لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

بحران اوکراین؛ تقویت ناوگان نظامی ناتو، احتمال حضور ۱۰ هزار نظامی آمریکا در شرق اروپا


تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است

در ادامه تحولات مروبوط به بحران اوکراین، ائتلاف امنیتی غربی، ناتو می‌گوید به تقویت نیروهای نظامی، جنگنده‌ها و ناوهای خود در شرق اروپا برای مقابله با حمله احتمالی روسیه به اوکراین ادامه خواهد داد.

بر اساس بیانیه ناتو، دانمارک، اسپانیا، فرانسه و هلند برنامه ارسال نیروهای نظامی، جنگنده‌ها و ناوهای جنگی دارند و آمریکا قول داده است حضور نظامی خود در این منطقه را تقویت کند.

هم‌زمان نیویورک‌تایمز روز دوشنبه ۴ بهمن‌ماه از قول مقامات آمریکایی گزارش داده است که دولت جو بایدن می‌خواهد ۵ تا ۱۰ هزار نیروی نظامی به این منطقه ارسال کند.

در هفته‌های اخیر اولین محموله کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، شامل ۹۰ تن مهمات و تجهیزات برای نیروهای خط مقدم اوکراین به آن کشور فرستاده شده است.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین ۴ بهمن‌ماه اقدامات ناتو و غرب را «تنش‌زا» خواند و اعلام کرد همه این اقدامات نشان می‌دهد که تنش‌ها در حال افزایش است.

او کشورهای غربی را به انتشار «اطلاعات گمراه‌کننده و دروغ» متهم کرد و گفت روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد.

در تحولی دیگر، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه به روسیه هشدار داد که عواقب تجاوز به اوکراین «فاجعه‌بار، خونین، شدید و محنت‌زا» خواهد بود و گفت بریتانیا «تمام قد» در کنار مردم اوکراین ایستاده و بسته تحریمی علیه روسیه را نیز آماده می‌کند.

با این حال، در پی تصمیم روز یکشنبه ایالات متحده برای خروج خانواده‌های کارکنان سفارت خود در کی‌یف، بریتانیا نیز ۴ بهمن‌ماه اعلام کرد بخشی از کادر دیپماتیک و خانواده‌های آنها را از اوکراین خارج می‌کند.

بریتانیا می‌گوید فعالیت سفارت این کشور در کی‌یف برای مسائل ضروری کماکان ادامه خواهد داشت.

خبر تخلیه برخی از شهروندان آمریکایی و بریتانیایی از اوکراین یک روز پس از آن اعلام می‌شود که بریتانیا کرملین را به تلاش برای انتصاب یک رهبر دست‌نشانده روسیه در اوکراین متهم کرد و گفت که افسران امنیتی روس در راستای این برنامه با تعدادی از سیاستمداران سابق اوکراینی تماس گرفته‌اند.

آلمان نیز اعلام کرده اگر دیپلمات‌هایش خواهان خروج از اوکراین باشد، آماده کمک‌رسانی است و فرانسه به همراه نروژ به شهروندان خود هشدار داده‌اند که از سفرهای غیرضروری به اوکراین خودداری کنند.

دولت اوکراین از خروج دیپلمات‌های اروپایی از کشور انتقاد کرده است و آن را اقدامی «بیش از حد محتاطانه» نامیده و از اتحادیه اروپا خواسته است «یکپارچه» در کنار اوکراین باشند.

کمیسیون اروپایی روز جاری بسته کمک‌های اضطراری مالی به مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو به اوکراین را تصویب کرد.

روسیه طی هفته‌های گذشته ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را به مرزهای با اوکراین فرستاده و مدعی است که حضور آنها برای «تمرینات نظامی عادی» است، اما اوکراین و کشورهای غربی می‌گویند روسیه در حال آماده شدن برای حمله نظامی به اوکراین است.

افزایش تنش‌ها میان کرملین و کشورهای غربی بر اقتصاد روسیه نیز تاثیر منفی گذاشته است.

نرخ برابری روبل با دلار روز دوشنبه با افتی ۲.۵ درصدی به کمترین میزان طی ۱۴ ماه گذشته رسید و شاخص سهام بازار بورس روسیه نیز ۸ درصد سقوط کرد.

طی چند ماهی که دولت پوتین دست به تهدید اوکراین و ارسال ده‌ها هزار نیروی نظامی به مرزهای با این کشور کرده، روبل حدود ۶ درصد و شاخص سهام مسکو حدود ۲۷ درصد ارزش خود را از دست داده‌اند که به معنی تحمیل ده‌ها میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد روسیه است.

بانک‌های روسیه روز دوشنبه و با سرعت‌گیری افت ارزش روبل، معاملات ارزی را متوقف کردند.

آمریکا و اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که با اولین اقدام نظامی روسیه، این کشور با تحریم‌های «شدید و فوری» مواجه خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های نیویورک‌تایمز، رویترز، آسوشیتدپرس، بورس مسکو، سایت رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG