لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

قتل دو پلیس ارشد جمهوری آذربایجان در جریان اعتراضات «اسلام‌گرایان»


وزارت کشور جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در جریان اعتراضات «خشونت‌آمیز ده‌ها اسلام‌گرای تندرو» در شهر گنجه، دو سرهنگ ارشد پلیس این شهر با ضربات چاقو کشته شدند.

این گزارش که همزمان در سایت رسمی وزارت کشور، دادستانی کل و وزارت اطلاعات آذربایجان منتشر شده‌است، می‌گوید که عصر روز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر مقابل شهرداری گنجه، دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان، تجمع کردند.

بنا بر گزارش، در حالی که پلیس برای متفرق کردن این افراد به محل آمده بود، دو سرهنگ ارشد اداره پلیس با حمله تعدادی از معترضان با ضربات چاقو کشته شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که ۴۰ نفر از معترضان بازداشت شده و بقیه متواری شده‌اند. دولت آذربایجان تصویر دو مظنون به قتل این دو پلیس را نیز منتشر کرده و از مردم خواسته‌است که در صورت داشتن اطلاعاتی از محل پنهان شدن آنها، با پلیس تماس بگیرند.

اعتراضات اسلام‌گرایان و قتل دو پلیس در حالی است که هفته گذشته اِلمار ولی‌یف، شهردار گنجه، به همراه محافظ وی با تیراندازی یک فرد محلی به ناحیه سر و بدن، در وضعیت وخیمی بستری شدند.

فرد شلیک‌کننده به فاصله اندکی توسط پلیس بازداشت شد.

وزارت کشور و دادستانی کل جمهوری آذربایجان با انتشار گزارش‌های جداگانه‌ای، اعلام کردند که عامل شلیک به شهردار گنجه و محافظ وی به مدت هشت ماه در شهر قم اقامت داشته و سپس برای تعلیم نظامی راهی سوریه شده بود.

یونس صَفَرُف، متولد شهر گنجه که هم‌اکنون شهروند روسیه است، در سال ۲۰۱۶ به ایران سفر کرده و به مدت ۸ ماه در شهر قم اقامت داشته‌است. بر اساس این گزارش، وی سپس به همراه «راسم اسداف» شهروند آذربایجان در قالب نیروهای حامی بشار اسد به جنگ سوریه اعزام شده و آموزش جنگی دیده‌است.

با این‌حال، جمهوری آذربایجان اتهامی علیه دولت ایران وارد نکرده‌است.

همزمان با حادثه ترور شهردار گنجه، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، به باکو سفر کرده بود و الهام علی‌یف، رئیس‌جمهوری کشور، نیز با وی دیدار داشت. چند روز قبل از سوءقصد به شهردار گنجه، آقای صالحی برای شرکت در مراسم هفته فرهنگی ایران در آذربایجان به شهر گنجه سفر کرده و مورد استقبال آقای ولی‌یف قرار گرفته بود.

پس از بازداشت صفرف، چندین نفر از «همدستان» وی بازداشت شدند که با اعتراض جمعی از اسلام‌گرایان گنجه مواجه شد.

XS
SM
MD
LG