد.

حسن فضل‌الله، یکی از اعضای ارشد حزب‌الله در این مراسم گفت که حسین علی غزقول در توسعه توان پهپادی و موشکی این گروه و ارتقاء نبرد با اسرائیل «به فاز جدیدی» نقش مهمی ایفا کرد.

روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت حزب‌الله لبنان با پهپاد به یک پایگاه نظامی اسرائیل در شمال بندر عکا حمله کرد که عمیق‌ترین حمله این گروه در اسرائیل از زمان شروع دور جدید درگیری‌ها بین دو طرف همزمان با جنگ در نوار غزه است.

به نظر می رسد که این درعین حال پیچیده ترین حمله حزب‌الله لبنان به خاک اسرائیل در شش ماهه گذشته بود.

در این عملیات ابتدا تعدادی پهپاد برای مشغول کردن سامانه دفاع ضد هوایی اسرائیل به آسمان آن کشور فرستاده شد و همزمان تعداد دیگری پهپاد مملو از مواد منفجره به سوی پایگاه نظامی در شمال بندر عکا به پرواز درآمد.

روز چهارشنبه نیز حزب‌الله لبنان در واکنش به حملات جنگنده‌های اسرائیلی به سوی روستای شومرا در شمال اسرائیل کاتیوشا شلیک کرد.

گزارش‌ها حاکی است که در حملات هوایی اسرائیل در روز سه‌شنبه به منطقه حانین در شهرستان بنت جبیل، واقع در جنوب لبنان، دست کم دو نفر از جمله یک دختر ۱۱ ساله کشته شده اند.

از آغاز دور جدید درگیری‌ها در اواسط مهر ماه حدود ۲۵۰ شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان در حملات اسرائیل به لبنان و حدود ۳۰ نفر دیگر نیز در حملات اسرائیل به سوریه کشته شده اند.

این آمارها روی هم رفته نشان می‌دهند که تعداد تلفات این گروه از جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل فراتر رفته است.

در شش ماه گذشته بیش از ۷۰ غیرنظامی لبنانی نیز در حملات اسرائیل کشته شده و از سوی دیگر در مجموع ۱۸ اسرائیلی، شامل نظامیان و غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند.

جو بایدن پس از امضای مصوبه کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین: پوتین دوباره شکست خورد

به دنبال تصویب بسته کمک مالی به اوکراین و اسرائیل در مجلس نمایندگان و مجلس سنا ایالات متحده، رئیس‌جمهور این کشور لایحه یاد شده را امضا کرد.

بسته کمکی ایالات متحده آمریکا که اول فروردین در مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تصویب شد، شامل ۶۱ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین، ۲۶ میلیارد دلار به اسرائیل، یک میلیارد دلار برای کمک به مردم غزه و هشت میلیارد دلار برای حمایت از تایوان در برابر تهدیدات چین در اقیانوس هند و آرام است.

مجلس سنا نیز شامگاه سه‌شنبه این بسته‌های کمکی را تصویب کرد و جو بایدن روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت بعد از امضای این لایحه گفت بسته کمکی جدید به شرکای آمریکا امکان دفاع از حق حاکمیتی خود در برابر تهدیدها را می‌دهد.

او گفت یک میلیارد دلار اولیه برای تامین تسلیحات برای اوکراین را تایید کرده و انتقال این تسلیحات ظرف چند ساعت آغاز خواهد شد.

بسته کمک اولیه شامل وسایل نقلیه، مهمات دفاع هوایی استینگر، مهمات اضافی برای سیستم‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا، مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری، مهمات ضد تانک «تاو» و «جاولین» به همراه تسلیحات دیگر خواهد بود تا بلافاصله در میدان نبرد به روسیه مورد استفاده قرار گیرند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تصریح کرد تصویب بسته کمکی در کنگره خاطرنشان می‌کند که وقتی ما به رغم اختلافاتمان دور هم جمع می‌شویم، آمریکا توان چه کاری را دارد.

نمایندگان کنگره اول اردیبهشت‌ماه، با وجود مخالفت شدید نمایندگان افراطی جمهوری‌خواه این لوایح را تصویب کرده بودند و آقای بایدن نیز به این موضوع اشاره کرده و جمهوری‌خواهان وفادار به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و رقیب آقای بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را به خاطر معطل کردن تصویب بسته یاد شده برای چند ماه، سرزنش کرد.

او گفت تصویب بسته جدید کمکی پیامی مستقیم به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است که ارتش او دستاوردهایی در اوکراین داشته است: «او (پوتین) دوباره شکست خورد. آمریکا در کنار دوستانش می‌ایستد. ما در برابر هیچ کس، هیچ کس، خصوصا پوتین تعظیم نمی‌کنیم».

جو بایدن همچنین لایحه جداگانه‌ای را روز چهارشنبه امضا کرد که بر اساس آن شرکت «بایت‌دنس» چین ۹ ماه تا یک سال فرصت دارد تا مالکیت اپلیکیشن محبوب ویدیوهای کوتاه «تیک‌تاک» را واگذار کند، در غیر این‌صورت این پلتفرم محبوب توسط دولت آمریکا ممنوع می‌شود.

برخی از قانونگذاران و منتقدان شبکه اجتماعی تیک‌تاک در‌ ایالات متحده، استدلال کرده‌اند که دولت چین می‌تواند این شرکت را مجبور به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران آمریکایی کند.

در صورت ممنوعیت این پلتفرم، فروش و ارائه خدمات به اپلیکیشن‌های شرکت «بایت‌دنس» در فروشگاه‌های اپل، گوگل و غیره غیرقانونی خواهد شد، اما ممنوعیتی برای استفاده شخصی کاربران آمریکایی از این پلتفرم اعمال نخواهد شد.

حدود ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی تیک‌تاک استفاده می‌کنند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG