لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

وزیر خارجه آمریکا با هدف مذاکرات منطقه‌ای عازم عربستان سعودی می‌شود


آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا

وزیر خارجه آمریکا با هدف انجام مذاکرات پیرامون مسائل منطقه‌ای به‌ویژه عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو و بحران جنگ داخلی سودان راهی عربستان سعودی می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۱۲ خرداد اعلام کرد آنتونی بلینکن از سه‌شنبۀ آینده به مدت دو روز برای انجام مذاکرات پیرامون طیفی از مسائل منطقه‌ای و جهانی و نیز همکاری‌های دوجانبه به ریاض سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، آقای بلینکن قرار است روز چهارشنبه در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو شورای خلیج فارس در راستای گسترش روابط دوجانبه، تقویت ثبات و تنش‌زدایی در منطقه، همچنین گسترش روابط اقتصادی آمریکا با متحدان عرب خود شرکت کند.

این سفر همچنین در میان زمزمه‌هایی از احتمال گشایش در برجام انجام می‌شود؛ موضوعی که مقام‌های اسرائیل مخالفت شدید خود را با آن ابراز کرده‌ و گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حل و فصل دو موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به باد انتقاد شدید گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئله پایان جنگ حوثی‌ها، گروه شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی و دولت یمن، تحت حمایت عربستان سعودی، به‌علاوۀ تنش‌های موجود میان آمریکا و خود عربستان سعودی نیز در دستور کار سفر آقای بلینکن خواهد بود.

عربستان سعودی و ایران فروردین امسال با میانجی‌گری چین توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین روز پنج‌شنبه در اجلاس ائتلاف جهانی برای مبارزه با گروه داعش حاضر خواهد شد.

سفر آقای بلینکن به عربستان سعودی، هم‌زمان در میانۀ تلاش دو کشور برای میانجی‌گری میان ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی «پشتیبانی سریع» جهت پایان دادن به جنگ داخلی انجام می‌شود.

عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل از دیگر اهداف وزیر خارجه آمریکا در این سفر عنوان شده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ماه گذشته هنگام سفر به ریاض اعلام کرده بود آمریکا کماکان روی عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان سعودی کار می‌کند.

در پی سفر جیک سالیوان، رسانه‌های اسرائیلی و عرب منطقه یکم خرداد از دو مورد گفت‌وگوی تلفنی میان نخست‌وزیر اسرائیل با ولیعهد عربستان سعودی خبر دادند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی احتمال «عادی‌سازی» رابطه این کشور با عربستان، موضوع گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل و ولیعهد سعودی بود.

هم‌زمان، وب‌سایت خبری شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از «یک منبع سعودی» گزارش داد که ریاض فهرستی از مطالبات مشخص خود را در ارتباط با فلسطینیان در این تماس‌ها ارائه کرده است.

بر اساس گزارش این شبکه، واگذاری اختیارات امنیتی کرانه باختری از ارتش اسرائیل به تشکیلات فلسطینی، تقویت دستگاه امنیتی حکومت خودگردانی و کنترل بیشتر فلسطینیان بر مسجدالاقصی و منطقه کلیسای قبر عیسی مسیح در شرق بیت‌المقدس از جمله شروط عربستان سعودی عنوان شده است.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG