لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

امارات: با عربستان گروه همکاری جداگانه‌ای تشکیل داده‌ایم


عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات (سمت راست) به همراه همتای سعودی خود عادل الجبیر
عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات (سمت راست) به همراه همتای سعودی خود عادل الجبیر

امارات متحده عربی روز سه‌شنبه ۱۴ آذر اعلام کرد که با عربستان سعودی یک گروه هم‌پیمان سیاسی، نظامی، و اقتصادی تشکیل داده که از شورای همکاری خلیج فارس مجزا است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه امارات این خبر را در آستانه نشست تازه شورای همکاری خلیج فارس و چند ساعت پیش از آغاز این نشست اعلام کرده و تصریح کرد که تشکیل این «کمیته همکاری مشترک» بین امارات و عربستان به تأیید شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات نیز رسیده‌است.

وزارت خارجه امارات اعلام کرد که این کمیته جدید «قرار است جهت تأمین منابع دو کشور، همکاری‌ها بین امارات متحده و عربستان را در تمام زمینه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی هماهنگ کند.»

عربستان سعودی هنوز در خصوص این خبر گزارشی رسمی منتشر نکرده‌است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از شش کشور، قرار است روز سه‌شنبه در کویت گرد هم آمده و گفت‌وگوهای خود را با موضوع قطر ادامه دهند.

وزارت خارجه قطر روز یک‌شنبه اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر این کشور، دعوت کویت را پذیرفته و قصد دارد در اجلاس هفته جاری شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

شورای همکاری خلیج فارس با عضویت عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت تشکیل شده اما نیمی از اعضای آن هم‌اکنون قطر را تحت تحریم محاصره اقتصادی و سیاسی قرار داده‌اند.

این کشورها ازجمله، قطر را به «نزدیکی سیاسی» به ایران متهم می‌کنند و همچنین خواستار تغییر سیاست‌های رسانه‌ای قطر و بسته شدن شبکه الجزیره هستند.

شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ از گروهی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تشکیل شد که همگی از متحدان آمریکا در منطقه هستند و از گسترش نفوذ ایران در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند.

ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی‌اش همواره از شورای همکاری خلیج فارس خواسته‌اند تا اتحاد را بین خود حفظ کرده و بدین‌وسیله قدرت و نفوذ بیشتری را در منطقه به‌دست آورند.

هنوز مشخص نیست تشکیل کمیته همکاری جداگانه بین دو کشور از شش کشور این شورا چه تأثیری بر ادامه کار این شورا خواهد گذاشت.

در همین حال، روز سه‌شنبه خبر رسید که در این روز، رهبران عربستان، امارات و بحرین، هر سه از شرکت در نشست سه‌شنبه شورای همکاری خلیج فارس خودداری کرده و به‌جای آن معاونان یا دیگر مقام‌های دون‌پایه‌تر خود را به این نشست فرستاده‌اند.

همکاری‌ها بین امارات متحده و عربستان در سال‌های اخیر شکلی فزاینده به خود گرفته و نیروهای نظامی اماراتی به طور کامل در جنگ عربستان علیه حوثی‌های یمن درگیر است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است که محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد قدرتمند ابوظبی، روابط نزدیک‌تری را با ولیعهد جوان عربستان سعودی یعنی محمد بن سلمان برقرار کرده است.

XS
SM
MD
LG