لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

بلینکن: آمریکا مشغول رایزنی با هم‌پیمانان خود برای بازگشت ایران به برجام است


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه ۹ آبان گفت که ایالات متحده و اعضای اروپایی برجام برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای مصمم هستند. او افزود اما مشخص نیست آیا تهران خواهان پیوستن مجدد به مذاکرات به «شیوه‌ای معنادار» هست یا خیر.

این اظهارات آقای بلینکن در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» یک روز پس از آن بیان می‌شود که ایالات متحده و اعضای اروپایی برجام شامل آلمان، فرانسه و بریتانیا از ایران خواستند به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها و پیامدهای خطرناک آن، پایبندی به توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ را از سر بگیرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره پیوستن مجدد به مذاکرات هسته‌ای گفت: «واقعا به این بستگی دارد که آیا ایران در انجام این کار جدی است یا نه».

آقای بلینکن خاطرنشان کرد آمریکا و هم‌پیمانانش که همزمان در حال همکاری با روسیه و چین هستند، قویا بر این باورند که «دیپلماسی» بهترین مسیر رو به جلو برای بازگشت به تعهدات توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» است.

او افزود: «در غیر این صورت، ما نیز همه گزینه‌های لازم برای مقابله با این مسئله را در نظر داریم».

آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام روز هشتم آبان با انتشار بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که هنوز امکان دستیابی «سریع» به توافق هسته‌ای وجود دارد.

آن‌ها ضمن «ابراز نگرانی عمیق» در مورد تعلل ایران برای بازگشت به میز مذاکرات یادآور شدند تعلل تهران در شرایطی است که این کشور اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای مانند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا و تولید اورانیوم فلزی را شتاب بخشیده است.

آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدید علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد.

در مقابل، حکومت ایران نیز با عدول از توافق برجام، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

ایران و قدرت‌های جهانی تا خرداد امسال شش دور مذاکرات برای احیای برجام در وین برگزار کردند. نمایندگان دولت آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور داشتند ولی نمایندگان دولت ابراهیم رئیسی تاکنون از ادامه این مذاکرات خودداری کرده و در بروکسل با مقام‌های اروپایی مذاکره کرده‌اند.

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای نسبت به اراده دولت جو بایدن برای احیای برجام ابراز «تردید جدی» کرده و گفته است « نیازی به این همه مذاکره وجود ندارد».

او در گفت‌وگویی که روز ۹ آبان در روزنامه دولتی ایران منتشر شد، با اشاره به شش دور مذاکرات احیای برجام در وین، مدعی شد که رئيس‌جمهوری آمریکا می‌تواند با صدور یک فرمان اجرایی، وضعیت را به پیش از خروج دولت ترامپ از برجام بازگرداند.

به گفته وزیر خارجه ایران، برجام «یک سند قطور صد و چند صفحه‌ای» است که از نظر اقتصادی و در عمل «به نفع» ایران نبوده و شرایط را از قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران هم «سخت‌تر کرده است».

در همین حال، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، روز پنجم آبان پس از دیدار با انریکه مورا در بروکسل گفته بود مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق برجام قرار است تا پیش از پایان ماه نوامبر از سر گرفته شود.

نشریه پولیتیکو مهرماه امسال در گزارشی با اشاره به اظهارات یک دیپلمات نوشت ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پایتخت اتریش وقت‌کشی می‌کند و هم‌زمان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد تا ابزاری برای فشار در مذاکرات داشته باشد.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG