لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

اردوغان: از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نمی‌کنیم


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه گفت که ترکیه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نادرست» می‌داند و از این تحریم‌ها پیروی نخواهد کرد.

او این‌گونه اظهار نظر کرد که هدف تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران «به هم زدن توازن دنیا» است و افزود که وی نمی‌خواهد در «یک جهان امپریالیستی» زندگی کند.

دور دوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی که با خروج یکجانبه واشنگتن از توافقنامه برجام آغاز شده، از روز چهاردهم بهمن اجرایی شده و به‌ویژه بخش‌های انرژی و بانکی ایران را هدف قرار داده است.

اظهارات اردوغان یک روز پس از این تاریخ بیان می‌شود و با آنکه آمریکا اعلام کرده تلاش دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند، هشت کشور را به صورت موقت از مجازات‌های خود در این زمینه مستثنی کرده که یکی از آنها ترکیه است.

با این حال آقای اردوغان که در پارلمان این کشور و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، به تندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاخته و آنها را «گامی جهت بر هم زدن توازن جهان» توصیف کرده است.

وی همچنین گفته که «ما نمی‌خواهیم در جهانی امپریالیستی زندگی کنیم» و این موضوع باید در نشست آخر هفته جاری در پاریس مورد مذاکره قرار بگیرد.

نشست پاریس به مناسبت سال‌روز پایان جنگ جهانی اول، در فرانسه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود اردوغان و ترامپ در حاشیه آن درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و نیز سیاست آمریکا در قبال سوریه با یکدیگر دیدار و مذاکره کنند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهارات خود به صراحت گفته که «ما از این تحریم‌ها تبعیت نمی‌کنیم. ما ۱۰ میلیارد مکعب گاز (از ایران) خریداری می‌کنیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم شهروندان‌مان در سرما یخ بزنند.»

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در همین روز در ژاپن گفت که منزوی کردن ایران خطرناک است.

به گفته وی، تحریم‌ها راهی به جایی نمی‌برد و گفت‌و‌گو میان طرفین از تحریم اثرگذارتر است.

این در حالی است که دونالد ترامپ و اعضای برجسته دولت وی اعلام کرده‌اند با بازگرداندن شدیدترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، تصمیم دارند ایران را برای تغییر رفتار خود در برنامه هسته‌ای و موشکی و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه خاورمیانه تحت فشار قرار دهند.

آن‌طور که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده، دور جدید تحریم‌ها شامل ۵۰ بانک ایرانی و زیرمجموعه‌های آن، و در بخش کشتیرانی و انرژی شامل بیش از ۲۰۰ شخصیت حقیقی و کشتی می‌شود. شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران‌ایر) و ۶۷ فروند از هواپیماهای آن نیز هدف تحریم قرار می‌گیرند.

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که آژانس انرژی اتمی ایران و ۲۳ نهاد و فرد تابع آن در فهرست تحریمی جدید قرار گرفته‌اند.

آقای پومپئو گفته که به خاطر فشارهای آمریکا بیش از ۲۰ کشور تاکنون خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و این باعث کاهش صادرات نفتی ایران به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز و از دست رفتن دو و نیم میلیارد دلار درآمدهای نفتی ایران شده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG