لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

حملات موشکی حوثی‌ها به یک ناو آمریکایی و دو کشتی دیگر در خلیج عدن


ناو آمریکایی یواس‌اس کارنی
ناو آمریکایی یواس‌اس کارنی

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که حوثی‌های مورد حمایت ایران یک موشک بالستیک ضدکشتی به سمت ناو یواس‌اس کارنی در خلیج عدن شلیک کردند و بریتانیا از انفجار دو موشک در محدوده همین خلیج خبر داد.

بر اساس گزارش روز جمعه ۶ بهمن سنتکام، این موشک با موفقیت توسط یواس‌اس کارنی سرنگون شد.

سنتکام همچنین افزود که در پی این حمله، هیچ آسیب یا خسارتی گزارش نشده است.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز روز جمعه اعلام کرد که گزارشی مبنی بر انفجار دو موشک در آب‌های نزدیک یک کشتی در محدوده بندر عدن در جنوب یمن دریافت کرده است.

این سازمان افزود که کشتی و خدمه سالم هستند و هیچ خسارتی گزارش نشده است.

بنا بر گزارش سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا ، کشتی در حال حرکت به بندر بعدی خود است و نیروهای ائتلاف در حال پاسخگویی به این حمله هستند.

پیشتر در یک رویداد جداگانه در روز جمعه، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد که گزارشی مبنی بر وقوع حادثه برای یک کشتی در ۶۰ مایل دریایی بندر الحدیده در دریای سرخ دریافت کرده است.

این منطقه جایی است که در ماه‌های اخیر شبه‌نظامیان حوثی حملات خود را علیه کشتی‌های تجاری انجام داده‌اند.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت شلیک به یواس‌اس کارنی، نخستین «حمله مستقیم» حوثی‌ها به یک ناو آمریکایی از زمان آغاز حملات این گروه به کشتی‌ها در دریای سرخ به شمار می‌رود.

هرچند پیش از این گزارش‌هایی از شلیک حوثی‌ها به سمت ناوگان نظامی آمریکا منتشر شده بود، اما پنتاگون گفته بود به سختی می‌توان پی برد حوثی‌ها از شلیک موشک‌ها چه اهدافی را در نظر داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که گروه حوثی ها مدعی شدند روز جمعه به یک «نفتکش بریتانیایی» در خلیج عدن حمله موشکی کرده‌اند.

سخنگوی شاخه نظامی این گروه در بیانیه‌ای مدعی شد که این حمله به نفتکش «مارلین لاندا» به شکل «مستقیم» انجام شد.

این کشتی که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کند، به گزارش وب‌سایت «مرین‌ ترافیک» که کشتیرانی بین المللی را رصد می‌کند، در حال حاضر در سفر بین بندری در یونان و سنگاپور است و هیچ ارتباط مشخصی با بریتانیا ندارد.

حملات مداوم حوثی‌ها چند هفته بعد از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا است، کشتیرانی بین‌المللی را دچار اختلال کرده است.

حملات حوثی‌ها که بخش‌های مهمی از یمن را در اختیار دارند و به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه به آن ادامه می‌دهند، همچنین نگرانی از گسترش درگیری در خاورمیانه را دامن زده است.

این گروه شبه‌نظامی دستور گرفتن از ایران برای حمله به کشتی‌های به مقصد اسرائیل و همچنین شناورهای آمریکایی را تکذیب کرده است، اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۶ دی در یک سخنرانی به تعریف و تمجید از آنها پرداخت و مدعی شد که آنها «به مجاری حیاتی اسرائیل» ضربه زده‌اند.

به دنبال حملات اخیر حوثی‌ها، ایالات متحده این گروه را بار دیگر در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

XS
SM
MD
LG