لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

هشدار اردوغان به آمریکا درباره حمایت‌های نظامی از یگان‌های مدافع خلق


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز شنبه ۱۶ شهریور به ایالات متحده درباره ارسال سلاح برای یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه هشدار داد و تاکید کرد که آنکارا ساکت نمی‌ماند.

آقای اردوغان که در گردهمایی اعضای حزب عدالت و توسعه در اسکی‌شهر ترکیه سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت که او انتظار دارد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که روزهای آتی در نیویورک برگزار می‌شود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، درباره عملیات‌های نظامی در شمال سوریه گفت‌وگو کند.

ترکیه بر سر حمایت‌های آموزشی و نظامی آمریکا از نیروهای کرد سوری موسوم به یگان‌های مدافع خلق با این کشور اختلاف دارد. آنکارا یگان‌های مدافع خلق را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده حال آن که این گروه متحد آمریکا در جنگ با داعش بود.

اردوغان نیز در اظهارات روز شنبه خود عنوان کرد که اختلافاتی میان آنکارا و واشینگتن وجود دارد که می‌باید حل شود و از جمله این که برای ترکیه اقدام آمریکا در آموزش نظامی یگان‌های مدافغ خلق قابل قبول نیست.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنان خود گفت که آنکارا طی چند هفته آینده در رابطه با تشکیل یک منطقه امن در قسمت‌های شرقی رود فرات در سوریه به راه‌حل خواهد رسید.

طبق توافق میان ترکیه و ایالات متحده، ارتش‌های این دو کشور از روز یکشنبه گشت‌های نظامی مشترک خود را در امتداد مرز شمالی سوریه آغاز می‌کنند.

ترکیه که میزبان بیش از سه میلیون و ششصد هزار پناهنده سوری است و هنوز مناطقی را در سوریه تحت کنترل خود دارد، می‌خواهد حضور نظامی‌اش را در شمال سوریه گسترش دهد و شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق را به عقب براند.

آنکارا همچنین اعلام کرده که قصد دارد یک میلیون نفر از پناهنده‌های سوری را به شمال سوریه بازگرداند و برای انجام این کار نیاز به کمک‌های بین المللی دارد تا سرپناه‌های جدیدی برای آنها بسازد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و دیلی صباح؛ س.ن
XS
SM
MD
LG