لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

نماینده بریتانیا در سازمان ملل: «اتهامات مستندی» در مورد خشونت جنسی علیه کودکان در اوکراین وجود دارد


باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل
باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل

نماینده بریتانیا در سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت گفت «اتهامات مستندی» در مورد خشونت جنسی علیه کودکان اوکراینی توسط سربازان روسیه وجود دارد.

همزمان دفتر امور پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد شمار شهروندان اوکراینی که از این کشور گریخته‌اند به ۶ میلیون نفر رسیده است.

اگر این تعداد را به حدود ۸ میلیون نفری که در داخل کشور آواره شده‌اند بیافزاییم در مجموع از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه در پنجم اسفند حدود یک سوم جمعیت اوکراین مجبور شده‌اند محل زندگی خود را ترک کنند.

باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در سازمان ملل با استناد به آمارهایی که توسط این نهاد جمع‌آوری شده است گفت تخمین زده می‌شود که در جنگ اوکراین تاکنون ۲۳۸ کودک کشته و ۳۴۷ کودک دیگر مجروح شده‌اند.

او افزود: «اتهامات مستندی در مورد خشونت جنسی علیه کودکان توسط سربازان روسیه وجود دارد و تحت تاثیر مهاجرت و آوارگی میلیونی، کودکان در معرض خطر قاچاق انسان و استثمار جنسی قرار گرفته‌اند.»

کیرا رودیک، عضو پارلمان اوکراین ماه گذشته در مصاحبه‌ای با رسانه‌های آمریکایی گفت: «در تمامی مناطقی که روسیه تصرف کرده است خشونت جنسی به طور سیستماتیک اتفاق می‌افتد. سربازان روسیه از تجاور به عنوان یک حربه جنگی برای درهم شکستن روحیه مردم اوکراین استفاده می‌کنند.»

معاون یونیسف نیز جنگ اوکراین را «بحران حقوق کودکان» نامید و گفت: «کودکان و والدین آنها در توصیف شرایط سخت زندگی در مناطق جنگ‌زده می‌گویند در بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک آب آشامیدنی و غذا به سختی تهیه می‌شود و زیر شلیک مداوم گلوله و توپ باران ناگزیر شده‌اند محل زندگی خود را ترک کنند.»

جویس سویا، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز گفت غیرنظامیان و به خصوص زنان و کودکان در این جنگ هزینه سنگینی می‌پردازند.

او تاکید کرد که وضعیت در ناحیه لوهانسک، واقع در شرق اوکراین که جبهه اصلی حملات ارتش روسیه است بسیار نگران کننده است و تخمین زده می‌شود که شبکه انتقال برق، آب و گاز حداقل ۴۰ هزار نفر از ساکنان این منطقه قطع شده است.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG