لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

مقام انتظامی آمریکا: تهدید گروه‌های تندرو علیه قضات به شدت افزایش یافته است


نمایی از وزارت دادگستری ایالات متحده در واشینگتن
نمایی از وزارت دادگستری ایالات متحده در واشینگتن

فرمانده سرویس مارشال‌های آمریکا روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن گفت در سال ۲۰۲۱ بیش از چهار هزار و ۵۰۰ مورد تهدید و سایر تماس‌های خصمانه علیه قضات دادگاه‌های فدرال شناسایی و ثبت شده است.

او افزود که اداره انتظامی تحت فرمان او در مورد افزایش خطر گروه‌های تندرو و خشونت‌طلب داخلی نگران است.

رونالد دیویس فرمانده سرویس مارشال‌های آمریکا که یکی از وظایف آن حفاظت از قضات و تشکیلات دادگستری است در یک نشست خبری مجازی افزود: «این تهدیدها طی چند سال اخیر رو به افزایش بوده است و این مدت خطر ناشی از فعالیت گروه‌های تندرو و خشونت‌طلب به شکل چشمگیری افزایش یافته است.»

سایر مقامات ارشد انتظامی و قضایی آمریکا طی یک سال گذشته در گزارش به کنگره بر این خطر تاکید کرده‌اند. شواهدی که توسط نهادهای انتظامی و امنیتی آمریکا جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که منشاء بخش اعظم این تهدیدها گروه‌های نژادپرست و راست افراطی هستند که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از او حمایت می‌کردند و با گذشت بیش از یک سال از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ادعای کذب او در مورد پیروزی در انتخابات را قبول دارند و ترویج می‌کنند.

وزارت دادگستری آمریکا ماه گذشته از تشکیل یک نیروی ویژه برای هماهنگی و هدایت مقابله با گروه‌های تندرو و به خصوص تهدید آنها علیه کارکنان و داوطلبان کمیسیون‌های انتخاباتی ایالتی در سراسر کشور خبر داد.

وزیر دادگستری آمریکا به پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) دستور داده که در هماهنگی با نهادهای انتظامی ایالتی با تبلیغات این گروه‌ها در محیط مدارس نیز مقابله کند که معمولا در شکل مخالفت با زدن ماسک، ترویج فرضیه‌های توطئه و یا مخالفت با برابری نژادی بروزپیدا می‌کند.

به گفته فرمانده سرویس مارشال‌های آمریکا تهدید علیه قضات دادگاه‌های ایالتی اشکال و درجات گوناگونی دارد و گاه عامل آن مجرمان خشمگین هستند که توسط قضات محاکمه شده‌اند. ولی در برخی از موارد دیگر منشاء ایدئولوژیک و بینشی دارد. به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۰ یک وکیل دادگستری که علنا خود را ضد فمینیست معرفی می‌کرد فرزند یک قاضی زن را در ایالت نیوجرزی به قتل رساند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG