لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

آمریکا یک شبکه بین‌المللی بزرگ قاچاق نفت ایران را تحریم کرد


تحریم‌های روز ۱۲ آبان شامل افراد کلیدی، شرکت‌های پوششی و صوری و نفتکش‌هایی است که با پنهان کردن منبع محموله‌های نفتی ایران، فروش آن در بازارهای جهانی را تسهیل می‌کردند
تحریم‌های روز ۱۲ آبان شامل افراد کلیدی، شرکت‌های پوششی و صوری و نفتکش‌هایی است که با پنهان کردن منبع محموله‌های نفتی ایران، فروش آن در بازارهای جهانی را تسهیل می‌کردند

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان از اعمال تحریم‌های تازه علیه یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت ایران شامل شش فرد، ۱۷ نهاد و ۱۱ نفتکش خبر داد.

بر اساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت خزانه‌داری ایالات متحده منتشر شد، این شبکه با تسهیل فروش مخفیانه نفت ایران، در خدمت درآمدزایی برای نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه حزب‌الله لبنان بوده است.

این گزارش می‌افزاید تحریم‌های روز پنج‌شنبه شامل افراد کلیدی، شرکت‌های پوششی و صوری و نفتکش‌هایی است که با پنهان کردن منبع محموله‌های نفتی ایران، فروش آن در بازارهای جهانی را تسهیل می‌کردند.

هم‌زمان برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گفته است فعالان بازار نفت باید نسبت به تلاش‌های حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران برای کسب درآمد از قاچاق نفت هشیار باشند.

به گفته او، افرادی که این شبکه غیرقانونی را اداره می‌کنند از شبکه‌ای از شرکت‌های کاغذی و صوری (شرکتی که وجود خارجی ندارد و به عنوان ابزاری برای نقل و انتقالات مالی غیرقانونی استفاده می‌شود) و تاکتیک‌های متقلبانه از جمله جعل اسناد برای پنهان کردن منشاء نفت ایران، فروش آن در بازارهای بین‌المللی و فرار از تحریم‌ها استفاده می‌کنند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا نام شش فرد، از جمله شهروندان سوئیس، فرانسه، لبنان و ایران دیده می‌شود.

همچنین ۱۷ شرکت ثبت شده در سوئیس، امارات، جزایر مارشال، سنگاپور، ایران و ترکیه به تحریم‌های آمریکا اضافه شده است.

بخش بزرگی از این شرکت ها در جزایر مارشال، یکی از بزرگ ترین مراکز ثبت کشتی‌ها، به‌ویژه نفتکش‌های جهان، قرار دارند.

جزئیات تحریم های جدید آمریکا همچنین نشان می‌دهد که ۱۱ نفتکش به لیست سیاه وزارت خزانه‌داری اضافه شده است که با پرچم‌های جیبوتی، پاناما، لیبریا و جزایر کوک در حال حرکت بوده‌اند.

آمریکا بعد از ارائه پیش‌شرط‌های جدید برای احیای برجام توسط جمهوری اسلامی که غرب آن را «غیرقابل قبول» خوانده، فشارها بر ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای را افزایش داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا از ماه ژوئیه تاکنون چهار بسته تحریمی شامل ده‌ها فرد و شرکت‌های دخیل در فروش مخفی نفت و محصولات پتروشیمی ایران از چین تا هنگ‌کنگ، هند و امارات را اعلام کرده است. آخرین نمونه آن تحریم ۱۰ شرکت و یک نفتکش در هفتم مهرماه سال جاری بود.

بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن و امید به احیای برجام، صادرات نفت ایران به شدت افزایش یافت و از روزانه ۳۲۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۰ به روزانه ۶۵۰ هزار بشکه در سال گذشته رسید و هم‌اکنون این رقم به یک میلیون بشکه رسیده است.

آمریکا و اعضای اروپایی برجام، مقام‌های جمهوری اسلامی را به بی‌میلی در احیای برجام متهم می‌کنند.

با استفاده از بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ د.خ./ آ.ت.
XS
SM
MD
LG