لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

صدور حکم بازداشت بیش از هزار نفر در ترکیه در ارتباط با گولن


 دولت ترکیه فتح الله گولن را به هدایت کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ متهم می‌کند.
دولت ترکیه فتح الله گولن را به هدایت کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ متهم می‌کند.

خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داد که روز سه شنبه ۲۳ بهمن دادستانی این کشور با صدور حکم بازداشت هزار و ۱۱۲ نفر یکی از بزرگترین عملیات‌های خود علیه شبکه مرتبط با فتح الله گولن را آغاز کرده است. آقای گولن، روحانی ساکن آمریکا از سوی دولت ترکیه به هدایت کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ متهم شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز این عملیات که به تقلب در امتحانات ورود به نیروی پلیس ارتباط دارد نشان می دهد دولت فعلی ترکیه دو سال و نیم پس از وقوع کودتا هنوز تعقیب و سرکوب افراد مرتبط و یا مظنون به ارتباط با این شبکه را متوقف نکرده اند.

بیش از ۲۵۰ نفر در حوادث مربوط به کودتای نافرجام کشته شدند. فتح الله گولن، از متحدان سابق رجب طیب اردوغان که از سال ۱۹۹۹ در تبعید خود خواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند دخالت در این حادثه را تکذیب کرده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد عملیات روز سه شنبه مربوط به امتحان رده معاونت کارآگاهی در اداره پلیس در سال ۲۰۱۰ و ادعاهای مربوط به دریافت پاسخ سئوالات توسط گروهی از شرکت کنندگان قبل از برگزاری امتحان است.

این خبرگزاری افزود در جریان این عملیات که به دستور دادستان کل آنکارا آغاز شد تاکنون ۱۲۴ مظنون در ۷۶ منطقه در سراسر ترکیه بازداشت شده اند. مشخص نیست چه تعدادی از بازداشت شدگان در حال حاضر مامور پلیس هستند.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه روز یکشنبه گفت به زودی عملیات گسترده‌ای علیه هواداران فتح الله گولن اجرا خواهد شد. او افزود:« شیاطین مثل گذشته نخواهند توانست ما را فریب دهند. کار آنها را یکسره خواهیم کرد.»

دولت فعلی ترکیه مدعی است که شبکه فتح الله گولن طی دهه‌های اخیر از طریق تقلب در امتحانات ورودی در نهادهای مختلف حکومت از جمله نیروهای امنیتی، دستگاه قضایی و وزارتخانه‌های گوناگون نفوذ کرده و یک «حکومت موازی» ایجاد کرده اند.

خبرگزاری رویترز می افزاید دولت ترکیه از زمان وقوع کودتا یک تصفیه گسترده و دایم در ادارات و نهادهای دولتی انجام داده و همزمان دادستانی ترکیه نیز تحقیقات وسیعی علیه افراد مظنون به ارتباط با فتح الله گولن را آغاز کرد و ادامه داده است.

متحدان غربی ترکیه از این سرکوب و تصفیه‌های گسترده انتقاد کرده اند که اساسا با اتکا به مقررات وضعیت اضطراری که پس از وقوع کودتا اجرا و تا ژوئیه گذشته ادامه پيدا کرد، انجام شده است.

منتقدان رجب طیب اردوغان او را متهم می کنند که از وقوع کودتای نافرجام به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان حکومت خود استفاده کرده است. اما دولت ترکیه مدعی است اجرای این اقدامات برای امنیت کشور ضروری است.

در این دوره بیش از ۷۷ هزار نفر بازداشت شده که هنوز منتظر محاکمه هستند و دستگیری‌های گسترده ادامه دارد.

همزمان بیش از ۱۵۰ هزار نفر از پرسنل نیروهای مسلح، پلیس، دستگاه قضایی و سایر ادارات دولتی اخراج و یا تعلیق شده اند.

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه که قبلا فرمانده سابق ستاد نیروهای مسلح کشور بود گفت از زمان وقوع کودتا بیش از ۱۵ هزار تن از نیروهای مسلح کشور از جمله ۱۵۰ ژنرال و دریادار اخراج شده اند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG