لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

کاخ سفید: آمریکا کاربرد مین‌های ضد نفر را محدود می‌کند


مین‌های ضد نفر تا سال‌ها پس از پایان جنگ‌ها قربانی می‌گیرد
مین‌های ضد نفر تا سال‌ها پس از پایان جنگ‌ها قربانی می‌گیرد

کاخ سفید روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد اعلام کرد که دولت آمریکا کاربرد مین‌های ضد نفر را محدود می‌کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم بیانگر دیدگاه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، است که معتقد است مین‌های ضد نفر تا مدت‌ها پس از توقف جنگ‌ها، برای غیرنظامیان از جمله کودکان بسیار خطرناک است».

کاخ سفید افزود که این تغییر سیاست شامل شبه‌جزیره کره نخواهد شد چون وضعیت امنیتی در مرزهای دو کره ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و دولت آمریکا به دفاع از کره جنوبی متعهد است.

این تغییر در سیاست دولت آمریکا مواضع این کشور را تا حدی به مفاد پیمان اتاوا نزدیک می‌کند. براساس این پیمان بین‌المللی که در سال ۱۹۹۸ به تصویب رسید کاربرد، تولید، انبار کردن، انتقال و فروش مین‌های ضد نفر ممنوع شده است.

۱۶۴ کشور جهان این پیمان را تصویب کرده‌اند ولی آمریکا، چین و روسیه که از بزرگترین تولیدکنندگان جنگ‌افزار هستند تاکنون به این پیمان نپیوسته‌اند.

کاخ سفید در بخش دیگری از بیانیه خود افزود که دولت آمریکا نابود کردن تمامی زرادخانه مین‌های ضد نفر را به زودی آغاز خواهد کرد منهای بخشی که برای دفاع از کره جنوبی ضروری است.

تصمیم به محدود کردن استفاده از این نوع مین‌ها از سوی ارتش آمریکا نتیجه بازنگری یک‌ساله دولت جو بایدن در کاربرد این نوع جنگ‌افزار است. استفاده از مین‌های ضد نفر در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ محدودیت چندانی نداشت.

جدیدترین مورد برجسته از کاربرد مین‌های ضد نفر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه جداگانه‌ای گفت: «در جنگ ناعادلانه و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین جهان یک بار دیگر شاهد پیامدهای فاجعه‌بار کاربرد مین‌های ضد نفر است. ارتش روسیه در تهاجم خود از مین‌های ضد نفر و سایر تسلیحاتی که برای غیرنظامیان بسیار خطرناک است استفاده می‌کند».

مین‌های ضد نفر که زیر سطح زمین کار گذاشته می‌شوند در اکثر موارد پس از پایان جنگ و درگیری‌های نظامی پاک‌سازی نمی‌شوند و برای ساکنان مناطق نزدیک به میدان‌های مین بسیار خطرناکند.

کاربرد مین‌های ضد نفر با شروع جنگ جهانی دوم بسیار گسترش یافت و در دهه‌های بعد بسیاری از کشورهای جهان حتی در دوران صلح برای حفاظت از مرزهای خود مناطق مرزی را مین‌گذاری می‌کردند.

آمار دقیقی از قربانیان مین‌های ضد نفر در دست نیست ولی پژوهشکده‌های ناظر بر فروش و کاربرد تسلیحات از سال‌ها پیش در مورد شمار فراوان قربانیان غیرنظامی این نوع جنگ‌افزار هشدار داده‌اند.

اجلاس کشورهای امضاکننده پیمان اتاوا هر سال در پایتخت یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود که موضوع اصلی آن نظارت بر ممنوعیت کاربرد مین‌های ضد نفر و اختصاص بودجه بیشر به پاکسازی مناطق مین‌گذاری شده است.

جایزه نوبل صلح در سال ۱۹۹۷ به تنظیم‌کنندگان و مروجان پیمان اتاوا اهدا شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و اکونومیست/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG