لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

اقدام قضایی آمریکا برای مصادره تسلیحات ارسالی از ایران به یمن آغاز شد


تسلیحاتی که در مسیر انتقال از ایران به یمن توقیف شده است
تسلیحاتی که در مسیر انتقال از ایران به یمن توقیف شده است

آمریکا اعلام کرد که اقدام قانونی برای مصادره محموله‌های بزرگ مهمات ارسالی از سوی ایران برای نیروهای حوثی در یمن را با ارائه رسمی شکایت آغاز کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه یازدهم فروردین با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این مهمات بیش از یک میلیون گلوله، هزاران چاشنی انفجاری برای نارنجک‌‌انداز و هزاران کیلو پیشران آرپی‌جی بود که نیروی دریایی آمریکا آن را چند ماه پیش کشف کرده است.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، گفت کشورش عملیات بزرگ سپاه برای قاچاق سلاح برای یک گروه شبه‌نظامی در یمن را برهم زد.

به گفته آقای گارلند، وزارت دادگستری پس از مصادره این مهمات، آمریکا در تلاشی بی‌امان برای پاسخگو کردن کسانی است که قوانین این کشور را زیر پا گذاشته و امنیت ملی آن را تهدید می‌کنند.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا، نیز گفت مصادره این مهمات از قرار گرفتن سلاح خطرناک در دستان عوامل ناباب جلوگیری می‌کند.

وزیر امنیت داخلی بر اهمیت کار تحقیقاتی آمریکا در سلب ابزار خشونت و تخریب از دست «شبکه‌های جنایت‌کار و تروریستی» تأکید کرد.

متیو گریوز، دادستان منطقه کلمبیای آمریکا، نیز روز جمعه گفت اقدام آمریکا در مصادره این محموله‌ها کوششی دیگر برای متوقف کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نیابتی آن از دامن زدن به خشونت و درگیری در سراسر جهان است.

همچنین جیمز آیوز، از مقامات تحقیقات جنایی در پنتاگون گفت کسانی که نقش کمکی در «فعالیت‌های شرورانه، از جمله تروریسم، جنایات سازمان‌یافته و درگیری‌های خشونت‌آمیز» دارند، به‌دست عدالت سپرده می‌شوند.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، نیروهای سنتکام روز دهم آذر ۱۴۰۱ این محموله مهمات را از یک کشتی به‌ظاهر ماهیگیری که در دریای عرب در حرکت بود، کشف کردند.

دولت آمریکا اقدام برای مصادره این مهمات را ادامه کوشش‌های خود برای کشف «شبکه قاچاق سلاح ایرانی» برای نیروهای حوثی یمن و مقابله با «فعالیت‌های تروریستی ایران در منطقه» نامید.

نیروی دریایی آمریکا وابسته به سنتکام، شش هفته بعد از کشف محموله یادشده در دریای عرب، در همکاری با نیروی دریایی فرانسه نیز محموله‌ دیگری را کشف کرد که آن را هم مهمات ارسالی از سوی ایران برای حوثی‌ها نامید.

پس از آن نیز نیروی دریایی بریتانیا چند هفته پیش از توقیف محموله‌های حاوی قطعات موشک در راه ارسال برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن، از طریق بازرسی غافلگیرکننده در یک کشتی در دریای عمان خبر داد.

ایران به اقدام وزارت دادگستری آمریکا واکنش نشان نداده است.

اما ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده که «تکرار اتهام‌زنی‌ها...هراس از نفوذ منطقه‌ای ایران» است در حالی که «آمریکا خود عامل تجاوز و محاصره مردم یمن بوده است».

در ۹ سال جنگ داخلی یمن، آمریکا و عربستان، ایران را عامل ارائه کمک تسلیحاتی به نیروهای حوثی، که یکی از طرف‌های اصلی جنگ بودند، معرفی می‌کردند، در حالی که تهران بر حمایت معنوی از «طرف مظلوم» در جنگ در برابر قدرت‌های به‌شدت مسلح تأکید داشت.

شعله‌های جنگ یمن، که نبرد نیابتی میان عربستان و ایران تلقی می‌شد، از حدود یک سال پیش تا حد زیادی فروکش کرده و ارزیابی شده که توافق ماه گذشته ریاض و تهران برای ارتقای دوباره روابط بین خود و برطرف کردن خصومت‌های دیرینه، در حفظ آرامش در یمن و دستیابی به توافق صلح در این کشور نیز کمک کند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال چند هفته پیش خبر داد که ارتش آمریکا طرحی را بررسی می‌کند که تسلیحات ضبط شده ایرانی برای نیروهای حوثی، به اوکراین داده شود تا در جنگی که روسیه علیه اوکراین به راه انداخته استفاده شود.

آمریکا و اوکراین می‌گویند که ایران یاری‌رسان روسیه در تجهزات نظامی در جنگ اوکراین است. علی خامنه‌ای، رهبر نظام ایران، ارشدترین مقامی است که روز اول فروردین امسال دخالت ایران در جنگ اوکراین را رد کرد اما گفت کمک به «محور مقاومت» کار ایران است.

ایران، نیروهای حوثی یمن را بخشی از «محور مقاومت»، شامل گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه می‌داند.

XS
SM
MD
LG