لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

صدور حکم بازداشت ۲۹۵ نظامی در ترکیه به اتهام ارتباط با گولن


 تعدادی از بازداشت شدگان متهم به طرفداری از فتح الله گولن در ترکیه (عکس از آرشیو)
تعدادی از بازداشت شدگان متهم به طرفداری از فتح الله گولن در ترکیه (عکس از آرشیو)

دفتر دادستانی استانبول روز جمعه سوم اسفند اعلام کرد حکم بازداشت ۲۹۵ پرسنل نظامی به اتهام ارتباط با شبکه فتح الله گولن صادر شده است. حکومت ترکیه مدعی است فتح الله گولن، روحانی که از سالها پیش در آمریکا زندگی می کند طراح کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز سه سرهنگ، هشت سرگرد و ۱۰ ستوان در میان این افراد هستند. در بیانیه دادستانی استانبول قید شده که نیمی از متهمان پرسنل نیروی زمینی و حدود نیمی دیگر پرسنل سایر بخش ها از جمله نیروی دریایی و نیروی هوایی هستند.

در این بیانیه گفته شد که عملیات هماهنگ پلیس برای بازداشت این متهمان از ساعات یک بامداد به وقت محلی آغاز شد و نتیجه تحقیقات در مورد تماس های تلفنی افراد مظنون به همکاری با شبکه فتح الله گولن بوده است.

پلیس استانبول بعدازظهر جمعه اعلام کرد که تاکنون ۱۵۰ نفر از متهمان در جریان عملیات هماهنگی که در ۵۵ منطقه مختلف کشور اجرا شده دستگیر شده اند.

حدود ۲۵۰ نفر در کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ کشته شدند. فتح الله گولن، متحد سابق رجب طیب اردوغان که از سال ۱۹۹۹ در تبعید خود خواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند هرگونه دخالتی در این کودتا را تکذیب کرده است.

دولت فعلی ترکیه مدعی است که شبکه فتح الله گولن طی دهه‌های اخیر از طریق تقلب در امتحانات ورودی در نهادهای مختلف حکومت از جمله نیروهای امنیتی، دستگاه قضایی و وزارتخانه‌های گوناگون نفوذ کرده و یک «حکومت موازی» ایجاد کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می افزاید دولت ترکیه از زمان وقوع کودتا یک تصفیه گسترده و دایم در ادارات و نهادهای دولتی انجام داده و همزمان دادستانی ترکیه نیز تحقیقات وسیعی علیه افراد مظنون به ارتباط با فتح الله گولن را آغاز کرد و ادامه داده است.

متحدان غربی ترکیه از این سرکوب و تصفیه‌های گسترده انتقاد کرده اند که اساسا با اتکا به مقررات وضعیت اضطراری که پس از وقوع کودتا اجرا و تا ژوئیه گذشته ادامه پيدا کرد، انجام شده است.

منتقدان رجب طیب اردوغان او را متهم می کنند که از وقوع کودتای نافرجام به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان حکومت خود استفاده کرده است. اما دولت ترکیه مدعی است اجرای این اقدامات برای امنیت کشور ضروری است.

در این دوره بیش از ۷۷ هزار نفر بازداشت شده که هنوز منتظر محاکمه هستند و دستگیری‌های گسترده ادامه دارد.

همزمان بیش از ۱۵۰ هزار نفر از پرسنل نیروهای مسلح، پلیس، دستگاه قضایی و سایر ادارات دولتی اخراج و یا تعلیق شده اند.

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه که قبلا فرمانده سابق ستاد نیروهای مسلح کشور بود گفت از زمان وقوع کودتا بیش از ۱۵ هزار تن از نیروهای مسلح کشور از جمله ۱۵۰ ژنرال و دریادار اخراج شده اند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ ش.ر؛ خ
XS
SM
MD
LG