لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

سفر مقام بریتانیا به تهران؛ تاکید عراقچی بر ضرب الاجل ۶۰ روزه به اروپا


عباس عراقچی خواستار اقدام عملی اروپا به ویژه در دو حوزه نفت و بانک در ۶۰ روز آینده شده است.
عباس عراقچی خواستار اقدام عملی اروپا به ویژه در دو حوزه نفت و بانک در ۶۰ روز آینده شده است.

معاون وزیر خارجه ایران در دیدار مدیر سیاسی وزارت خارجه بریتانیا خواستار اقدام عملی اروپا درباره تعهدات مطرح شده در بیانیه گروه ۱+۴، به ویژه در دو حوزه نفت و بانک در ۶۰ روز آینده شد.

ریچارد مور، مدیر سیاسی وزارت خارجه بریتانیا و مذاکره کننده این کشور در برجام، روز پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت، در رأس هیأتی به تهران سفر کرد.

این سفر پس از خروج ایران از «برخی» تعهدات خود ذیل برجام و ضرب الاجل ۶۰ روزه به اروپا انجام شده است.ضرب الاجلی که از سوی اروپا رد شده است.

در همین حال عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، در دیدار با آقای مور خواستار اجرای تعهداتی شد که در بیانیه گروه ۱+۴ و پس از خروج آمریکا از برجام اعلام شده بود.

پنج کشور باقی‌مانده در «برجام» و محمد جواد ظریف، روز دوشنبه دوم مهرماه ۹۷ در بیانیه‌ای بر «تعهد خود به پی‌گیری اقدامات مشخص» در جهت پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران تاکید کرده بودند.

آقای عراقچی همچنین خواستار اقدام عملی از سوی اروپا به ویژه در دو حوزه نفت و بانک در ۶۰ روز آینده شد.

نفت و بانک دو بخشی است که ایالات متحده در ماه‌های گذشته از طریق آنها تلاش کرده است بر جمهوری اسلامی فشار بیاورد، از طریق استراتژی‌ای که دولت آمریکا «فشار حداکثری» می‌نامد.

مدیر سیاسی وزارت خارجه بریتانیا دراین دیدار بر تلاش آن کشور برای فعال سازی سازوکار مالی اینستکس اشاره کرد.

مقامات اروپایی بارها گفته‌اند که «مصمم» هستند سازوکار مالی تجارت با ایران به نام «اینس‌تکس» را «راه‌اندازی» کنند و «کشورهای دخیل تعهد دارند تمام تلاش خود را برای افزایش هر چه بیشتر حمایت مالی از این کانال تجاری بکنند»، اما عملا راه به جایی نبرده‌اند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی اتحادیه اروپا را کوتاهی در راه اندازی این ساز و کار متهم می‌کنند.

در همین حال آقای عراقچی گفت: «اروپا نباید اراده ایران برای کاهش مرحله به مرحله تعهدات خود را دست کم بگیرد. ایران به اندازه کافی خویشتنداری نشان داده اما اروپا از فرصت‌های حاصله استفاده نکرده است».

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه رسما خروج ایران از «برخی» تعهدات ذیل برجام را اعلام کرد و حسن روحانی نیز در نامه‌ای به سران پنج کشور عضو برجام اعلام کرده است که به دلیل «عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش» در برجام، برای ایران «راهی جز کاهش تعهداتش نیست».

اتحادیه اروپا در پاسخی رسمی به تهران ضمن تاکید بر تعهد خود به برجام اعلام کرد که هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد.

این اتحادیه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که به «نقش کلیدی‌اش» در رصد کردن و راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ایش ادامه دهد. همچنین ایران را به رعایت سازوکارهای برجام از جمله برگزاری کمیسیون مشترک فراخوانده است.

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ا.م/خ
XS
SM
MD
LG