لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۱

اخبار ضدونقیض از بازداشت «همه عوامل» حمله انتحاری چابهار


ایوب سلیمانی
ایوب سلیمانی

در ادامه ارائه اطلاعات ضدونقیض از پیگیری حمله انتحاری چابهار، جانشین فرمانده پلیس ایران روز پنج‌شنبه، ۲۲ آذرماه، از بازداشت «تقریبا» تمام عوامل حمله انتحاری چابهار خبر داد.

این مقام نیروی انتظامی با اشاره به بازداشت «۱۲ نفر» در رابطه با این حمله انتحاری گفت که «تقریباً تمام عوامل داخلی» این حادثه بازداشت شده‌اند.

در گزارش «اختصاصی» خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، از گفته‌های این مقام هیچ اطلاعات دیگری از تعداد و هویت بازداشت‌شدگان نیست.

او در عین حال اشاره کرد که «شنیدیم» شماری از متهمان این حمله از سوی «سازمان‌های دیگر» بازداشت شده‌اند.

پیشتر نیز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از شناسایی و بازداشت «بخش اعظم» عوامل انفجار انتحاری در شهر چابهار خبر داده، اما به تعداد دقیق و هویت این افراد اشاره‌ای نکرده بود.

پنج‌شنبه ۱۵ آذرماه، در پی انفجار «مهیب» یک خودروی بمب‌گذاری شده مقابل در ورودی مقر نیروی انتظامی شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان دو نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

جمهوری اسلامی این حمله را که دو ماه پس از حمله به مراسم رژه در اهواز روی داد، به «تروریست‌های خارجی» نسبت می‌دهد و برخی خبرگزاری‌ها نیز در گزارش‌هایی اعلام کردند که گروه «انصار الفرقان» که از «جندالله» منشعب شده، مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته‌ است.

ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، روز پنج‌شنبه در این زمینه گفت: «تعداد متهمان بازداشت شده درباره حادثه تروریستی چابهار به ۱۲ نفر رسید؛ تقریباً تمام عوامل داخلی درباره این حادثه تروریستی بازداشت شدند و کار بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفت.»

به گفته وی، «کنترل فنی و اقدامات پلیس برای بازداشت عوامل خارجی این حادثه تروریستی نیز ادامه دارد.»

این مقام پلیس بدون اشاره به جزئیات همچنین گفت: «شنیدیم برخی سازمان‌های دیگر نیز افراد مظنونی را بازداشت کرده و در حال بررسی هستند که جزئیات بیشتر باید توسط خود این سازمان‌ها اعلام شود.»

وی به نام این سازمان‌ها اشاره‌ای نکرد، اما به نظر می‌رسد منظور وی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.

۱۷ آذرماه هم حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از بازداشت ده نفر در پیوند با حمله انتحاری در چابهار خبر داده و گفته بود: «سرنخ‌های خوبی از این حادثه به دست آمده... و تعدادی دیگر از افراد مرتبط با حادثه چابهار نیز شناسایی و در زمان مقرر دستگیر خواهند شد.»

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی حمله چابهار را تلویحا به عربستان سعودی نسبت داده‌اند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز گفته که «جریان‌ها و سرویس‌های امنیتی در منطقه و سیاست‌ها و راهبردهای» اسرائیل در این حادثه «دست داشتند».

بندر و منطقه آزاد چابهار در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، واقع شده است و هند طرح «مدیریت و توسعه» این بندر را برعهده دارد.

وزارت خارجه هند نیز اندکی پس از این حمله، آن را «به‌شدت محکوم کرده» و «تروریستی» خواند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نیز درباره اهمیت بندر آزاد چابهار گفته است: «چابهار، منطقه‌ای که جمهوری اسلامی ایران روی توسعه آن حساب ویژه‌ای کرده و حتی در قانون برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده که چابهار منطقه ویژه‌ای شود. در مسائل تحریمی هم آمریکا در بازی سیاسی چابهار را از حوزه تحریم خارج کرده است.»

او در ادامه هدف از حمله انتحاری به این شهر را چنین توضیح داد: «اقدام تروریستی در چابهار با هدف ناامن نشان دادن این منطقه صورت گرفت.»

منابع: خبرگزاری تسنیم و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG