لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

مقام وزارت علوم: ۲۰ هزار دانش‌آموخته دکترا فاقد شغل هستند


معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرده که ۲۰ هزار دانش آموخته دکتری در ایران بیکار هستند.

مجتبی شریعتی نیاسر روز دوشنبه سوم دی در مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز دانشگاه علم و صنعت این آمار را داده و گفته که در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند.

شریعتی نیاسر اضافه کرد که تنها چهار هزار نفر از این دانشجویان جذب دانشگاه شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول «وزارت علوم مسئول اشتعال‌زایی نیست٬ اما می‌تواند توان اشتغال پذیری دانشجویان را افزایش دهد تا توانمندی‌های آنها بیشتر شود».

۲۲ آذرماه امسال نیز یدالله مهرعلیزاده٬ قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان اعلام کرده بود که «حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد جمعیت بیکار ۳.۵ میلیونی که در ایران وجود دارد، از قشر دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند».

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ نیز فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی از وجود ۲۰ هزار دانشجوی بیکار در مقطع دکترا در این دانشگاه خبر داده و گفته بود که ایران در حال حاضر٬ دیگر به «لشکر دانشجو» نیاز ندارد.

آبان‌ماه همان سال نیز وب‌سایت «اقتصادآنلاین» از وجود ۲۰۴ هزار بیکار در ایران با مدرک فوق لیسانس و دکترا خبر داده بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار٬ بیشترین جمعیت «شاغل» ایران با پنج میلیون و ۳۸ هزار تن٬ «دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی» هستند.

همچنین در بین جمعیت شاغل در ایران، فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس بیش از سه میلیون و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ تن از تعداد شاغلان را به خود اختصاص داد‌ه‌اند. یک میلیون و هفت هزار و ۹۰۰ تن نیز دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا دکترای حرفه‌ای هستند.

کمترین جمعیت شاغل در ایران را هم افراد دارای مدرک دکترای تخصصی تشکیل می‌دهند که ۱۰۰ هزار و ۷۰۴ تن از جمعیت شاغل را در بر می‌گیرند.

براساس آمار‌های سال ۱۳۹۵ که اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ منتشر شده نرخ بیکاری در میان باسواد‌ها در ایران برابر با ۱۳.۱ درصد و افراد بی‌سواد ۴.۶ درصد بوده است.

خبرگزاری ایرنا با بررسی این آمار‌ها نتیجه گرفته که «گسترش نظام آموزش عالی در کشور نه تنها نتوانست موجب بهبود بازار کار کشور شود بلکه بیکاری را در کشور به تعویق انداخته» است.

بر اساس این آمار‌ها، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود ۳۴ درصد بوده که بخش مهمی از این جمعیت را زنان به خود اختصاص می‌دهند.

بررسی‌های انجام شده همچنین نشان می‌دهد رشته بهداشت با ۷.۹ درصد کمترین میزان بیکاری و رشته محیط زیست با ۴۹.۱ درصد بیشترین میزان بیکاری را در کشور دارد.

رشد فزاینده دانشگاه‌ها و تمایل جوانان به تحصیل، هر ساله اقتصاد ایران را با موج دانش ‌آموختگان متقاضی شغل مواجه کرده است.

مشکلات اقتصادی،‌ پایین بودن کیفیت دانشگاه و تب مدرک‌گرایی برخی دلایل اصلی بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران اعلام شده است.

منابع: ایرنا، ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG