لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

دونالد توسک: اولویت الان پرهیز از «هرج و مرج» هنگام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست


دونالد توسک می‌گوید، جای طرفداران برگزیت بدون توافق «در جهنم» است. (عکس از آرشیو)
دونالد توسک می‌گوید، جای طرفداران برگزیت بدون توافق «در جهنم» است. (عکس از آرشیو)

دونالد توسک رییس شورای اروپا روز چهارشنبه بهمن گفت اتحادیه اروپا پیشنهاد جدیدی برای برگزیت ارائه نخواهد داد و کسانی که برگزیت را بدون درک درست از اجرای آن ترویج می کنند مستحق «جای مخصوصی در جهنم» هستند.

اگر ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نتواند اتحادیه اروپا را به مذاکره مجدد در مورد توافق برگزیت قانع کند و حمايت پارلمان را بدست آورد بریتانیا روز ۲۹ مارس امسال بدون هیچگونه توافقی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز همزمان با آماده شدن شرکت ها و دولت ها در سراسر اروپا برای وضعیت آشفته ای که در آن صورت بوجود خواهد آمد دیپلمات ها و مقامات می گویند بریتانیا اکنون با سه گزینه روبرو است: برگزیت بدون توافق، رسیدن به توافقی جدید در آخرین لحظات و یا به تاخیر انداختن مهلت تعیین شده برای برگزیت.

دونالد توسک درست یک روز قبل از سفر ترزا می به بروکسل ضمن رد پیشنهاد نخست وزير بريتانيا برای مذاکره مجدد و احتمال تغییر توافق برگزیت که در ماه نوامبر بین دو طرف حاصل شد گفت امید خود به توقف برگزیت را از دست داده و اکنون اولویت او پرهیز از «هرج و مرج» هنگام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

آقای توسک در کنفرانس خبری مشترکی با نخست وزیر جمهوری ایرلند گفت:«مدتی است از خود می پرسم آن جای مخصوص در جهنم برای افرادی که برگزیت را حتی بدون هیچگونه طرح ساده ای ترویج کرده اند چگونه جایی است.»

این سخنان رییس شورای اروپا با واکنش سیاستمداران بریتانیایی طرفدار برگزیت روبرو شد.

نایجل فاراژ از مدافعان قدیمی برگزیت در توئیتر نوشت:«بعد از برگزیت ما از شر مقامات غیرمنتخب و زورگویی مثل تو آزاد خواهیم شد. به نظرم مثل بهشت خواهد بود.»

دونالد توسک با وجود تاکید بر این که اتحادیه اروپا در مورد توافق برگزیت حاضر نیست مجددا مذاکره کند افزود که به اعتقاد او هنوز هم احتمال دستیابی به راه حلی مشترک در این زمینه وجود دارد.

لئو وارادکار نخست وزیر جمهوری ایرلند نیز گفت طرح برگزیت که پارلمان بریتانیا آن را رد کرد «بهترین راه حل محتمل» است.

او افزود بی ثباتی سیاسی بریتانیا بیش از پیش نشان می دهد که در نظر گرفتن تضمین ها برای بازنگاه داشتن مرز مشترک جمهوری ایرلند با ناحیه ایرلند شمالی پس از برگزیت ضروری است.

این موضوع یکی از موانع اصلی پذیرش توافق از سوی پارلمان بریتانیا بود.

ناسیونالیست های ناحیه ایرلند شمالی نیز روز چهارشنبه به نخست وزیر بریتانیا هشدار دادند که اگر این کشور بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود باید یک همه پرسی در مورد اتحاد دو بخش ایرلند برگزار شود.

تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا مناسبات ناحیه ایرلند شمالی با بقیه بریتانیا را تیره کرده است. در همه پرسی سال ۲۰۱۶ اکثریت رای دهندگان در انگلستان و ولز به برگزیت ولی در ناحیه ایرلند شمالی اکثریت قابل توجهی از مردم به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

ترزا می روز چهارشنبه در دیدارهای خود در بلفاست، مرکز ناحیه ایرلند شمالی تلاش کرد نظرات خود در مورد موضوع حساس مرز بین دو بخش ایرلند را توضیح دهد. او گفت تلاش خواهد کرد برای پرهیز از برپا شدن کنترل مرزی در این منطقه راه حل های دیگری پیدا کند.

پس از توافق صلح ایرلند در سال ۱۹۹۸ این مرز که با پست های نظامی کنترل می شد برچیده شد.

برای مردم و موسسات اقتصادی در هر دو بخش ایرلند رفت و آمد آزادانه در این مرز ۵۰۰ کیلومتری بسیار مهم است و عدم توافق در مورد چگونگی اداره آن پس از برگزیت به یک موضوع تنش آفرین بدل شده است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG