لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

خرازی: چین بر حضور نماینده ‌نظام در مذاکرات قرارداد اصرار داشت


کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، از «تاکید» چین بر حضور نماینده‌ای از «نظام» در کنار نمایندگان دولت ایران در روند مذاکرات قرارداد ۲۵ ساله که اخیرا امضا شد خبر داد.

در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی، کاربرد کلمه «نظام» می‌تواند اشاره‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، باشد.

آن ‌طور که روابط عمومی شورای راهبردی روابط خارجی روز پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین، به نقل از آقای خرازی گزارش کرده، چین از آن رو بر این امر اصرار داشته که «دولت‌ها در ایران تغییر می‌کنند و در ۲۵ سال آینده ممکن است گرایش‌های سیاسی مختلف، دولت را در اختیار داشته باشند.»

وی اضافه کرد که «دولت چین که برخاسته از یک حزب حاکم و از تداوم و ثبات برخوردار است، تاکید داشت که نماینده‌ای از نظام نیز در این کار دخالت داشته باشد» و به همین دلیل علی لاریجانی به عنوان مشاور رهبر جمهوری اسلامی، تحت عنوان «نماینده نظام» در مذاکرات این سند حضور داشت.

به گفته آقای خرازی، انتخاب علی لاریجانی که رسانه‌های ایران از وی، به عنوان «مسئول پیگیری قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین» نام می‌برند، به منظور «تاکید بر تداوم همکاری» میان دو کشور انجام گرفته است.

محمدجواد ظریف و وانگ یی، وزرای امور خارجه ایران و چین روز شنبه، هفتم فروردین، سند برنامه جامع همکاری بین دو کشور را در تهران امضا کردند.

با آن که این قرارداد از سوی بسیاری از کارشناسان و شهروندان مورد انتقاد قرار گرفته، اما همه مقام‌های جمهوری اسلامی، حتی حسن روحانی و اعضای دولت وی از آن دفاع کرده‌اند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در پاسخ به فقدان شفافیت ایران در زمینه مفاد قرارداد گفته که دولت چین «احتمالا به لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار این سند نبوده است».

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز در بخش دیگری از اظهارات خود از منتشر نشدن متن این سند دفاع کرده و گفت: «کشور‌های دیگری نیز هستند که مشابه این سند را با چین امضا کرده‌اند و ابداً آن را منتشر نمی‌کنند، زیرا اسناد همکاری راهبردی مرتبط با امنیت ملی کشورهاست.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در اینستاگرام منتشر نشدن متن این قرارداد را به دلیل «راهبردی» بودن آن امری «معمول» دانسته و در پاسخ به انتقادها نوشته است: «این سند حاوی هیچ عدد و رقمی در خصوص همکاری‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، راهبردی یا سرمایه‌گذاری و منابع مالی و پولی نیست.»

همزمان با امضای قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین، کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از واگذاری امکانات و منابع ایران به چینی‌ها و امکان حضور نیروهای نظامی این کشور در ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

سال گذشته روزنامه نیویورک‌ تایمز گزارش داده بود که هدف از سند همکاری ۲۵ ساله، جذب ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه چینی به ایران در مقابل دریافت نفت است، با این حال هنوز هیچ منبع رسمی از مفاد سند همکاری امضا شده میان ایران و چین پرده برنداشته است.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، چین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ کمی بیش از دو تریلیون دلار در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری کرده و رقمی که روزنامه نیویورک‌تایمز مطرح کرده قابل توجه است.

با استفاده از گزارش‌های عمومی شورای راهبردی روابط خارجی، ایسنا و اینستاگرام/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG