لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

ترکیه در اعتراض به قطعنامه سنای آمریکا سفیر این کشور را احضار کرد


فعالان حقوق بشر تصاویری از روشنفکران ارمنی را به دست گرفته‌اند که سال ۱۹۱۵ در استانبول بازداشت و از کشور اخراج شدند
فعالان حقوق بشر تصاویری از روشنفکران ارمنی را به دست گرفته‌اند که سال ۱۹۱۵ در استانبول بازداشت و از کشور اخراج شدند

دولت ترکیه روز جمعه ۲۲ آذر به دلیل به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در دهه دوم قرن بیستم از سوی مجالس قانونگذاری آمریکا سفیر این کشور در آنکارا را احضار کرد.

وزارت خارجه ترکیه روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که معاون وزیر خارجه این کشور نارضایتی خود از این اقدام را به دیوید سترفیلد سفیر آمریکا ابلاغ کرد.

احضار سفیر آمریکا درست یک روز پس از تصویب قطعنامه مجلس سنای آمریکا صورت گرفت که کشتار ارامنه در قلمرو حکومت عثمانی را به عنوان یک نسل کشی به رسمیت می‌شناسد.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ماه اکتبر قطعنامه مشابهی را تصویب کرد. هیچ یک از این مصوبات مجالس قانونگذاری آمریکا الزام‌آور نیستند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به خاطر «این تصمیم تاریخی و مهم» به نیابت از ارامنه قدردانی کرد.

مقامات دولت ترکیه هشدار داده‌اند که مصوبات مجالس قانونگذاری آمریکا به مناسبات دو کشور که در سال‌های اخیر سرد شده، لطمه خواهد زد. فواد اقطای معاون رییس جمهور ترکیه تصمیم مجلس سنای آمریکا را اقدامی برای «بازنویسی تاریخ براساس دروغ» توصیف کرد.

خبرگزاری فرانسه از قول یک سخنگوی سفارت آمریکا در آنکارا نوشت، رای مجلس سنا موضع دولت آمریکا را تغییر نخواهد داد و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تاکنون کشتار ارامنه را نسل کشی توصیف نکرده است.

در طول جنگ جهانی اول و سال‌های پس از آن حدود ۱.۵ میلیون ارمنی ساکن امپراطوری عثمانی توسط نیروهای این حکومت کشته و یا از کشور اخراج شدند. بسیاری از مورخان و همینطور حکومت ارمنستان و بیش از ۳۰ کشور دیگر جهان این کشتار را نسل‌کشی می‌دانند.

حکومت ترکیه با استفاده از مفهوم نسل‌کشی برای توصیف این کشتار مخالف است. ترکیه مدعی است که این کشتار نتیجه درگیری‌های خشونت آمیز داخلی و نه برنامه‌ریزی حکومت عثمانی برای نابود کردن ارامنه بوده است.

دولت ترکیه در عین حال می‌گوید تعداد ارامنه‌ای که در این حوادث کشته شدند کمتر از تعدادی است که معمولا ادعا می‌شود.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG