لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

هشدار گوترش به دولت‌ها: بحران کرونا را به بحران حقوق بشر تبدیل نکنید


أنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
أنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، هشدار داد که هرچند ویروس کرونا در مبتلا کردن مردم تبعیضی قائل نمی‌شود، تأثیرات آن می‌تواند زمینه تبعیض‌ را فراهم کند و از دولت‌ها خواست به اقدامات سرکوبگرانه دست نزنند.

او گفت که ویروس کرونا می‌تواند بهانه‌ای به دست برخی دولت‌ها بدهد تا اقداماتی سرکوبگرانه و نامرتبط با مبارزه با این ویروس را به مرحله اجرا بگذارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترش با انتشار یک گزارش سازمان ملل در این باره هشدار داد که شیوع ویروس کرونا این ریسک را با خود دارد که تبدیل به بحران حقوق بشر بشود.

به گزارش این خبرگزاری، ویروس کرونا تاکنون حدود ۲.۵۷ میلیون نفر را در سطح جهان مبتلا کرده و ۱۷۸۵۷۴ نفر نیز بر اثر آن جان باخته‌اند.

این ویروس ابتدا در اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین پدیدار شد.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که حقوق بشر باید در این برهه از زمان راهنما و پاسخ کشورها برای رسیدن به سلامت عمومی و پشت سر گذاشتن این بحران اجتماعی و اقتصادی عالم‌گیر باشد.

آنتونیو گوترش در مورد بحران کرونا اضافه کرد: «شاهد تأثیرگذاری غیر متناسب این بحران در برخی جوامع هستیم، شاهد افزایش نفرت‌پراکنی، هدف قرار دادن گروه‌های آسیب‌پذیر و سرکوب‌های سخت از سوی مقامات امنیتی در برخی کشورها هستیم که به اقدامات لازم درمانی ضربه می‌زند.»


گزارش سازمان ملل در این مورد هم می‌نویسد که مهاجران، پناهجویان و آوارگان داخلی در کشورها «آسیب‌پذیرترین قشر در بحران جدیدند.»

این گزارش می‌افزاید که بیش از ۱۳۱ کشور مرزهای خود را بسته‌اند و تنها ۳۰ کشور پناهجویان را از این امر مستثنا کرده‌اند.

آقای گوترش در سخنان خود تأکید کرده است: «با توجه به ملی‌گرایی و قومیت‌گرایی روبه رشد و عوام‌گرایی و اقتدارگرایی فزاینده و ضربه زدن هر چه بیشتر به حقوق بشر که در برخی از کشورها شاهدیم این بحران می‌تواند بهانه‌ای برای اقدامات سرکوبگرانه بیشتر و نامرتبط با این همه‌گیری جهانی به دست بدهد و این پذیرفتنی نیست.»

سازمان ملل در گزارش خود به مورد مشخصی از چنین اقداماتی اشاره نکرده است.

آقای گوترش از دولت‌ها خواست تا با شفافیت و مسئولانه عمل کنند و گوشزد کرد که فضای جامعه مدنی و آزادی بیان اهمیتی بسزا دارد.

او تأکید کرد: «بهترین پاسخ به این بحران پاسخی است که به تناسب هم به رفع تهدیدات فوری بپردازد و هم در عین حال حقوق بشر و حکمرانی قانون را حفظ کند.»

گزارش سازمان ملل می‌‌گوید که فراگیری جهانی کرونا سختی‌هایی برای مردم پدید آورده که اگر چاره‌ای برای آنها اندیشیده نشود به تنش‌های زیاد و ناآرامی مدنی منجر خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید که این امر به نوبه خود می‌تواند سرکوب‌های شدید امنیتی شهروندان را به دنبال داشته باشد.

آقای گوترش گفت که «در همه اقدامات خود این را فراموش نکنیم که تهدید از سوی ویروس است، نه از سوی مردم.»

اکنون با بسته شدن بسیاری از کسب‌وکارها و خانه‌نشینی صدها میلیون نفر در جهان، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده ‌است که جهان پرشیب‌ترین سقوط اقتصادی از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ را تجربه خواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین در پیامی تصویری خطاب به رهبران جهان گفت وضعیت حاکم بر اقتصاد جهانی که به دلیل همه‌گیری کرونا پدید آمده ممکن است در سال جاری میلادی «به مرگ صدها هزار کودک و فقر شدید ده‌ها میلیون تن دیگر بینجامد».

XS
SM
MD
LG