لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

آمریکا برای کاهش قیمت نفت، ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر خود را وارد بازار می‌کند


کاخ سفید روز سه‌شنبه دوم آذر اعلام کرد ایالات متحده ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را با هماهنگی کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و بریتانیا آزاد کرده و وارد بازار می‌کند.

همه کشورهای یاد شده بزرگترین واردکننده‌های نفت هستند و طی ماه‌های گذشته اوج‌گیری قیمت نفت اقتصاد آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه به درخواست آمریکا برای افزایش بیشتر تولید نفت پاسخ ندادند.

متوسط قیمت نفت شاخص برنت در سال گذشته میلادی به‌دلیل شیوع کرونا با سقوطی سهمگین به زیر ۴۲ دلار برای هر بشکه رسید، اما اکنون بالای ۸۱ دلار معامله می‌شود. ماه گذشته حتی این رقم به ۸۶ دلار نیز رسیده بود که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ است.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان با روسیه پارسال با کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت، از سقوط بیشتر قیمت نفت جلوگیری کردند و طی سال جاری دوباره تولید خود را به‌صورت تدریجی افزایش داده‌اند، اما نه به اندازه‌ای که مشتریان نفت را راضی نگه دارد.

آمریکا و کشورهای عمده مصرف‌کننده نفت می‌گویند قیمت‌های کنونی نفت بر رشد اقتصادی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و باعث افزایش تورم می‌شود؛ اما اوپک و کشورهای هم‌پیمان تنها راضی به افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه تولید شده‌اند، نه بیشتر.

اعلام آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در پی مذاکرات این کشور با مصرف‌کننده‌های عمده نفت در آسیا انجام شده است و این کشورها نیز قول داده‌اند که اقدام مشابهی انجام دهند.

هند اعلام کرده که پنج میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد خواهد کرد. بریتانیا گفته است ۱.۵ میلیون بشکه از ذخایر بخش خصوصی نفت به‌صورت داوطلبانه آزاد خواهد شد و کره جنوبی نیز اعلام کرده که درباره میزان و تاریخ آزادسازی ذخایر نفت خود بعد از مذاکره با آمریکا و دیگر شرکا تصمیم خواهد گرفت.

رسانه‌های ژاپن نیز گزارش داده‌اند که جزئیات رهاسازی ذخایر استراتژیک نفت این کشور روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

چین نیز از ماه سپتامبر تاکنون در چند دور بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد کرده و احتمالا این وضعیت را ادامه دهد.

رویترز از قول منابع اوپک گزارش داده است که آزادسازی ده‌ها میلیون بشکه ذخایر نفتی توسط آمریکا و کشورهای آسیایی محاسبات این سازمان در رابطه با تنظیم بازار نفت را دچار چالش خواهد کرد.

هنوز معلوم نیست اوپک چه تصمیمی درباره این موضوع بگیرد، اما وزیر انرژی امارات روز سه‌شنبه دوباره تاکید کرد دلیلی برای افزایش تولید نفت کشورش وجود ندارد.

اوپک در گزارش ماه نوامبر خود پیش‌بینی کرده بود که مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۵.۷ میلیون بشکه در روز افزایش داشته باشد. این رقم ۱۶۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی قبلی اوپک است.

این سازمان می‌گوید میزان رشد مصرف نفت چین کمتر از انتظار بوده و شیوع کرونا در اروپا نیز بر چشم‌انداز مصرف جهانی نفت سایه انداخته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اوپک و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG