لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

نماینده سازمان ملل در امور یمن: حملات هوایی عربستان ۸۰ درصد کاهش یافته است


مارتین گریفیثس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، روز جمعه اول آذر در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی طی دو هفته اخیر حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که از بهار سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت یمن وارد جنگ شد تاکنون هزاران حمله نظامی انجام داده و بر اثر آن هزاران غیرنظامی در بیمارستان ها، مدارس و بازارها کشته شده‌اند. نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه بین المللی به شدت از این حملات هوایی انتقاد کرده‌اند.

مارتین گریفیتس از طریق تماس ویدئویی از دفتر کار خود در شهر امان به جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «در تغییرات بسیار مهمی که اخیرا در یمن روی داده از تعداد حملات هوایی به شکل چشمگیری کاسته شده و طی دو هفته اخیر تعداد این حملات به نسبت دو هفته قبل از این تاریخ حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است».

به گفته آقای گریفیتس، برای اولین بار از زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ و بیرون راندن حکومت عبدربه منصور هادی از صنعا پایتخت این کشور «در مدت ۴۸ ساعت هیچ حمله هوایی روی نداده است».

کاهش درگیری و حملات نظامی یکی از محورهای مهم مذاکرات بین عربستان سعودی و شورشیان شیعه حوثی است که از ماه سپتامبر و با هدف برقراری آتش بس در یمن آغاز شده است.

مذاکرات پس از آن آغاز شد که حوثی‌ها پیشنهاد کردند در صورت قطع حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی آنها حملات موشکی و پهپادی به شهرها و تاسیسات عربستان سعودی را متوقف خواهند کرد.

مارتین گریفیثس در بخش دیگری از گزارش خود به شورای امنیت گفت:«ما این کاهش حملات را کند شدن تناوب درگيری و احتمالا اقدامی در راستای آتش بس در یمن تلقی می‌کنیم که اکثر اعضای شورای امنیت از مدتها پیش خواهان آن بوده‌اند».

وی اعلام کرد که از چند هفته پیش و پس از استقرار ناظران سازمان ملل متحد در بندر حدیده درگیری‌های پراکنده بین دو طرف حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

طبق آمارهای «پروژه جمع آوری اطلاعات مناطق جنگی» که یک نهاد غیرحکومتی است، در جنگ یمن تاکنون بیش از صد هزار نفر کشته شده‌اند و میلیونها نفر از جمعیت کشور با قحطی و گرسنگی روبرو هستند.

جنگ یمن یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می شود.

سازمان ملل متحد امیدوار است که به زودی گفتگوهای همه جانبه بین دولت یمن و شورشیان حوثی از سر گرفته شود. مارتین گریفیثس نیز ابراز امیدواری کرده که در ماههای اول سال ۲۰۲۰ راه حلی برای پایان دادن به جنگ پیدا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG