لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

رسانه‌های اسرائیل: شرط امارات برای توافق با اسرائیل، دریافت جنگنده‌های اف‌-۳۵ از آمریکا بود


پرچم‌های امارات و اسرائیل بر فراز پلی در شهر ساحلی نتانیا در اسرائیل.
پرچم‌های امارات و اسرائیل بر فراز پلی در شهر ساحلی نتانیا در اسرائیل.

گزارش‌های «افشاگرانه» رسانه‌های اسرائیل درباره تجهیز امارات متحده عربی به جنگنده‌های پیشرفته رادارگریز اف-۳۵ اس و «آگاهی قبلی بنیامین نتانیاهو از این موضوع»، به اختلافات سیاسی در میان رهبران اسرائیل دامن زده است.

نخست‌وزیر اسرائیل این موضوع را به‌شدت رد کرده، اما تکذیب‌های او از مخالفت‌های داخلی نکاسته و رسانه‌های این کشور همچنان بر درستی مطالب خود اصرار دارند.

هم‌زمان، یک وزیر ارشد اسرائیلی گفته است که تقویت نظامی امارات در برابر ایران است و نباید اسرائیل را نگران کند.

امارات و اسرائیل در پی «توافق تاریخی» که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۳ مرداد آن را اعلام کرد، عادی‌سازی روابط خود را آغاز کردند.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت روز ۲۸ مرداد با استناد به گفته‌های برخی مقامات آمریکایی و اماراتی و بدون نام بردن از آن‌ها نوشت که موضوع تعیین‌کننده برای امارات در اعلام عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، غیر از وادار کردن بنیامین نتانیاهو به توقف الحاق ۳۰ درصد از اراضی فلسطینی کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل، دریافت جنگنده‌های فوق پیشرفته اف-۳۵ اس و تسلیحات پیشرفته دیگر آمریکایی بود.

آمریکا پیش از این تعهد کرده بود که ۵۰ فروند از این نوع هواپیمای پیشرفته را تنها به اسرائیل در خاورمیانه بدهد. در دو سال اخیر ۲۶ فروند از این هواپیماها به اسرائیل رسیده که دو فروند آخر آن ماه گذشته وارد تل‌آویو شده است.

آمریکا از زمان جنگ سال ۱۹۷۳بین مصر و سوریه و با حمایت عراق و اردن در برابر اسرائیل تضمین کرد که «برتری نظامی اسرائیل» در جریان تمامی معاملات اسلحه آمریکایی با کشورهای دیگر حفظ شود.

همه دولت‌های آمریکا تحویل جنگنده‌های پیشرفته به کشورهای عربی مانند امارات و عربستان را که مشابه آن‌ها را به اسرائیل می‌دهد، در پی مخالفت شدید کنگره معلق کرده‌اند.

دفتر آقای نتانیاهو روز ۲۸ مرداد در بیانیه‌ای در واکنش به «افشاگری» یدیعوت آخرونوت نوشت: «توافق صلح تاریخی اسرائیل و امارات به هیچ وجه شامل موافقت اسرائیل با هرنوع معامله تسلیحاتی میان آمریکا و امارات نبوده و نخست‌وزیر از اساس با فروش هواپیماهای یادشده و تجهیزات پیشرفته دیگر به سایر کشورها در خاورمیانه، از جمله به کشورهای عربی که با اسرائیل صلح می‌کنند، مخالف بوده است.»

بنیامین نتانیاهو این اظهارات را روز چهارشنبه ۲۹ مرداد نیز در نشست داخلی حزبش در مجلس تکرار کرد. وی گفت: «من، چه آشکار چه پنهان و چه ضمنی و با استفاده از هر فرصتی، هیچ موافقتی با معامله سلاح برای امارات نکرده‌ام.»

با وجود «تکذیب‌های» نخست‌وزیر اسرائیل، وزیران دفاع و خارجه در دولت او از احتمال شکستن توازن قوای نظامی منطقه از طریق تقویت چشمگیر نظامیان امارات به تجهیزات پیشرفته آمریکایی مانند تسلیحاتی که اسرائیل دارد، آشکارا ابراز نگرانی کرده‌اند.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در تل‌آویو تأیید کرد که تجهیز امارات به جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی را حتی در وضعیت صلح با آن کشور، یک «مخاطره امنیتی» برای اسرائیل می‌داند.

بنی گانتس فاش کرده بود که بنیامین نتانیاهو او و وزیر خارجه را از توافق سیاسی اسرائیل و امارات تا روز اعلام آن از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا در بی‌خبری کامل گذاشته و آن‌ دو مانند مردم اسرائیل از این تحول سیاسی غافلگیر شدند، اما از آن استقبال می‌کنند.

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، نیز گفته است که «تضمین امنیتی» در قبال امارات نداریم و «اگر صورت گرفته، بدون آگاهی ما بوده است».

دولت‌های آمریکا و امارات رسماً به این «افشاگری» روزنامه یدیعوت آخرونوت واکنش نشان نداده‌اند، اما خبرنگاران اعزامی یدیعوت آخرونوت و تلویزیون دولتی کان اسرائیل به امارات، پس از تکذیب‌های نخست‌وزیر اسرائیل خبر دادند که مقامات اماراتی‌ای که با آن‌ها مصاحبه کرده‌اند، اصرار دارند که معامله تسلیحات پیشرفته در بستر مذاکرات عادی‌سازی رابطه اسرائیل و امارات وجود داشته است.

در این میان، واکنش برخی حامیان مهم بنیامین نتانیاهو در قبال تقویت بیشتر نظامی امارات متفاوت بوده است.

یووال اشتاینیتز، وزیر ارشد حزب لیکود، گفت که او و حزبش از مجهز شدن امارات به این هواپیماها «خوشحال نیستند، ولی امارات را باید از این به بعد یک دوست و متحد اسرائیل دانست و این هواپیماها امارات را در برابر ایران تقویت می‌کند».

آقای اشتاینیتز، وزیر انرژی و مسئول پیشین «پرونده ایران» در دولت‌های قبلی اسرائیل، روز سه‌شنبه به رادیوی دولتی کان گفت، ایران باید از وجود هواپیماهای اف-۳۵ در ارتش امارات نگران باشد نه اسرائیل، به‌ویژه آن‌که جنگنده‌های امارات در چشم به‌هم‌زدنی می‌توانند وارد آسمان ایران شوند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در آغاز این هفته به امارات «هشدار» داد که «پای رژیم صهیونیستی (اسرائیل) را در منطقه باز نکند. اما به نظر می‌رسد که در رهگذر نزدیکی اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس، علاوه‌بر بازشدن پای اسرائیل به زمین منطقه، اسرائیل وارد حریم هوایی منطقه، از جمله عربستان، نیز خواهد ‌شد.

بنیامین نتانیاهو روز ۲۷ مرداد تأیید کرد که دولت او در حال کار است تا پروازهای مستقیم در مسیرهای تل‌آویو به دوبی و ابوظبی با عبور از آسمان عربستان انجام شود.

XS
SM
MD
LG